Gjest Tasia Skrevet 1. juni 2016 #1 Skrevet 1. juni 2016 Er det fordi jeg ikke har skattekort eller frikort? Når får jeg igjen disse pengene? Hvorfor ble det trukket 50%? Syns det var mye...
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #2 Skrevet 1. juni 2016 Har du ikke ordnet deg skattekort da? Om du ikke har det så får du pengene igjen neste år. Anonymkode: 3e3a4...f8d 2
Gjest Tasia Skrevet 1. juni 2016 #3 Skrevet 1. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke ordnet deg skattekort da? Om du ikke har det så får du pengene igjen neste år. Anonymkode: 3e3a4...f8d Visste ikke at JEG måtte ordne det. Jobber bare som ekstrahjelp..
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #4 Skrevet 1. juni 2016 Jo man må ordne skattekort/frikort selv. Selv om man bare er ekstrahjelp Anonymkode: 5fa08...17f 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #5 Skrevet 1. juni 2016 Et øyeblikk siden, Tasia skrev: Visste ikke at JEG måtte ordne det. Jobber bare som ekstrahjelp.. Jo, det er du så må ordne deg skattkort og levere dette inn til din arbeidsgiver Det du har blitt trukket for mye i skatt, blir utbetalt neste år. Anonymkode: 7224b...e1e 1
Gjest Tasia Skrevet 1. juni 2016 #6 Skrevet 1. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo man må ordne skattekort/frikort selv. Selv om man bare er ekstrahjelp Anonymkode: 5fa08...17f Har sendt inn skattekort, men kommer jo ikke til å tjene over 50K i løpet av 2016. Burde jeg heller sende inn et frikort? Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jo, det er du så må ordne deg skattkort og levere dette inn til din arbeidsgiver Det du har blitt trukket for mye i skatt, blir utbetalt neste år. Anonymkode: 7224b...e1e Jeg må vel bare levere det elektronisk på hjemmesiden til Skatteetaten?
ajarRun Skrevet 1. juni 2016 #7 Skrevet 1. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo, det er du så må ordne deg skattkort og levere dette inn til din arbeidsgiver Det du har blitt trukket for mye i skatt, blir utbetalt neste år. Anonymkode: 7224b...e1e Man må vel ikke levere det nå? Jeg tror det skjer automagisk, men man må vel hente det på Katteetaten sine sider. 6 minutter siden, Tasia skrev: Er det fordi jeg ikke har skattekort eller frikort? Når får jeg igjen disse pengene? Hvorfor ble det trukket 50%? Syns det var mye... http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Skjema-for-a-bestille-skattekort/ Frikort funker også. 1
ajarRun Skrevet 1. juni 2016 #8 Skrevet 1. juni 2016 http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Frikort/Bestill-frikort/
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #9 Skrevet 1. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo, det er du så må ordne deg skattkort og levere dette inn til din arbeidsgiver Det du har blitt trukket for mye i skatt, blir utbetalt neste år. Anonymkode: 7224b...e1e Trenger ikke levere inn skattekortet. Arbeidsgiver henter dette fra skatteetaten. Men arbeidstaker må selv gå inn på skatteetaten.no og bestille skattekort ja. Anonymkode: bee87...361 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #10 Skrevet 1. juni 2016 Du går hit og bestiller skattekort. http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Skjema-for-a-bestille-skattekort/ Arbeidsgiver henter så ut skattekortet på egen hånd. Betaler du for mye skatt i år vil du få tilbakebetalt neste år. Anonymkode: 587cd...429
ajarRun Skrevet 1. juni 2016 #11 Skrevet 1. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Trenger ikke levere inn skattekortet. Arbeidsgiver henter dette fra skatteetaten. Men arbeidstaker må selv gå inn på skatteetaten.no og bestille skattekort ja. Anonymkode: bee87...361 Ja, husker at jeg bestilte skattekort, men kan ikke huske å ha gitt den til arbeidsgivere på lenge. Fikk melding når de hentet skattekortet også tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #12 Skrevet 1. juni 2016 Et øyeblikk siden, amativeReflection skrev: Man må vel ikke levere det nå? Jeg tror det skjer automagisk, men man må vel hente det på Katteetaten sine sider. http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Skjema-for-a-bestille-skattekort/ Frikort funker også. hehehehehe. Katteetaten Er det der pusen på bildet ditt jobber? Anonymkode: 5fa08...17f
Gjest Tasia Skrevet 1. juni 2016 #13 Skrevet 1. juni 2016 Men nå har jeg sendt inn skattekort, men skjønner at jeg burde valgt frikort. Sender jeg bare inn et frikort da, eller må jeg kontakte Skatteetaten?
applestories Skrevet 1. juni 2016 #14 Skrevet 1. juni 2016 2 minutter siden, amativeReflection skrev: Man må vel ikke levere det nå? Jeg tror det skjer automagisk, men man må vel hente det på Katteetaten sine sider. http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Skjema-for-a-bestille-skattekort/ Frikort funker også. Er det der han på bildet ditt jobber? 1
Poserose Skrevet 1. juni 2016 #15 Skrevet 1. juni 2016 Hvis du ikke kommer til å tjene mer enn grensa for frikort bestiller du frikort istedenfor skattekort. Om du bestiller skattekort og tjener mindre enn grensa får du pengene utbetalt i skatteoppgjøret neste år.
ajarRun Skrevet 1. juni 2016 #16 Skrevet 1. juni 2016 1 minutt siden, Tasia skrev: Men nå har jeg sendt inn skattekort, men skjønner at jeg burde valgt frikort. Sender jeg bare inn et frikort da, eller må jeg kontakte Skatteetaten? Prøv å bestill et frikort for å se hva nettsiden sier? Hvis den ikke lar deg gjøre det tar du kontakt med dem i morgen, de er vanligvis ganske hyggelige så lenge man ikke har glemt å betale dem.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #17 Skrevet 2. juni 2016 Nå vet jo ikke jeg noe om hvordan din situasjon blir neste år f.eks. Men dersom du fortsatt tenker at du skal jobbe som ekstrahjelp og ha lav inntekt kan det være lurt å ha litt skattetrekk. Dette vil du få tilbakebetalt. Har selv studert noen år og hatt jobb ved siden av. Akkurat nå jobber jeg så mye at jeg må betale skatt uansett, men da jeg var yngre tjente jeg ikke over frikortgrensa og hadde derfor frikort. Plutselig ett år tjente jeg litt over frikortgrensa (kanskje 5000 over). Da måtte jeg plutselig betale bortimot 50% skatt av det jeg hadde tjent over frikortgrensa mener jeg å huske. For meg som var student var det enormt mye å skulle betale 2500 tilbake på skatten. Har hatt skattekort siden og vært veldig fornøyd med å ha fått tilbake på skatten hvert år siden. Tror det lille som har blitt trukket i skatt fort hadde gått med til andre ting, men har betydd veldig mye å få disse pengene i juni siden dette er den tøffeste mnd. å være student på Anonymkode: 46148...705 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #18 Skrevet 2. juni 2016 10 timer siden, amativeReflection skrev: Man må vel ikke levere det nå? Jeg tror det skjer automagisk, men man må vel hente det på Katteetaten sine sider. http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Skjema-for-a-bestille-skattekort/ Frikort funker også. Man må selv bestille skattekort, ellers har ikke arbeidsgiver noe å hente i altinn. Anonymkode: 00382...229 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå