Gå til innhold

Hvorfor har noen så vanskelig med å akseptere at mennesker er dyr?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har noen så vanskelig med å akseptere at mennesker er dyr?

Anonymkode: 0d4ca...b61

Det er vel fordi viikke er det. Mennesker har verdi og verdighet. Jeg er overbevist at du har fått en slik holdning pga evolusjonslæren, som aldri er formulert presist eller observert.

Greia med moderne grønne trender er egentlig bare at de er menneskefientlige. Flotte folk som Stalin, Mao og Hitler var med på å forme en slik respektløs filosofi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, Fireproof skrev:

Og då er du og eg uenige :) Eg meiner at dyreliv og menneskeliv er akkurat like mykje verdt. Uansett. Betyr ikkje at eg ville redda eit dyr foran eit menneske. Ville kanskje gjort det(Spørs dyr og menneske). 

Så hvilke konsekvenser har dette i praksis? Med andre ord, hva er verdi, definitivt sett? Hvordan får man det, kan man miste det, hva kan det brukes til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mennesket er fortsatt det dummeste dyret. Dyret som bringer ubalanse og ødelegger alt det tar på bare fordi det vil ha mer og mer.

Anonymkode: 32b67...e4a

sier en som ser opp til en slimåls intelligens, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, debatant skrev:

Det er vel fordi viikke er det. Mennesker har verdi og verdighet. Jeg er overbevist at du har fått en slik holdning pga evolusjonslæren, som aldri er formulert presist eller observert.

Greia med moderne grønne trender er egentlig bare at de er menneskefientlige. Flotte folk som Stalin, Mao og Hitler var med på å forme en slik respektløs filosofi.

Mennesker har verdi? For hvem? For mennesker selvsagt, såfremt det er mennesker man identifiserer seg med. Historien demonstrerer dette ganske brutalt.

En hund som ikke hadde blitt domestisert (jfr evolusjon som du mener verken kan påvises eller demonstreres) ville tenkt at hunder har større verdi og ville sannsynligvis lett ofret et menneskeliv til fordel for et hundeliv, samme går for de andre dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme
36 minutter siden, Badebuksa skrev:

Ja, vi er åpenbart uenige ;) Og slik tankegang som din, det er farlig. Det er det som gjør at man snakker om dyrerettigheter fremfor dyrevelferd. 

Min tankegang er overhode ikkje farlig, og du har ingen rett til å kalle den farleg, for den er faktisk ikkje værre enn du, som meiner at mennesker er så mykje meir verdt berre fordi vi er mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands
Den 3. juni 2016 at 6.38, Badebuksa skrev:

Vi er viktige for dyrene også, aner du egentlig hvor mange dyr mennesker hjelper hver eneste dag? Og nei, det er ikke snakk om at mennesker har skyld i at dyret er skadet, det er snakk om ville dyr som har hatt uhell eller er syke. 

Hvis det skulle kommet noe som hadde truet jorden og dens eksistens hadde mennesket vært det ENESTE dyret som hadde kunnet beskytte jorden mot faren. Derfor er vi viktigst, fordi vi kan mest og gjør mest.

Det er veldig mange flere dyr som blir syke og skadet av vår påvirkning (biler, skoghogst, klimaendringer, plast i havene) enn antall vi hjelper hver eneste dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 2. juni 2016 at 11.24, Badebuksa skrev:

Det vet jeg ikke. Såklart vi er dyr, men vi er høyerestående dyr. Helt øverst på tronen. Mest verdt, og smartest.

Vet nå ikke om vi er så smarte eller mest verdt akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Verdi er et menneskelig konsept, så det blir helt feil og merkelig å skulle komme frem til en universell sannhet over hvem som er mest verdt. Andre dyr har ikke noe forhold til verdi, de går ikke og reflekterer over verken egen verdi eller andres verdi. Naturen har ingen bevissthet, den har ikke noe overordnet mål, så der er hvertfall verdi et helt ubrukelig konsept. 

Dermed er det bare vi mennesker som kan forholde oss til og avgjøre verdi - og det er bare vi som bryr oss. Dermed er det ingen "fasit" på hvem som er mest verdt. Folk flest vil kanskje mene at mennesker har størst verdi, men det gjør jo ikke at de som er uenige tar feil. Verdi må jo måles i forhold til noe (en krone er ikke en krone verden rundt), og hva dette skal være må jo individet som setter verdien selv bestemme. For noen er klær mer verdt enn bøker. For andre motsatt. Har noen av de feil? Nei. 

Så når noen kommer med påstander om at "mennesker er mest verdt" så må man ta det for det det er - en personlig mening, som vedkommende har rett til å ha, og som ikke er feil, men som heller ikke er en sannhet gjeldende for alle. I den store sammenhengen er verdi fullstendig ubetydelig. Derfor (synes jeg) det også er så kjedelig å krangle om hvem som er mest verdt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mennesker er skapninger men ikke dyr.

Anonymkode: a6781...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
Den 2.6.2016 at 11.24, Badebuksa skrev:

Det vet jeg ikke. Såklart vi er dyr, men vi er høyerestående dyr. Helt øverst på tronen. Mest verdt, og smartest.

Mer verdt enn hva da? Mennesker ødelegger planeten med forurensning og krig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker er skapninger men ikke dyr.

Anonymkode: a6781...6dd

Vi er en pattedyr og en del av dyreriket. Menneskapene det er oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...