AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #1 Skrevet 2. juni 2016 Hei! Føler jeg har et problem med svetting i ansiktet og føler at dette går utover min psykiske helse da jeg prøver å unngå å gå ut. Problemet er ikke at jeg svetter hele tiden, men når jeg går fra A til B eller skal ta på meg sko, eller sånne type småting blir jeg så utrolig svett i ansiktet. Jeg er ikke sliten eller andpusten, men svetten bare renner. Sånn for eksempel når jeg går til skolen eller til lesesalen med en venninne og vi setter oss ned sitter jeg der og svetter i ansiktet i minst 20 minutter før det går over. Er en aktiv persons som utenom i eksamenstiden trener 4-5 dager i uken. Er utrolig slitsomt at det er sånn, spesielt da jeg bruker sminke og denne blir ødelagt begrunnet svetting. Har forresten vært hos legen, men der fikk jeg ikke noe konkret svar til det problemet. Jeg fikk vite at nyrene mine slapp for mye protein og har derfor blitt henvist til spesialist innenfor nyresykdommer.. Håper noen andre har erfaringer rundt dette. Takk for alle svar Anonymkode: 0b4ce...b58
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #2 Skrevet 2. juni 2016 Kan du ha hyperhidrose? Man kan ha det ulike steder på kroppen, det betyr overdreven svetting, mer enn kroppen har behov for. Noen har det på ansikt, andre på hender og føtter, andre under armer eller generelt på kroppen. Det er viktig å utelukke andre ting som stoffskifte og en del annet som legen burde vite om. Man bør ta en del blodprøver, uten at jeg kan si noe om helt konkrete hvilke. Om du har det på hender eller rødmer i tillegg, så kan man søke om få det operert ved en såkalt thorakal sympatectomi. Men det er i ekstreme tilfeller. Ellers kan Stop-24 eller Yerka være noe å prøve. Det første får du på apotek, det andre på Vita o.l. De inneholder aluminiumsklorid, som hemmer svetting. Botox er en annen mulighet, om det er i pannen. Den hemmer både svetting og rynker, men blr settes på en annen måte om det er for svetting. Anonymkode: ffdae...208
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #3 Skrevet 2. juni 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ha hyperhidrose? Man kan ha det ulike steder på kroppen, det betyr overdreven svetting, mer enn kroppen har behov for. Noen har det på ansikt, andre på hender og føtter, andre under armer eller generelt på kroppen. Det er viktig å utelukke andre ting som stoffskifte og en del annet som legen burde vite om. Man bør ta en del blodprøver, uten at jeg kan si noe om helt konkrete hvilke. Om du har det på hender eller rødmer i tillegg, så kan man søke om få det operert ved en såkalt thorakal sympatectomi. Men det er i ekstreme tilfeller. Ellers kan Stop-24 eller Yerka være noe å prøve. Det første får du på apotek, det andre på Vita o.l. De inneholder aluminiumsklorid, som hemmer svetting. Botox er en annen mulighet, om det er i pannen. Den hemmer både svetting og rynker, men blr settes på en annen måte om det er for svetting. Anonymkode: ffdae...208 Takk for svar. Tenkte selv på dette med stoffskifte, men tok blodprøver hos legen for noen måneder siden som var helt fine. Får vell bare se litt rundt på nettet og eventuelt høre på apoteket. Tusen takk for svar Kanskje bestille meg en ny legetime også, bare for å høre hva han mener om ulike alternativer. For dette begynner å irritere meg veldig, da jeg blant annet syntes det er ubehagelig å dra på skolen osv med tanke på svettingen. Lukter heldigvis ingenting tin! Anonymkode: 0b4ce...b58
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #4 Skrevet 2. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Tenkte selv på dette med stoffskifte, men tok blodprøver hos legen for noen måneder siden som var helt fine. Får vell bare se litt rundt på nettet og eventuelt høre på apoteket. Tusen takk for svar Kanskje bestille meg en ny legetime også, bare for å høre hva han mener om ulike alternativer. For dette begynner å irritere meg veldig, da jeg blant annet syntes det er ubehagelig å dra på skolen osv med tanke på svettingen. Lukter heldigvis ingenting tin! Anonymkode: 0b4ce...b58 Bare hyggelig. Har selv erfaring med å slite med svette andre steder. Det er også antikolinergika du kan prøve, det virker helt fantastisk på meg. Dridase tabletter 1-3 tabl (5mg) om dagen, ofte klarer jeg meg med en, må skrives ut av en hudlege eller spesialist i allmennmedisin (ikke alle allmennleger er spsialister). Den fås på registreringsfritak. Et alternativ er Egazil, men her må man ofte ta flere tabletter, så prisen blir omtrent den samme. det er en lang tråd om Dridase her inne, det kalles Ditropan i overskriften. God bedring! Anonymkode: ffdae...208 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå