Gå til innhold

Hvorfor har noen så vanskelig med å akseptere at mennesker er dyr?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor har noen så vanskelig med å akseptere at mennesker er dyr?

Anonymkode: 0d4ca...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badebuksa

Det vet jeg ikke. Såklart vi er dyr, men vi er høyerestående dyr. Helt øverst på tronen. Mest verdt, og smartest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Badebuksa skrev:

Det vet jeg ikke. Såklart vi er dyr, men vi er høyerestående dyr. Helt øverst på tronen. Mest verdt, og smartest.

Mer verdt? Våre liv er ikke mer verdt enn andre liv på planeten.

Mennesket liker å tro at de er noe spesielt. Derfor.

Anonymkode: 32b67...e4a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi de har malt seg inn i et hjørne med argumenter fra biologi. Vi ser det hele tiden, langs hele det politiske spekteret og innen alle livssyn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo. Våre liv er mest verdt. Så kommer resten av dyrene. Vi er øverst i næringskjeden.

Endret av Badebuksa
glemte 2 ord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Biologi ja, kanskje det har noe med den der evinnelige evolusjonen å gjøre? :fnise: skikkelig masete sak i grunnen, snakker om utvikling og greier..

For ikke å snakke om at mennesker nok er de eneste som kommuniserer med ord alle forstår uten å skjønne hverandre noe bedre av den grunn.. Mener å ha lest at gjennomsnitts mennesket bruker rundt 15000 ord per dag mens vi ikke bruker så mye andre ting som tegn, kropp, signaler osv.. Å ja, og så var det den der kjedelige greien med bruk av redskaper - nei, det er bare å innse det; en mengde ting står i veien for de fleste for å akseptere at de er på linje med dyrene.. For ikke å snakke om den der selvbevisstheten man sliter med, den tror jeg er ganske unik for mennesker :P slitsomt å være et menneskedyr altså dere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å stå for det argumentet må man minst avstå fra kjøtt og fisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i økende grad begynt å forstå og aksepterere at mennesket er et dyr. Et dyr med evne til refleksjon, slik at det i større grad kan styre eller legge lokk på sine instinkter og impulser, men et dyr like fullt. I mange tilfeller er det allikevel instinktene og impulsene som vinner. Det er bare å se seg rundt, eller å se på seg selv, hvis man er modig nok til slik selvransakelse.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Badebuksa skrev:

Jo. Våre liv er mest verdt. Så kommer resten av dyrene. Vi er øverst i næringskjeden.

Nei, vi er ikke mest verdt. Vi er det dummeste dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Gullik skrev:

For å stå for det argumentet må man minst avstå fra kjøtt og fisk.

Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje greit å holde "spesielt" utenfor? Du vil si at homo sapiens ikke har noe spesielle kvaliteter sammenliknet med andre arter på denne planeten?

Greit at termitter er flinke entrepenører, men tua deres kan faktisk ikke sammenliknes med Empire Stata Building. Og selv om paradisfugler er flinke til å utsmykke reirene sine blekner de i sammenlikning med Det sixtinske kapell. For ikke å snakke om at jeg nå sitter og taster på en mennskeskapt personlig computer som på magisk vis sender koder ut i evigheten som når deg der du sitter, har du sett delfiner eller sjimpanser prestere tilsvarende?

Mennesker er unike og fantastiske skapninger uten sidestykke. Og nei, det gjør oss fortsatt ikke til noe annet enn dyr. Men det er latterlig å påstå at vi ikke stiller på siden utviklingsmessig. At den evolusjonelle medgangen vår kommer til å bli vår egen undergang er en annen sak. Men vi er faen meg spesielle!

- Grunnen til at jeg fyrer meg opp litt er vel at jeg har vokst opp med foreldre som alltid snakket ned mennesket og våre kvaliteter. Det syns jeg ikke er rettferdig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, palamina skrev:

Kanskje greit å holde "spesielt" utenfor? Du vil si at homo sapiens ikke har noe spesielle kvaliteter sammenliknet med andre arter på denne planeten?

Greit at termitter er flinke entrepenører, men tua deres kan faktisk ikke sammenliknes med Empire Stata Building. Og selv om paradisfugler er flinke til å utsmykke reirene sine blekner de i sammenlikning med Det sixtinske kapell. For ikke å snakke om at jeg nå sitter og taster på en mennskeskapt personlig computer som på magisk vis sender koder ut i evigheten som når deg der du sitter, har du sett delfiner eller sjimpanser prestere tilsvarende?

Mennesker er unike og fantastiske skapninger uten sidestykke. Og nei, det gjør oss fortsatt ikke til noe annet enn dyr. Men det er latterlig å påstå at vi ikke stiller på siden utviklingsmessig. At den evolusjonelle medgangen vår kommer til å bli vår egen undergang er en annen sak. Men vi er faen meg spesielle!

- Grunnen til at jeg fyrer meg opp litt er vel at jeg har vokst opp med foreldre som alltid snakket ned mennesket og våre kvaliteter. Det syns jeg ikke er rettferdig.

Mennesket er fortsatt det dummeste dyret. Dyret som bringer ubalanse og ødelegger alt det tar på bare fordi det vil ha mer og mer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi mennesker er smartest og mest grådig.
Vi er flinkest til å sette oss selv høyest og har evnen til å drite i andre dyr (mennesker).

Anonymkode: 709fd...b17

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Mennesket er fortsatt det dummeste dyret. Dyret som bringer ubalanse og ødelegger alt det tar på bare fordi det vil ha mer og mer.

Vi gjør ikke annet enn å utnytte ressurser som alle andre dyr. Og siden vi er i en særstilling når det gjelder å manipulere omgivelsene og tilpasse dem våre behov er det klart vi har enorm mulighet til ødeleggelse. Iom at vi har inntatt hele kloden uten noe felles overhode som kan begrense utviklingen er det vanskelig å holde styringa. Men det gjør oss ikke til uintelligente vesner, hvis det er det du mener med "dumme". Det vil bare si at vi ikke greier å holde tritt med vår egen suksess.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For mennesker er mennesker mer verdt, på samme måte som at geiter er mer verdt for geiter og løver mer verdt for løver. Disse synene kommer bare sjeldnere frem, siden vi snakker mindre med løver og geiter.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
57 minutter siden, palamina skrev:

Vi gjør ikke annet enn å utnytte ressurser som alle andre dyr. Og siden vi er i en særstilling når det gjelder å manipulere omgivelsene og tilpasse dem våre behov er det klart vi har enorm mulighet til ødeleggelse. Iom at vi har inntatt hele kloden uten noe felles overhode som kan begrense utviklingen er det vanskelig å holde styringa. Men det gjør oss ikke til uintelligente vesner, hvis det er det du mener med "dumme". Det vil bare si at vi ikke greier å holde tritt med vår egen suksess.

Alle andre dyr? Ingen dyr ødelegger skoger, fjell og vann fir å "utnytte ressurser".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Heilt enig. Berre fordi vi har våpen så er vi mest verdt? Uten våpen hadde dyrene greidd å drepe oss lett. 

Vi liker å tru at vi er spesielle og for intelligente til å være dyr, derfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
4 minutter siden, Fireproof skrev:

Heilt enig. Berre fordi vi har våpen så er vi mest verdt? Uten våpen hadde dyrene greidd å drepe oss lett. 

Vi liker å tru at vi er spesielle og for intelligente til å være dyr, derfor. 

Men det er akkurat det som skiller oss mye fra resten av dyra; selv om de er fysisk overlegne er vi intellektuelt overlegne. Det er svært få dyr som bruker verktøy, men både fugler og aper gjør det i ulik grad, som viser at de har en høyere intelligens og forståelse enn eksempelvis andre dyr som ikke evner det samme. 

Endret av noe tilfeldig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...