Gå til innhold

Ginseng - personlige erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som har forsøkt å koke te på ginsengrot og merket noen klar effekt av det?

Jeg har noen kolleger som sverger til dette naturmiddelet, og sier de får kjempeoverskudd av det! Har lest litt på nett, og der står det at ginseng skal gi økt overskudd og bedre immunforsvar, og kunne hjelpe mot det meste - alt fra blodsirkulasjon til hormonubalanser og bakterier...

Nå har jeg kjøpt ginseng og skal begynne å teste. Men så forsto jeg det sånn at man blir rimelig opplagt etterpå, så jeg tror neppe det er noen beroligende kveldste... :ler:

Erfaringer?

Skrevet

Sambo brukte ginseng for lenge siden. Han fikk kjempeenergi og overskudd, fram til lunsj. Etter det ble han sliten, trett og superdeppa. Så aldri mer for ham. Det samme har jeg hørt fra andre, så jeg holder meg unna.

Skrevet

:o Ups! Kanskje kollegene mine vil ha meg sykmeldt!!!

Skrevet

:ler: Det tror jeg nok ikke de vil.

Jeg har hørt at kvinner ikke skal bruke ginseng, eller i det minste være forsiktige, noe med østrogeninnhold? :klø: Jeg er ikke helt sikker, men jeg ville i allefall sjekket litt nøyere, for det er litt motsigende informasjon etter det jeg kan se.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har brukt blå ginseng nå, og kan virkelig anbefale det. Skulle ha begynt med det for lenge siden. Merker en betydelig bedring i konsentrasjonen og yteevnen som student. Tror man kanskje må bruke det en stund før man merker endring. Nå skal jeg også ta rød ginseng i tillegg.

Skrevet

Oppdatering:

Nå har jeg drukket et par kopper ginsengte til dagen de siste dagene. Har hakket/presset ca 1 cm stor bit av fersk ginsengrot i kokende vann, og latt dette trekke litt. Jeg tilsetter litt sukker, men det er nok ikke nødvendig.

For det første liker jeg smaken, og det er kjempebra!

For det andre, føler jeg meg temmelig overbevist om at jeg har hatt mer overskudd de siste dagene pga. ginseng! Tror jammen kollegene mine har hatt rett! :P

I dag, f.eks.: Har sittet hele dagen på dårlig stol i en stor sal og vært på et relativt "tørt" og meget faglig kurs. Rundt meg satt folk og gjespet, en kollega av meg duppet til og med av et øyeblikk. Kurset var jo bra, men man blir vanligvis sliten av bare å sitte og motta sånn en hel dag. Men jeg har altså vært sjeldent opplagt, nesten uforskammet! Og etter kurset kjørte jeg hjem og gikk løs på kjøkkenbenken med JIF!

Jeg skal uten tvil drikke minst to kopper ginsengte hver dag i framtiden! Og etter hva jeg har lest, har ginsengen positive, helsebringende egenskaper mht. mye forskjellig.

Har fått tips om ikke å drikke teen om kvelden; en kollega av meg satt nesten hele natten med øynene på vid vegg etter ginsengte, så det er kanskje lurt å bruke det om morgenen for å få overskudd. Ikke akkurat noen godnatt-te... :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...