Gå til innhold

Lang tur fra oppdretter - valp i bil

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kom på en ting, jeg henter valp i sommer og har ca en 10 timers kjøretur fra oppdretter. Planen er å ta mange pauser, lufte valpen og sånn, men når jeg leser om tilvenning til bil og buret i bilen ser jeg på denne turen som umulig. Det skal gå så gradvis, men hvordan gjennomfører jeg denne turen i praksis?

Anonymkode: 28b4e...5ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I praksis setter du valpen inn i buret og kjører avgårde.

Ofte er valpen sliten når det er på tide å kjøre, fordi man gjør litt hos oppdretter/mye skjer, så de sovner greit.

Å stoppe massevis av ganger kan være dårlig, noen ganger funker det bedre å kjøre i endel timer i strekk (4-5 kanskje). Du trenger ikke stoppe en gang i timen hvertfall.

Pga trafikksikkerhet bør valpen være i bur, og det går overraskende greit for de fleste. Personlig holder jeg helst valpen på fanget i starten. Men det er fordi jeg vil det, ikke fordi valpen trenger det. 

Om oppdretteren din er god har h*n kjørt turer med valpene allerede, så dette ikke blir det første møtet med en bil. Den gradvise tilvenninga har mest med burtrening til vanlig bur, ikke bilbur. Eneste gangene du trenger gradvis trening til bilbur er om hunden faktisk er redd for buret.

Noen ting å være obs på:

• noen valper blir bilsyke. Postafen fungerer på hunder. Sjekk med oppdretter og/eller dyrlege om dosering om du er usikker. Dosering for hunder og mennesker er ikke den samme.
  • Om valpen surver kan det være tegn på at den er misfornøyd med å være i buret. Dette er ikke farlig, og går stort sett over ett kvarters tid. Spesielt spisshunder og mynder liker å uttrykke sin misnøye verbalt i slike situasjoner.
  • Det er greit å være to når man henter valp, så kan en holde øynene på veien, mens den andre fokuserer på valpen om det skulle være noe.

Lykke til :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Tekopper skrev:

I praksis setter du valpen inn i buret og kjører avgårde.

Ofte er valpen sliten når det er på tide å kjøre, fordi man gjør litt hos oppdretter/mye skjer, så de sovner greit.

Å stoppe massevis av ganger kan være dårlig, noen ganger funker det bedre å kjøre i endel timer i strekk (4-5 kanskje). Du trenger ikke stoppe en gang i timen hvertfall.

Pga trafikksikkerhet bør valpen være i bur, og det går overraskende greit for de fleste. Personlig holder jeg helst valpen på fanget i starten. Men det er fordi jeg vil det, ikke fordi valpen trenger det. 

Om oppdretteren din er god har h*n kjørt turer med valpene allerede, så dette ikke blir det første møtet med en bil. Den gradvise tilvenninga har mest med burtrening til vanlig bur, ikke bilbur. Eneste gangene du trenger gradvis trening til bilbur er om hunden faktisk er redd for buret.

Noen ting å være obs på:

• noen valper blir bilsyke. Postafen fungerer på hunder. Sjekk med oppdretter og/eller dyrlege om dosering om du er usikker. Dosering for hunder og mennesker er ikke den samme.
  • Om valpen surver kan det være tegn på at den er misfornøyd med å være i buret. Dette er ikke farlig, og går stort sett over ett kvarters tid. Spesielt spisshunder og mynder liker å uttrykke sin misnøye verbalt i slike situasjoner.
  • Det er greit å være to når man henter valp, så kan en holde øynene på veien, mens den andre fokuserer på valpen om det skulle være noe.

Lykke til :) 

Takk for utfyllende svar! :) Valpene er bare 1 dag gamle, så litt tidlig å vite noe, men regner med oppdretter skal sosialisere de i bil også :)

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for utfyllende svar! :) Valpene er bare 1 dag gamle, så litt tidlig å vite noe, men regner med oppdretter skal sosialisere de i bil også :)

snakk med oppdretter om dette. Om h*n vet valpen skal på langtur kan de ha litt ekstra fokus på det.

Skrevet

Enig i det @Tekopper skriver. Oppdretter bør trene på å kjøre bil/at kvalpen er i bilbur. Uansett kjem det mest sannsynlig til å gå veldig fint uansett :) 

Følg med når kvalpen våkner, då vil den sikkert på do, så då er det fint at den får komme ut og tisse så den slipper å måtte holde seg i buret, om den ikkje berre tisser i buret då. Det er kanskje lurt å kjøpe sånn "tisseunderlag" på apoteket, det hadde vertfall vi med når vi henta vår hund med tog. Så slipper det å bli klissvått i buret om kvalpen skulle vere uheldig. Pass på at underlaget i buret er stødig så ikkje kvalpen glir rundt. Kan legge i f eks ei dørmatte(anti-skli under), så tisseunderlag, og deretter et tynt pledd, kanskje. 

Kvalpetida er herlig, berre å glede seg no :D 

• 2 uker senere...
Skrevet

vi har nylig hentet en valp. Denne valpen var langt unna her vi bor, moren og faren min henta den for oss, da kjørte den først 30 mil i bil, så henta vi den hos min mamma og pappa, og den dagen vi dro hjem derfra kjørte den 64 mil i bil, uten problem. Han lå litt på fanget mitt, men mest i buret. Han sov stort sett hele turen utenom akkurat når vi lufta han og ga han litt vann. Men ikke lurt gi mat før dere drar, i og med han kan bli bilsyk og diverse, men det klarer ofte bikkjer hvertfall når de blir eldre å regulere selv også, de merker jo de skal noe.

Vi hadde valpen vår i bur i en 10 timers tid uten problem, lufta han en 3-4 ganger oppover. :) Gikk supert! Jo fortere valpen blir vandt med bur, og bil og slikt jo bedre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...