AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #1 Skrevet 2. juni 2016 Vi skal bygge oppstugu hytte, og gleder oss veldig mye. Har dere noen gode råd til oss? Har tenkt til å ha vaskerom ved siden av inngangen, mtp ski/klær osv. Badestue er det nødvendig? Ser ikke for meg at vi kommer til å bruke den, men man vet aldri. Hva er det beste valget ditt på hytta? Noe du angrer på? Håper noen har noen gode råd og tips til oss😊 På forhånd takk! Anonymkode: 38774...a51
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #2 Skrevet 2. juni 2016 Som en del av den eldre garde her inne, og også mangeårig hytteeier kommer litt råd fra meg her: Vi bygde hytte da barna var små, den gangen ble størrelsen etter økonomien, og kun med to soverom og en liten sovehems. Dette fungerte fint til barna ble tenåringer. Da ble det tilbygg som ga flere soverom, og noe som har vært ekstra kjærkomment; en liten ekstra stuekrok til tenåringene. Det høres kanskje litt råflott ut med to stuer (den nye delen er riktignok liten, men ga plass til en liten vinkelsofa, lenestol og ikke minst en ekstra tv. Vi forsøker å ikke se så mye tv på hytta, men det er veldig greit å ha to tv slik tenåringene kan sitte for seg selv å spille eller se tv, særlig når de har med seg venner på besøk. Vaskerom med plass til ekstra klær høres veldig bra ut, vi har det ikke, kun en liten bod, men det fungerer i praksis likt. Når man er mange på hytta er det kjekt å kunne sette vekk litt av skisko, klær osv i stedet for å fylle gangen. Badstu valgte vi vekk, for oss har det aldri vært et savn da ingen av oss liker badstu noe særlig, om dere vurderer det, så se an på behovet for badstu stjeler ganske mye plass, bodplass på ei hytte er kanskje mer verdt enn badstu om man ikke er ihuga badstutilhengere. Vi valgte senger med oppbevaringsplass under, da vi har valgt å prioritere flest mulig sengeplasser fremfor garderobeskap, har kunn komoder på soverommene, unntatt på vårt eget soverom. Det er utrolig mye pynt og dill som må stues vekk, husk på at man må lagre både påskepynt, julepynt osv i tillegg til turutstyr osv. Lagringsplass bør alltid taes med, mindre barn ønsker hobbyting, spill, bøker og blad på hytta, utendørs må man tenke på plass til baller, utespill som bla Kubb, vinterleker som akebrett, rattkjelker osv. Som sagt; utrolig mye man må lagre også på ei hytte.... (må og må hehe) Det beste innendørs er vaskemaskin og tørketrommel, utrolig hvor mye sengetøy og håndklær som går med når tenåringene har med venner. Heller det enn oppvaskmaskin (har riktignok det også) Mikro har vi ikke, har heller ikke savnet det.... Et hyttekjøkken trenger ikke å være like stort som et kjøkken hjemme, men det er veldig greit med nok benkeplass, igjen; mye kjøkkenutstyr skal oppbevares på ei hytte det også.... Mulig jeg har blitt litt samler over årene, men setter pris på å ha samme utstyr (omtrent) og komfort som hjemme. Spiseplassen bør også ha mulighet til å utvides, vi har mye besøk på hytta og har pr i dag et litt for lite bord (220cm) så nytt spisebord som kan bli mye lengre er bestilt. Gardiner som kan trekkes for og liftgardiner som kan trekkes ned er viktig på ei hytte, også selv om man har alarm, man trenger ikke friste tyver... Utendørs er det bålpanna som har blitt mest satt pris på alle, den bruker vi sommer som vinter. Vi har mest naturtomt, men noe plen har vi, det er veldig kjekt til ballspill, Kubb og tidligere hadde vi også trampoline og en liten lekegapahuk til barna. Nå vet ikke jeg størrelsen på hytta og antall soverom, men planlegg i større format, lag feks ikke uteplass (med oppmuringer osv) der det kanskje er naturlig å bygge på om noen år om man tenker på det. Vi gjorde nemlig en bommert der, dette ga et helt annet tilbygg enn vi ønsket i utgangspunktet. Hyttelivet er veldig deilig, lykke til med planleggingen og det fremtidige hyttelivet! Anonymkode: a5ed5...ce2 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #3 Skrevet 3. juni 2016 Den Thursday, June 02, 2016 at 2.39, AnonymBruker skrev: Vi skal bygge oppstugu hytte, og gleder oss veldig mye. Har dere noen gode råd til oss? Har tenkt til å ha vaskerom ved siden av inngangen, mtp ski/klær osv. Badestue er det nødvendig? Ser ikke for meg at vi kommer til å bruke den, men man vet aldri. Hva er det beste valget ditt på hytta? Noe du angrer på? Håper noen har noen gode råd og tips til oss😊 På forhånd takk! Anonymkode: 38774...a51 Badestue? Bad på stuen, eller stue på badet? Anonymkode: dcc00...b62
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #4 Skrevet 3. juni 2016 Badstu ville jeg ikke engang vurdert. Det er dyrt, plasskrevende, og ikke har jeg særlig interesse for det heller. Det er sikkert deilig en gang i blant, men det er langt fra et savn i hverdagen. Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere overhodet tenker i de baner, og spør om det er nødvendig, når dere ikke se for dere at dere kommer til å bruke den? Anonymkode: d44ae...9b3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #5 Skrevet 3. juni 2016 Dropp badstu, lag heller en ekstra bod eller større oppholdsom. Når har ikke jeg hytte, men mine foreldre har en som vi har hatt i førti år og som vi "barna" låner med egne venner og familie. Støtter mye av det ab over skriver, her er det som ha vist seg viktig for min slekt; -flere soverom, de trenger ikke være så store, men greit å kunne skille mellom folk -lagringsplass under seng, nattbord med oppbevaringsmuligheter -spiseplass som kan økes ettersom besøkende øker. Fra å være fire-fem rundt bordet i barndommen er det gjerne 12-16 til bords nå. -Vi har dobbeldører som kan skyves helt opp mellom stue og kjøkken slik at det er mulig med stort langbord, større lekeplass, bilbane o.l. Dette er utrolig mye mer brukt enn det foreldrene mine tenkte da det ble lagd -vedovn frenfor peis, hvis strømmen ryker kan det være greit å ha kokemulighet oppå ovnen. Det varmer også mer. -vaskemaskin, det er greit å kunne være lenge på hytta uten at det går tomt for rene klær og sengetøy. Også veldig greit om sommeren når badehåndklemengden er stor eller når besøkende kommer i tre dager hver og alle skal ha rent sengetøy. Vi har ikke tørketrommel, men har satt opp sånne paraply klesstativ som kan slås sammen ute av yne fra uteplassen. Fugerer fint. - tv, selv om det ikke er en hovedaktivitet er det greit å følge med på nyheter, se påskekrim, eller roe en liten tass med litt vennebyen - ha uteplass mot solen og bygg hytta slik at det skaper le for vinden. Selv om du kan bygge levegger gir hus bedre beskyttelse -bod med tilgang fra utsiden, til litt hageredskaper, fotballer, ved, reservedekk osv -parkering for flere biler hvis muli. Hos oss kan det stå tre og det er veldig greit. Anonymkode: 329cd...f41
MiniMjau Skrevet 4. juni 2016 #6 Skrevet 4. juni 2016 Badstuen i familiehytta vår er aldri i bruk. Brukes til Oppbevaringsrom og tørking av klær.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #7 Skrevet 4. juni 2016 Vi har barn i alle aldre. Da er det et must med loftstue med ekstra TV til de største barna. Prioriter familiesenger, mindre og flere soverom. Når vi har forskjellige aldre på barna våre trenger de egne rom som de kan få være alene på. Og nok sengeplass til gjester. Vi har vaskemaskin, men trenger ikke tørketrommel. Gjester får beskjed om å ta med eget sengetøy og håndklær, vi stiller med pute og dyner. Dermed trenger vi bare kjøre vaskemaskinen en gang på søndagen, henger det til tørk og sorterer tøyet neste gang vi kommer tilbake på hytta. vi savner ikke badstue, men jeg skulle gjerne hatt plass til boblebadekar på badet, og ikke bare dusj. To doer er viktig! Mye kø på "samme "tidspunkt foran doene hver dag he..he.. Vi har garasje med isolert bod! Perfekt! Ha nok bodplass inne i hytta også. Vi har for liten gang. Mye sko og tøy om vinteren som tar myyye plass. Vi har stue og kjøkken i et allrom. Elsker det! Har stoort kjøkken! Jeg har mye bedre tid på hytta til å kose meg med matlaging! Der blir maten laget fra bunnen av😄 Stort spisebord. Stor overbygd veranda. Jeg ville hatt større og flere vinduer hos oss. Vi trenger Liten TV i hovedstua, ungene har jo det de trenger på loftstua. Vi voksne prøver å unngå for mye TV titting...Internett er et must!! Ungdommen i familien vår har skolelekser i helgene med innleveringer osv. Vi voksne har jobbmailer og div. Som må gjennomgåes også i helgene😂 Lettstelte sterke gulv! Vi løper inn på alle typer sko for å hente noe stadig vekk. Alt av kjøkkenutstyr har jeg også på hytta. Og ikke minst: snøfreser! Det savner vi, og skal kjøpe oss til høsten. Brøytingen vi betaler for er for dårlig.. Anonymkode: 80eca...f50
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #8 Skrevet 4. juni 2016 Takk for svarene deres. Setter stor pris på det. Vi skal bygge hytte på Bjorli. Tror vi dropper badstu. Kommer til å ha en jacuzzi på verandaen i stedet. Det blir 6 eller 7 soverom på hytten. To bad med dusj. Vaskerom ved siden av inngangen. Sentral støvsuger har vi fått tips om, og det vil vi gjerne ha. Tar i mot flere tips om noen har😀 Ts Anonymkode: 38774...a51
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #9 Skrevet 8. juni 2016 Den 4. juni 2016 at 23.59, AnonymBruker skrev: Takk for svarene deres. Setter stor pris på det. Vi skal bygge hytte på Bjorli. Tror vi dropper badstu. Kommer til å ha en jacuzzi på verandaen i stedet. Det blir 6 eller 7 soverom på hytten. To bad med dusj. Vaskerom ved siden av inngangen. Sentral støvsuger har vi fått tips om, og det vil vi gjerne ha. Tar i mot flere tips om noen har😀 Ts Anonymkode: 38774...a51 Kom på en ting til siden dere skal bygge på Bjorli.... Vet at venner har hatt problem med den totale størrelsen på hytte, terraser og bod, greit å sjekke med snekkerfirma og kommunen hva som er lov Anonymkode: a5ed5...ce2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå