Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

What? Bor du i Norge? Jeg har sett veps siden april! Første jeg så i år var siste uken i april. Nå er det masse, ekstremt mye og de er veldig store i år. 

Anonymkode: 49429...310

Leste om det nå. Ser at vepsedronninger kommer om våren, noe senere enn humlene, Leste også at det er få veps før juli. Jeg har ikke sett veps enda, men har sett mange humler og bier. 

Anonymkode: e679c...f50

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

What? Bor du i Norge? Jeg har sett veps siden april! Første jeg så i år var siste uken i april. Nå er det masse, ekstremt mye og de er veldig store i år. 

Anonymkode: 49429...310

Nei de er ikke veldig store i år, det er dronninger som leter etter et sted å lage bol, de er større. Det er ikke annet en dronninger til uti mai iallefall.

Skrevet
23 timer siden, Hapi skrev:

Bier som lager samfunn finnes ikke vilt i Norge. Disse er det en birøkter som har "mistet" (hvordan det nå går til). Gjerne si fra til noen som har bier som kan fange dem. http://www.naturarv.no/villbiens-verden.516372-31978.html

Hva betyr det? Hvordan er våre ville arter i forhold? De lager da vel bisamfunn med dronninger de også? Har masse, masse bier i hagen og går ut fra at de har bol der, men så klart kan de ha opprinnelse fra røktere i nærheten.

Skrevet
13 minutter siden, palamina skrev:

Hva betyr det? Hvordan er våre ville arter i forhold? De lager da vel bisamfunn med dronninger de også? Har masse, masse bier i hagen og går ut fra at de har bol der, men så klart kan de ha opprinnelse fra røktere i nærheten.

Nei de lager visst ikke ikke bisamfunn slik som honningbier. Har googlet endel, men finner ikke at de gjør det http://www.naturarv.no/villbiens-verden.516372-31978.html

Skrevet
3 minutter siden, palamina skrev:

Se der ja, har jo helt rett du. Jeg som trodde alle bier var honningbier!

Jeg visste heller ikke dette intil for etpar år siden, eller hadde vel aldri tenkt over det før...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...