Gå til innhold

Hvorfor har noen så vanskelig med å akseptere at mennesker er dyr?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Selvfølgelig er vi dyr, vi oppfører oss kanskje ikke som andre dyr, men dyr er vi lell.
Bare se på alle kriger vi har, kriger som kommer ned til idiotisk krangling om territorie, det er ikke noe annerledes enn maur eller løver som sloss for å beholde en liten bit med land.

Når man ser på mennesker så ser man hvor styrt man er av biologien, hvor opphengt vi er i sex, i å føre slekten videre. Og når man spør hvorfor man absolutt skal ha barn, så kan de færreste svare utover det at de føler de virkelig virkelig vil ha barn og at de syns barn er søte. De reflekterer aldri over valget over barn, fordi det er så selvfølgelig, fordi det ligger i genene å føre den videre.

"Hvis ingen får barn så føres ikke menneskeheten videre" Nei, men hvorfor er det så viktig å føre den videre? Fordi det er printa inn i hjernen vår at vi må, fordi det er sånn det fungerer.

Vi er så styrt av våre primitive tanker, og folk skjønner det ikke selv. Vi tror alle vi er spesielle snøflak, bare vås.

Anonymkode: 44112...d9a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi alt handler om meg. I tillegg er jeg bedre enn alle andre. 

Slik tenker mennesket.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle andre dyr? Ingen dyr ødelegger skoger, fjell og vann fir å "utnytte ressurser".

Anonymkode: 32b67...e4a

Alle andre dyr? Ingen dyr ødelegger skoger, fjell og va

Du må evne å se at alle dyr er ulike, men alle utnytter de ressursene de har tilgjengelig ut i fra sine forutsetninger. Siden ulven mangler tomler og en god del relevante koblinger i hjernen hugger den ikke trær og ødelegger skoger selv om den kanskje hadde ønsket det. For ulven er en av ressursene rådyr og elg, og den slakter dem ned uten tanke for kvotering faktisk. Eneste forskjell mellom oss og andre dyr er at vi har mulighet, der de ikke har det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
54 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Men det er akkurat det som skiller oss mye fra resten av dyra; selv om de er fysisk overlegne er vi intellektuelt overlegne. Det er svært få dyr som bruker verktøy, men både fugler og aper gjør det i ulik grad, som viser at de har en høyere intelligens og forståelse enn eksempelvis andre dyr som ikke evner det samme. 

Og det gjer apen meir verdt enn hunden? Eller gjeld ditta berre mennesker?

Anonymkode: 524ed...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Og det gjer apen meir verdt enn hunden? Eller gjeld ditta berre mennesker?

Anonymkode: 524ed...415

Skulle ikkje være anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest noe tilfeldig
5 minutter siden, Fireproof skrev:

Skulle ikkje være anonym.

Det har jeg aldri sagt. Jeg påpekte kun at noen dyr bruker verktøy og andre ikke, ergo de har en mer utviklet intelligens.  Jeg sier innledningsvis at alle liv burde ideologisk sett være like mye verdt, selv om dette ikke skjer i praksis. Hva mener du selv? Er en flue sitt liv like mye verdt som livet ditt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Badebuksa skrev:

Det vet jeg ikke. Såklart vi er dyr, men vi er høyerestående dyr. Helt øverst på tronen. Mest verdt, og smartest.

Det stemmer at vi er øverst i næringskjeden. Vi er den arten som er flinkest til å utnytte naturens ressurser til vår egen fordel. Sånn sett er vi de smarteste ja. Men jeg vil nå ikke si at det betyr at vi er mer verdt enn andre dyr. Det er vi som utnytter både naturen og vår egen art såpass grovt at vi ødelegger hjemmet vårt og hverandre. Vi er en egoistisk art, som nekter å se på tvers av egoismen vår for å faktisk se hva vi utsetter planeten vår for. Vi velger å se bort fra det, fordi vi selvfølgelig, som de egoistiske vesenene vi er, har fått for oss at vi er de viktigste dyrene på planeten. Noe vi så absolutt ikke er. Jorda hadde fungert helt fint uten oss her, så jeg ser ikke hvorfor vi er så viktige. Vi er viktige for hverandre ja, men ikke for noe annet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme
49 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Det har jeg aldri sagt. Jeg påpekte kun at noen dyr bruker verktøy og andre ikke, ergo de har en mer utviklet intelligens.  Jeg sier innledningsvis at alle liv burde ideologisk sett være like mye verdt, selv om dette ikke skjer i praksis. Hva mener du selv? Er en flue sitt liv like mye verdt som livet ditt? 

Eg synast at alle dyr er like mykje verdt, mennesker som fluger. MEN!!!! Eg ville redda mennesker ovanfor ei fluge. Kanskje det er på grunn av mitt instinkt for at min art skal leve vidare? Kanskje det er det det går på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, palamina skrev:

Du må evne å se at alle dyr er ulike, men alle utnytter de ressursene de har tilgjengelig ut i fra sine forutsetninger. Siden ulven mangler tomler og en god del relevante koblinger i hjernen hugger den ikke trær og ødelegger skoger selv om den kanskje hadde ønsket det. For ulven er en av ressursene rådyr og elg, og den slakter dem ned uten tanke for kvotering faktisk. Eneste forskjell mellom oss og andre dyr er at vi har mulighet, der de ikke har det.

Vi er ikke født med øks og hakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er ikke født med øks og hakke.

Utdyp er du snill.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for personangrep og samtlige svar til dette.

Kragebein, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa
15 timer siden, Verena skrev:

Det stemmer at vi er øverst i næringskjeden. Vi er den arten som er flinkest til å utnytte naturens ressurser til vår egen fordel. Sånn sett er vi de smarteste ja. Men jeg vil nå ikke si at det betyr at vi er mer verdt enn andre dyr. Det er vi som utnytter både naturen og vår egen art såpass grovt at vi ødelegger hjemmet vårt og hverandre. Vi er en egoistisk art, som nekter å se på tvers av egoismen vår for å faktisk se hva vi utsetter planeten vår for. Vi velger å se bort fra det, fordi vi selvfølgelig, som de egoistiske vesenene vi er, har fått for oss at vi er de viktigste dyrene på planeten. Noe vi så absolutt ikke er. Jorda hadde fungert helt fint uten oss her, så jeg ser ikke hvorfor vi er så viktige. Vi er viktige for hverandre ja, men ikke for noe annet. 

Vi er viktige for dyrene også, aner du egentlig hvor mange dyr mennesker hjelper hver eneste dag? Og nei, det er ikke snakk om at mennesker har skyld i at dyret er skadet, det er snakk om ville dyr som har hatt uhell eller er syke. 

Hvis det skulle kommet noe som hadde truet jorden og dens eksistens hadde mennesket vært det ENESTE dyret som hadde kunnet beskytte jorden mot faren. Derfor er vi viktigst, fordi vi kan mest og gjør mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badebuksa
17 timer siden, Fireproof skrev:

Heilt enig. Berre fordi vi har våpen så er vi mest verdt? Uten våpen hadde dyrene greidd å drepe oss lett. 

Vi liker å tru at vi er spesielle og for intelligente til å være dyr, derfor. 

Hvorfor har vi våpen, har du tenkt på det? Det er fordi vi er smartest. Vi vet hvordan vi skaffer oss mat og trygghet. Dyrene bare ER. 

De har ingen selvrefleksjon eller et selvbilde, de bare er. Og spiser og driter og puler. Det gjør jo vi og, men vi reflekterer og tenker over det ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme
21 minutter siden, Badebuksa skrev:

Hvorfor har vi våpen, har du tenkt på det? Det er fordi vi er smartest. Vi vet hvordan vi skaffer oss mat og trygghet. Dyrene bare ER. 

De har ingen selvrefleksjon eller et selvbilde, de bare er. Og spiser og driter og puler. Det gjør jo vi og, men vi reflekterer og tenker over det ;) 

Så då er verdigheten til eit dyr rangert etter kor intelligent det er? Grisen er f.eks meir verdt enn eit tre år gammalt barn? Eller apen er meir verdt enn bikkja? 

Verdighet har Ingenting med intelligens å gjere, meiner eg. Då er jo faktisk f.eks Magnus Carlsen meir verdt enn meg, men eg er meir verdt enn halve slekta mi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa
7 minutter siden, Fireproof skrev:

Så då er verdigheten til eit dyr rangert etter kor intelligent det er? Grisen er f.eks meir verdt enn eit tre år gammalt barn? Eller apen er meir verdt enn bikkja? 

Verdighet har Ingenting med intelligens å gjere, meiner eg. Då er jo faktisk f.eks Magnus Carlsen meir verdt enn meg, men eg er meir verdt enn halve slekta mi. 

Når det kommer til kjæledyr blir et litt alt ettersom, for meg er en gris mer verdt enn en hund siden jeg ikke spiser hunder, men jeg spiser griser. 

Verdien hos mennesker er kun slik at man har en verdi, høyere verdi enn dyrene. Man kan driste seg til å si at forferdelige mennesker har lavere verdi enn gode mennesker, men et menneskeliv er alltid mer verdt enn et dyr uansett. 

Vi er ikke mer verdt enn andre dyr utelukkende på grunn av intelligens. En babygris er ikke mindre verdt enn en fullvoksen gris. Gris er gris. 

Med mindre man snakker omkjøttverdi og kilopris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Badebuksa
7 minutter siden, Fireproof skrev:

Når det kommer til kjæledyr blir et litt alt ettersom, for meg er en gris mer verdt enn en hund siden jeg ikke spiser hunder, men jeg spiser griser. 

Verdien hos mennesker er kun slik at man har en verdi, høyere verdi enn dyrene. Man kan driste seg til å si at forferdelige mennesker har lavere verdi enn gode mennesker, men et menneskeliv er alltid mer verdt enn et dyr uansett. 

Vi er ikke mer verdt enn andre dyr utelukkende på grunn av intelligens. En babygris er ikke mindre verdt enn en fullvoksen gris. Gris er gris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle andre dyr? Ingen dyr ødelegger skoger, fjell og vann fir å "utnytte ressurser".

Jovisst. Du vet at dyrearter døde ut og økosystemer ble ødelagt før det i det hele tatt fantes mennesker? Alle dyr gjør sitt beste for seg selv, og i noen tilfeller fører det til at de skviser ut andre arter, eller kommer til å renske hele området for ressurser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme
1 time siden, Badebuksa skrev:

Og då er du og eg uenige :) Eg meiner at dyreliv og menneskeliv er akkurat like mykje verdt. Uansett. Betyr ikkje at eg ville redda eit dyr foran eit menneske. Ville kanskje gjort det(Spørs dyr og menneske). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa
Et øyeblikk siden, Fireproof skrev:

Og då er du og eg uenige :) Eg meiner at dyreliv og menneskeliv er akkurat like mykje verdt. Uansett. Betyr ikkje at eg ville redda eit dyr foran eit menneske. Ville kanskje gjort det(Spørs dyr og menneske). 

Ja, vi er åpenbart uenige ;) Og slik tankegang som din, det er farlig. Det er det som gjør at man snakker om dyrerettigheter fremfor dyrevelferd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...