AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #1 Skrevet 2. juni 2016 Hva er din oppskrift på pizzadeig?! Anonymkode: 8bd51...bbc
Zzyzx Skrevet 2. juni 2016 #2 Skrevet 2. juni 2016 Bruker ikke oppskrift, men det blir noe i retning av 2,5 dl vann, ca 7 dl mel, en god klype salt, en splæsj olivenolje og en teskje tørrgjær. Det er nok til en langpannepizza med tykk bunn eller to mindre med tynnere bunn. Min erfaring er at hva som går i deigen er rimelig standard, det som utgjør forskjellen er behandlingen av deigen. Jeg elter moderat i kjøkkenmaskin og lar den heve ganske lenge. Minimum to timer. Men det er noe med gjærdeig, man må liksom lære å kjenne den enkelte deig for at resultatet skal bli som ønsket.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #3 Skrevet 2. juni 2016 Dette gir 4-5 tynne pizzabunner: 500g mel 1 pk tørrgjær 1ss salt 3 dl lunkent vann 2 dl olivenolje (kan bruke mindre, de blir bare ikke fullt så sprø) Bland sammen det tørre, tilsett vann og olje. Elt det til deigen blir smidig. Deles i 4-5 biter, kjevles ut til 2-3 mm tykkelse uten heving. Legg bunnen på en stekeplate og prikk den godt med gaffel. Forstekes til den får lysebrune prikker. På 220C i ca 4 min. Anonymkode: f3000...332
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #4 Skrevet 2. juni 2016 Tykk bunn, dekker helt steikebrett: 375 g mel 1 pk tørrgjær 1 ts salt Vel 2,5 dl vann 3 ss olje Jeg bare elter den. lar den heve 5 min, kjevler den ut, lar den heve 15 min, forsteker et par min, har på fyll, og steker videre i ca 15 min. Anonymkode: e73b8...6b2
fresia Skrevet 4. juni 2016 #5 Skrevet 4. juni 2016 3 dl vann 2 ss olje 7 dl mel 1 pose tørrgjær 1/2 ts salt stekes på 225 grader :-)
penny_ Skrevet 4. juni 2016 #6 Skrevet 4. juni 2016 (endret) Til en deig som er like stor som en vanlig bakeplate bruker jeg: 75 gram vann (0,75 dl) En halv pose tørrgjær Ca en ss olje Salt Noen skjeer grovt mel (skal ikke smake for grovt) Hvetemel (så mye at deigen ikke er klissete lenger) Vannet og gjæra er det eneste jeg måler opp. Steker på 225 grader til den ser ferdig ut Endret 4. juni 2016 av penny_
Wenda Skrevet 9. juni 2016 #7 Skrevet 9. juni 2016 Mel, olje, salt, vann og gjær Hender jeg slenger i litt tørket timian i deigen også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå