AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #1 Skrevet 1. juni 2016 Vi har en katt som er ca. 1 år gammel nå. Vi har storkost oss med det lille gullet, og han er en skikkelig raring men og rolig og kosete. Nå den siste måned derimot har han blitt en skikkelig plage og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Han har begynt å leke med pynt som ellers alltid har fått stått i ro. Drar ut q-tips fra esken og kaster de utover gulvet, slipper de i do osv. Angriper dopapiret om natten når vi ikke følger med. Har tisset i skittentøyet, tisset inni skapet der håndklærne er og i treningsbagen til min samboer. Han tar ut avføringen sin fra kattesanden og leker med den. Biter i stykker oppvask svampene og hanskene hver eneste gang vi bytter... Ja, det har skjedd mye rart den siste måneden. Eneste jeg ikke kan forstå er hvorfor? Ingenting har forandret seg, vi har verken kjøpt nye møbler eller fått et nytt familie medlem. Ingen av oss er mer vekke enn vi har vært før. Vi har ikke byttet kattesand eller kattemat og har masse leker som han kan leke med. Kan det være sykdom? Eller er han bare blitt rampete? Det er ikke noe gøy å kjefte på han hele tiden... Anonymkode: 1c406...4fa
ajarRun Skrevet 1. juni 2016 #2 Skrevet 1. juni 2016 Han har sikkert fått t.gondii, pass deg, det er smittsomt over til mennesker. Det gjør deg glad i katter, dårligere å kjøre bil og øker forekomsten av schizofreni. Det er også farlig for gravide. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #3 Skrevet 1. juni 2016 Han er i "puberteten" og er frustrert! Vurdert å kastrere han? Anonymkode: 7a6b2...c02 2
Gjest 12flo Skrevet 1. juni 2016 #5 Skrevet 1. juni 2016 Har du sterilisert katten? Enten er den urolig pga naturlige instinkter, eller så kjeder den seg pga at den ikke blir aktivisert nok. Hvis han er innekatt trenger han oppmerksomhet og mye aktivitet.
melly666 Skrevet 1. juni 2016 #6 Skrevet 1. juni 2016 Han er ung og sprudler av energi. Leker dere mye med han? Er han utekatt?
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #7 Skrevet 1. juni 2016 19 minutter siden, amativeReflection skrev: Han har sikkert fått t.gondii, pass deg, det er smittsomt over til mennesker. Det gjør deg glad i katter, dårligere å kjøre bil og øker forekomsten av schizofreni. Det er også farlig for gravide. Herregud, jeg måtte inn å sjekke hva det var for noe og jeg ble kjempe redd. Hvordan sjekker man dette? TS Anonymkode: 1c406...4fa
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #8 Skrevet 1. juni 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er i "puberteten" og er frustrert! Vurdert å kastrere han? Anonymkode: 7a6b2...c02 Han er allerede sterilisert. Det gjorde vi i november/desember viss jeg ikke husker feil. 14 minutter siden, melly666 skrev: Han er ung og sprudler av energi. Leker dere mye med han? Er han utekatt? Han er innekatt. Vi leker masse med han og han har og en veranda som han liker å være på nå om våren og sommeren. Der leker han med lekene sine. Anonymkode: 1c406...4fa
Gjest Herr Heftig Skrevet 1. juni 2016 #10 Skrevet 1. juni 2016 Kastrering burde ta hånd om tissinga i hvertfall.
Gjest HappyWaffle Skrevet 1. juni 2016 #11 Skrevet 1. juni 2016 5 minutter siden, Herr Heftig skrev: Kastrering burde ta hånd om tissinga i hvertfall. den er kastrert
ajarRun Skrevet 1. juni 2016 #12 Skrevet 1. juni 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, jeg måtte inn å sjekke hva det var for noe og jeg ble kjempe redd. Hvordan sjekker man dette? TS Anonymkode: 1c406...4fa Dyrlege må jeg anta. 1
Ms.Sommerfugl Skrevet 1. juni 2016 #13 Skrevet 1. juni 2016 Jeg tenker umiddelbart at dere ikke skifter på doen ofte nok. Du sier han tar ut bæsjen for å leke med den? Vel, det sier jo sitt hvis dere lar avføring og tiss ligge igjen i katteluken. I tillegg tisser han andre steder enn kattedoen, og det er ofte et tegn på at kattedoen ikke er "ren nok". Ja, katter er kresne når det gjelder renslighet, så pass på at doen er ren til enhver tid. Kan godt være at dere fjerner den når dere ser den, men prøv å fjerne det umiddelbart etter pus har vært på do. Utover det, så må jeg spørre hvor ofte dere aktiviserer katten? Er det liksom 5 min der, og 5 min her? Kjefting funker aldri. Spesielt ikke med katter. Hvis du kjefter, så tenker han; "oi! nå fikk jeg oppmerksomheten til matmor, kanskje jeg skal prøve DETTE i tillegg så får jeg ENDA mer oppmerksomhet!!??!" I katteverden ignorerer de hverandre om den andre har gjort feil. Prøv det. Håper det løser seg, TS! Innekatter har behov for mye aktivitet, da utekatter ofte får ut mye energi ved å være ute og jakte. Ellers anbefaler jeg å søke opp Jackson Galaxy på youtube. Han har mange hjelpfulle videoer Lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #14 Skrevet 2. juni 2016 Prøv kattemynte, hehe Anonymkode: 3fa13...06d
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #15 Skrevet 2. juni 2016 2 timer siden, amativeReflection skrev: Han har sikkert fått t.gondii, pass deg, det er smittsomt over til mennesker. Det gjør deg glad i katter, dårligere å kjøre bil og øker forekomsten av schizofreni. Det er også farlig for gravide. Er dette fakta? Er dette et snyltedyr? Anonymkode: 9e9d1...8f3
ajarRun Skrevet 2. juni 2016 #16 Skrevet 2. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Er dette fakta? Er dette et snyltedyr? Anonymkode: 9e9d1...8f3 https://en.wikipedia.org/wiki/Toxoplasma_gondii 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #17 Skrevet 2. juni 2016 2 minutter siden, amativeReflection skrev: https://en.wikipedia.org/wiki/Toxoplasma_gondii Takk! Anonymkode: 9e9d1...8f3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #18 Skrevet 2. juni 2016 7 timer siden, Ms.Sommerfugl skrev: Jeg tenker umiddelbart at dere ikke skifter på doen ofte nok. Du sier han tar ut bæsjen for å leke med den? Vel, det sier jo sitt hvis dere lar avføring og tiss ligge igjen i katteluken. I tillegg tisser han andre steder enn kattedoen, og det er ofte et tegn på at kattedoen ikke er "ren nok". Ja, katter er kresne når det gjelder renslighet, så pass på at doen er ren til enhver tid. Kan godt være at dere fjerner den når dere ser den, men prøv å fjerne det umiddelbart etter pus har vært på do. Utover det, så må jeg spørre hvor ofte dere aktiviserer katten? Er det liksom 5 min der, og 5 min her? Kjefting funker aldri. Spesielt ikke med katter. Hvis du kjefter, så tenker han; "oi! nå fikk jeg oppmerksomheten til matmor, kanskje jeg skal prøve DETTE i tillegg så får jeg ENDA mer oppmerksomhet!!??!" I katteverden ignorerer de hverandre om den andre har gjort feil. Prøv det. Håper det løser seg, TS! Innekatter har behov for mye aktivitet, da utekatter ofte får ut mye energi ved å være ute og jakte. Ellers anbefaler jeg å søke opp Jackson Galaxy på youtube. Han har mange hjelpfulle videoer Lykke til! Takk for svar. Vi bytter på den hver morgen, men kanskje jeg skal begynne å rense den rett etter han har vært på do de gangene jeg får det med meg i hvertfall. Og ignorering høres ut som en god plan, det skal jeg prøve fremover og se om det blir noe forbedring. Vi bruker masse tid på katten når vi er hjemme, til kos og lek. Nå løper vi ikke rundt på gulvet med den, men vi har laser og andre leker sånn at vi kan sitte i sofaen å leke mens vi for eksempel ser på tv samtidig. Han er litt rar så vi bruker å leke "hent mus" når han finner ut at det er gøy. Dette kan han holde med i flere minutter til en halvtime. Tusen takk for mange gode tips! TS Anonymkode: 1c406...4fa
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #19 Skrevet 2. juni 2016 Det er bare tull at katter ikke kan avlære uønsket atferd. Jeg er enig i at kjeft og oppmerksomhet ikke hjelper, men f.eks et blåsehorn eller annen ekkelt lyd som straff (eller f.eks spruteflaske med vann) er bra når du ønsker å avbryte hanskebitinga. Min katt skulle en gang forsøke seg på en fugl i bur jeg passet på. Han satt poten fast i gitteret og greide å rive av en negl. Tror dere han rørte fuglen igjen eller? Det handler om å la katten forstå at det ikke lønner seg for den å gjøre den spesifikke handlingen. Anonymkode: 76543...771
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #20 Skrevet 2. juni 2016 Om han tisser overalt ville jeg fått sjekket ham hos dyrlegen, det er et tegn på urinveisinfeksjon. Og bare ignorer rådene til amativeReflection, han bare tuller. Anonymkode: a221d...b27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå