AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #1 Del Skrevet 1. juni 2016 Alle sier forskjellig! Saken er at jeg begynte i ny jobb i januar i år og har dermed ikke opparbeidet meg feriepenger. Men jeg får feriepenger fra den forrige jobben. Flere sier at siden jeg skal ha 3 uker ferie nå i juni så får jeg ikke så mye lønn i juli (vi har etterskuddsbetalt). MEN jeg blir jo trekt for 5 uker ferie nå denne mnd, så da får jeg vel vanlig lønn i juli selv om jeg har hatt ferie? Siden de allerede har trekt pengene? Hilsen forvirra Anonymkode: 87f24...ef5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 1. juni 2016 #2 Del Skrevet 1. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle sier forskjellig! Saken er at jeg begynte i ny jobb i januar i år og har dermed ikke opparbeidet meg feriepenger. Men jeg får feriepenger fra den forrige jobben. Flere sier at siden jeg skal ha 3 uker ferie nå i juni så får jeg ikke så mye lønn i juli (vi har etterskuddsbetalt). MEN jeg blir jo trekt for 5 uker ferie nå denne mnd, så da får jeg vel vanlig lønn i juli selv om jeg har hatt ferie? Siden de allerede har trekt pengene? Hilsen forvirra Anonymkode: 87f24...ef5 Hvis du ikke har opparbeidet deg fulle feriepenger i nåværende jobb så skal du avtale hvor mye ferie du skal ta ut i år. Deretter skal du trekkes tilsvarende i lønn. Siden du allerede har blitt trukket 5 uker så blir du selvsagt ikke trukket tilsvarende i juli også. Bare sørg for at du faktisk tar ut 5 uker ferie i år. Evt kan du overføre en uke til neste år hvis du bare tar ut 4 uker i år. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #3 Del Skrevet 2. juni 2016 Det er på junilønnen feriepengene avregnes mens man får vanlig utbetaling i juli. Til neste jobbskifte er det lurt å avklare at du ikke tar ut fulle fem uker før junilønnen blir beregnet. Anonymkode: ba9f0...cf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #4 Del Skrevet 2. juni 2016 Er du sikker på du trekkes 5 uker i juni og ikke 4 nå og 1 i juli(som er vanli)g Anonymkode: 32455...236 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tekopper Skrevet 2. juni 2016 #5 Del Skrevet 2. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på du trekkes 5 uker i juni og ikke 4 nå og 1 i juli(som er vanli)g Anonymkode: 32455...236 Er det vanlig? Hos oss trekkes 5 uker i juni, med mindre man avtaler noe annet med lønnsavdelinga. Så første året mitt her ringte de fra lønn og lurte på hvordan vi skulle ordne det, siden jeg ville få minus utbetalt i juni (ble ikke noe ferie på meg det året). Annet sted jeg jobbet fikk man enkelt og greit ikke betalt når man ikke jobbet, så om man jobbet i mai fikk man både feriepenger og lønn i juni, men kunne stå helt uten utbetaling i august f.eks. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #6 Del Skrevet 2. juni 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på du trekkes 5 uker i juni og ikke 4 nå og 1 i juli(som er vanli)g Anonymkode: 32455...236 At det er slik hos deg betyr ikke at det er normen. Mange selskap trekker den femte ferieuken i juni, slik at utbetalt i juni er feriepenger minus fordelsbeskatning (forsikring, elektrisk kommunikasjon osv) og minus femte ferieuke. For fastlønnede er det ofte slik at man blir trukket ferien sin i juni og får feriepenger i juni, så har man ordinær lønn når man tar ferie. For timelønnede er dette vanskelig, da de kun får lønn for timer de jobber, de får gjerne lønn for mai og feriepenger i juni, og så ingenting når de tar ferie. Anonymkode: 856f2...859 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #7 Del Skrevet 2. juni 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle sier forskjellig! Saken er at jeg begynte i ny jobb i januar i år og har dermed ikke opparbeidet meg feriepenger. Men jeg får feriepenger fra den forrige jobben. Flere sier at siden jeg skal ha 3 uker ferie nå i juni så får jeg ikke så mye lønn i juli (vi har etterskuddsbetalt). MEN jeg blir jo trekt for 5 uker ferie nå denne mnd, så da får jeg vel vanlig lønn i juli selv om jeg har hatt ferie? Siden de allerede har trekt pengene? Hilsen forvirra Anonymkode: 87f24...ef5 Du får ordinær lønn i juli, ettersom du blir trukket ferien din på den etterskuddsbetalte mai-lønna (slik jeg forstår deg). Anonymkode: 856f2...859 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokdamen Skrevet 2. juni 2016 #8 Del Skrevet 2. juni 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på du trekkes 5 uker i juni og ikke 4 nå og 1 i juli(som er vanli)g Anonymkode: 32455...236 Jeg har hatt 100% stilling tre ulike steder og alle har avregnet all ferie i juni. Utbetaling i juni er: Månedslønn - 25 feriedager + feriepenger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #9 Del Skrevet 2. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: At det er slik hos deg betyr ikke at det er normen. Mange selskap trekker den femte ferieuken i juni, slik at utbetalt i juni er feriepenger minus fordelsbeskatning (forsikring, elektrisk kommunikasjon osv) og minus femte ferieuke. For fastlønnede er det ofte slik at man blir trukket ferien sin i juni og får feriepenger i juni, så har man ordinær lønn når man tar ferie. For timelønnede er dette vanskelig, da de kun får lønn for timer de jobber, de får gjerne lønn for mai og feriepenger i juni, og så ingenting når de tar ferie. Anonymkode: 856f2...859 Det er ikke slik hos meg, men i følge fagforeningen og div. artikler om feriepenger er det normen. Rett og slett fordi 5 uker er mer enn en måned for mange, slik at ingen skal få minus lønn Anonymkode: 32455...236 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 2. juni 2016 #10 Del Skrevet 2. juni 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på du trekkes 5 uker i juni og ikke 4 nå og 1 i juli(som er vanli)g Anonymkode: 32455...236 Alt trekkes i Juni hos oss også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #11 Del Skrevet 2. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke slik hos meg, men i følge fagforeningen og div. artikler om feriepenger er det normen. Rett og slett fordi 5 uker er mer enn en måned for mange, slik at ingen skal få minus lønn Anonymkode: 32455...236 Minuslønn skjer stadig vekk. Det havner i balansen og trekkes (via lønnsystemet) ved neste lønnsutbetaling. Negativ lønn er ikke så uvanlig, spesielt for timelønnede. Det er ikke slik at lønnsmottaker da får en faktura Anonymkode: 856f2...859 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #12 Del Skrevet 2. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Minuslønn skjer stadig vekk. Det havner i balansen og trekkes (via lønnsystemet) ved neste lønnsutbetaling. Negativ lønn er ikke så uvanlig, spesielt for timelønnede. Det er ikke slik at lønnsmottaker da får en faktura Anonymkode: 856f2...859 Men da vil jo den femte uken i praksis trekkes i juli likevel. Så forstår at det kan misforstås, siden alt skjer "i det skjulte" Anonymkode: 3d3a5...fed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #13 Del Skrevet 2. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Men da vil jo den femte uken i praksis trekkes i juli likevel. Så forstår at det kan misforstås, siden alt skjer "i det skjulte" Anonymkode: 3d3a5...fed Nettopp. Ingen sender negativ saldo til sine lønnsmottakere, og mange lønnsystemer ordner dette automatisk. Så da får man trekket på neste lønn. Arbeidsgiver har en del forpliktelser i forhold til dette med feriepenger. Jeg jobber med både lønn og regnskap, så dette har jeg gjort i mange år, for flere bedrifter. Anonymkode: 856f2...859 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 2. juni 2016 #14 Del Skrevet 2. juni 2016 Har du snakket med lønnsavdeling? Det er veldig forskjellig hvordan det gjøres. Uansett skal du selvsagt ikke trekkes for mer enn du faktisk har ferie. Hos oss får vi utbetalt feriepenger i slutten av mai, ingen lønn for mai. Mailønningen får vi i slutten av juni, og så blir juni og juli (der alle har 3 uker ferie) utbetalt i slutten av juli. For de som er timeansatte, trekkes ingen for ferie, de bare får utbetalt det de faktisk har jobbet. For meg som har fastlønn, får jeg feriepenger minus 4 dager i mai, vanlig mailønning i juni, og lønn for 1 måned for perioden juni-juli. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #15 Del Skrevet 2. juni 2016 Jeg har avtalt å ta 4 uker ferie i år, ikke 5. Jeg skrev feil jobber i kommunen så jeg får kun feriepenger denne mnd, ikke lønn. Men da kan jeg altså regne med at jeg får ordinær lønn i juli da? Hater å ikke vite! Hadde jeg bodd hjemme hadde jeg ikke brydd meg, men har husleie og regninger å betale, så min største frykt er at jeg kun får lønn for 1 uke i juli, siden jeg skal ha 3 uker ferie i juni Anonymkode: 87f24...ef5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #16 Del Skrevet 2. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg har avtalt å ta 4 uker ferie i år, ikke 5. Jeg skrev feil jobber i kommunen så jeg får kun feriepenger denne mnd, ikke lønn. Men da kan jeg altså regne med at jeg får ordinær lønn i juli da? Hater å ikke vite! Hadde jeg bodd hjemme hadde jeg ikke brydd meg, men har husleie og regninger å betale, så min største frykt er at jeg kun får lønn for 1 uke i juli, siden jeg skal ha 3 uker ferie i juni Anonymkode: 87f24...ef5 Da får du det du jobbet inn i mai i juli Anonymkode: 32455...236 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #17 Del Skrevet 2. juni 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da får du det du jobbet inn i mai i juli Anonymkode: 32455...236 Åå supert takk for svar Anonymkode: 87f24...ef5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #18 Del Skrevet 2. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åå supert takk for svar Anonymkode: 87f24...ef5 Dette fikk du svar på lenger opp i tråden også. Forøvrig. Værsågo... Anonymkode: 856f2...859 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #19 Del Skrevet 2. juni 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Da får du det du jobbet inn i mai i juli Anonymkode: 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette fikk du svar på lenger opp i tråden også. Forøvrig. Værsågo... Anonymkode: 856f2...859 Siteringsboksen klikka. Det hadde kommet så mange svar siden jeg posta, men selfølgelig, takk til alle som har svart Anonymkode: 87f24...ef5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #20 Del Skrevet 3. juni 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke slik hos meg, men i følge fagforeningen og div. artikler om feriepenger er det normen. Rett og slett fordi 5 uker er mer enn en måned for mange, slik at ingen skal få minus lønn Anonymkode: 32455...236 Det stemmer ikke. Normen er at man trekker alle 5 ukene i juni samtidig som feriepenger utbetales. Man får da ikke minuslønn fordi man får feriepenger. Artiklene du leser skriver nok om 4/26 trekk som gjøres i juni, og det er dette som er normen (5 uker trekk i juni). Anonymkode: f7916...16a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå