AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #1 Skrevet 1. juni 2016 Mulig det bare en en følelse. Men føler meg veldig sett ned på med liten hund. Som om jeg ikke er verdig hundeeier bare fordi hunden ikke bikker 3 kg. Hunden min er like mye hund som en svær sak! Hva sier dere? Er jeg for følsom, eller ser dere ned på oss småhundeiere? Anonymkode: 1ac74...ae5 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #2 Skrevet 1. juni 2016 Helt ærlig så synes jeg små hunder er noen ekle nevrotiske hysteriske rotter. Siden jeg har flere venner med sånne små rotter så er det ikke noe jeg sier høyt men i mine øyne er det ikke hund og en kanin kunne gjort samme nytten for de kan også gå i bånd og være søte og kosete men de er mindre hysteriske. Hadde jeg møtt en liten hund som ikke virket stresset og nevrotisk hadde jeg kanskje endret mening om små hunder. Men jeg ser ikke ned på venninnene mine på grunn av at de har valgt små hunder for de er rimelig oppegående på andre områder så jeg takler den lille personlighetsglippen. Anonymkode: b1471...11c 4
Feyfeyhey Skrevet 1. juni 2016 #3 Skrevet 1. juni 2016 (endret) . Endret 31. juli 2016 av Feyfeyhey 4
Pendeloque Skrevet 1. juni 2016 #4 Skrevet 1. juni 2016 (endret) Altså, er jo ikke det at jeg blir lei meg. Jeg er veldig fornøyd, jeg, så folk får synes hva de vil! Men er interessant å vite hva folk egentlig tenker. Haha ikke anonym lenger, jaja Ts Endret 1. juni 2016 av Pendeloque
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #5 Skrevet 1. juni 2016 Jeg er helt enig i at en liten hund er like mye hund som en stor hund, men grunnen til at jeg holder meg unna småhunder (og eierne deres) er at de veldig ofte ikke er dressert i det hele tatt. Ikke at bikkja mi på 40 kg er noe dydsmønster, men jeg har aldri opplevd at en stor hund oppfører seg på samme måte som små hunder ofte gjør, ved å være ekstremt usikre, dominerende og til tider aggressive, og eierne føyser det bort og duller med bikkja og bare ler, fordi den ikke kan gjøre en flue fortred. Problemet der er bare at en liten hund kan provosere like mye som (om ikke mer enn) en stor hund, og om bikkja mi da sier ifra så kan det fort gå hardt utover den lille hunden, og min hund og jeg får skylda. Anonymkode: 0f9cf...8b1 5
torskehodet Skrevet 1. juni 2016 #6 Skrevet 1. juni 2016 Jeg skjønner veldig godt hva du mener. Hunden min er verdens snilleste mot meg og andre hun kjenner, men når vi er ute på tur er hun så skeptisk på alt og bjeffer en del. Merker det ihvertfall på når vi møter på gamle mennesker og folk med negativ energi. Hvis de ikke likte små hunder fra før gjør de det ihvertfall ikke nå 1
Gjest 12flo Skrevet 1. juni 2016 #7 Skrevet 1. juni 2016 Jeg tenker ikke så mye om hundene, men eierne derimot.. Spesielt de som ikke oppdrar hunden skikkelig og ikke plukker opp hundebæsjen etter dyret sitt. Slike skulle ikke fått lov til å ha hund.
Pendeloque Skrevet 1. juni 2016 #8 Skrevet 1. juni 2016 (endret) Veldig enig i det dere sier! Sikkert derfor føler jeg at jeg har mer å "bevise". Men føler at jeg "taper" med en gang den blir litt usikker/bjeffer, fordi da bekrefter den bare stereotypen. Et lite feiltrinn og jeg er satt i bås som en håpløs hundeeier.. Og jeg tar den med på kurs og hundetreff, trener og styrer på Og sant skal sies. Mange småhunder som den leker med er virkelig håpløse, og eierne lar de slippe unna med direkte aggressiv oppførsel KONSTANT... Endret 1. juni 2016 av Pendeloque
Gjest FarDareisMai Skrevet 2. juni 2016 #9 Skrevet 2. juni 2016 Skjønner godt hva du mener. Har selv to små hunder, den ene er sosial og utadvendt, den andre er mer reservert av seg. Begge er likevel godt sosialisert og klarer seg fint sammen med de fleste hunder, uansett størrelse. Så hund er hund, uansett om de er en irsk ulvehund eller en chihuahua. Men nå for tida passer jeg en annen minibikkje, og må si at jeg kan forstå hvorfor folk har aversjon mot små hunder. Han er søt og en smart hund, flott gemytt og alt, men totalt uten oppdragelse og sosialisering. Nå tok jeg faktisk ham inn på det premisset at jeg skulle gi ham litt trening og sosialisering mens han er hos meg. Kommer til å ta en alvorsprat med eieren når hun kommer hjem fra ferien, for å si det slik. Vil også se til at hun følger opp det jeg har begynt med. Er mange småhundeiere som er flinke, men er ergerlig at de som ikke er det ødelegger mye for ryktet til små hunder. Er også dessverre en del oppdrettere som avler på hunder med nervøst gemytt, det gjør jo ikke saken bedre.
Gjest Badebuksa Skrevet 2. juni 2016 #10 Skrevet 2. juni 2016 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Mulig det bare en en følelse. Men føler meg veldig sett ned på med liten hund. Som om jeg ikke er verdig hundeeier bare fordi hunden ikke bikker 3 kg. Hunden min er like mye hund som en svær sak! Hva sier dere? Er jeg for følsom, eller ser dere ned på oss småhundeiere? Anonymkode: 1ac74...ae5 jeg skjønner hva du mener, og jeg vet at mange tenker det du skriver der. Det er ikke hund, for at det skal være BIKKJE, må det være et svært beist av et uhyre. Det er gjerne menn som går i singlet, trener mye og har en mastiff, eller husky, eller en kjerring som er omtrent mann. Eller femi, men jævlig sur. Men jeg tenker ikke sånn! Jeg liker små hunder best. Ikke pommer, de kan jeg ikke fordra fant jeg ut, men ellers så er jeg åpen for å hilse på de fleste småbikkjene. De er jo ofte "store" mentalt. Jeg tar heller "angrep er det beste forsvar"-minibikkjer enn svære, pinglete beist som er alt for myke mentalt. Takler ikke myke hunder. Endret 2. juni 2016 av Badebuksa
Tekopper Skrevet 2. juni 2016 #11 Skrevet 2. juni 2016 Jeg aksepterer ting fra frøkna/bikkja på 8 kilo som jeg ikke hadde akseptert om hun veide 35kilo, sånn er det bare. Og siden jeg har en tidvis småskrullete hund, så bidrar jeg ikke akkurat til å fjerne fordommer mot småhunder. Min hovedfordom mot andre med småhunder er at mange faktisk ikke tenker på at hunden er et knøtt. Det er så mange som tenker at "min hund er en fullverdig hund fordi det er alle hunder" (noe som er sant) at de glemmer å tilrettelegge for det faktumet at de er små. Noe som innebærer å skjerme de fra enkelte situasjoner. Og når man vet at veldig mange av de små hundene er fra bjeffete raser (varslere) som utbredt sett ikke liker småunger (små barn og små hunder er ikke en fantastisk kombo), hvorfor tas ikke det hensyn til. Jeg har en fordom jeg dessverre får bekrefta alt for ofte, at folk ikke tar hundens reaksjoner og advarsler seriøst om de er små. Selv ikke bitt tas som den veldig tydelige beskjeden det er.
ameeK Skrevet 2. juni 2016 #12 Skrevet 2. juni 2016 Føler veldig med deg her! Har selv chihuahua. Jeg liker hunder i alle størrelser, og har valgt rase etter livssituasjon. Bor på 50m2 og har ikke noe ønske om laange turer daglig, heller av og til. For en liten hund er dette supert, mens en større krever mer plass og mosjon Mange forstår seg ikke på dette, og jeg tenker da at de kanskje ikke bør ha dyr Forøvrig har jeg fler bekjente som bare må kommentere noe negativt dersom hunden min kommer opp som tema. Altså, jeg synes ikke feks schæfere er verken spesielt vakre eller sjarmerende, men jeg har da ikke noe behov for å fortelle det til eieren hver gang vi møtes 1
Gjest O.G. Skrevet 2. juni 2016 #13 Skrevet 2. juni 2016 Kjenner mange fine småhunder og eiere. Nøkkelen er jo at eieren forstår at også en sånn liten sak trenger oppdragelse.
Gjest FarDareisMai Skrevet 2. juni 2016 #14 Skrevet 2. juni 2016 (endret) 36 minutter siden, Tekopper skrev: Jeg aksepterer ting fra frøkna/bikkja på 8 kilo som jeg ikke hadde akseptert om hun veide 35kilo, sånn er det bare. Og siden jeg har en tidvis småskrullete hund, så bidrar jeg ikke akkurat til å fjerne fordommer mot småhunder. Min hovedfordom mot andre med småhunder er at mange faktisk ikke tenker på at hunden er et knøtt. Det er så mange som tenker at "min hund er en fullverdig hund fordi det er alle hunder" (noe som er sant) at de glemmer å tilrettelegge for det faktumet at de er små. Noe som innebærer å skjerme de fra enkelte situasjoner. Og når man vet at veldig mange av de små hundene er fra bjeffete raser (varslere) som utbredt sett ikke liker småunger (små barn og små hunder er ikke en fantastisk kombo), hvorfor tas ikke det hensyn til. Jeg har en fordom jeg dessverre får bekrefta alt for ofte, at folk ikke tar hundens reaksjoner og advarsler seriøst om de er små. Selv ikke bitt tas som den veldig tydelige beskjeden det er. Signerer dette! Små hunder blir jo gjerne sett på som søte og ufarlige, så de kommer jo oftere opp i situasjoner som for dem er truende, folk som bøyer seg over dem, skal løfte på dem til enhver tid, alle som skal klappe dem osv, og når de sier i fra om at det ikke er OK, så blir de ikke tatt på alvor. Og det er sant, mange småhunder har jo opprinnelig blitt avlet opp for å varsle, evt jakte på smådyr, så de skal jo være tøffe og energiske. Hvis man ikke kan tøyle den energien disse småhundene har, samt ikke respekterer grensene deres og ikke oppdrar dem, vips, så har man et lite gneldremonster fra helvete. Endret 2. juni 2016 av FarDareisMai Skrivefeil endret
EvaLena Skrevet 2. juni 2016 #15 Skrevet 2. juni 2016 En hund er en hund, ferdig med det. Like mye verdt. Det jeg ikke skjønner er at folk vil ha de små hundene som chihuahua, papilon osv, de finnes jo overhode ikke fine i det hele tatt. Gneldrebikkjer.
Rosaprosa20 Skrevet 2. juni 2016 #16 Skrevet 2. juni 2016 Har selv en liten hund på fire kg, så kan ikke si jeg har noe imot verken små hunder eller deres eiere, altså meg selv. Vil ikke si at min hund bjeffer mer enn de store hundene som bor i nærheten, og det er ALLTID en av de store hundene som begynner. Kjenner meg igjen i at hun ikke er så lydig som en stor hund må være, men samtidig har ikke min hund noen form for aggresjonsproblemer, noe mange store hunder her i området har. Jeg ser ikke hva som er problemet med å ha en liten hund. Hun kan gå like lange turer som de store hudene, driter mye mindre og kan ikke dra meg rundt. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #17 Skrevet 2. juni 2016 Jeg har ingenting til overs for folk som bidrar til fremavling av raser som sliter alvorlig helsemessig. Det er enkelte raser som sliter såpass at jeg anser det som dyreplageri. Type pusteproblemer osv. Gneldrebikkjer er jo heller ikke noe å rope hurra for, men det gjelder uansett størrelse. Anonymkode: 11fde...6c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå