AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #1 Skrevet 1. juni 2016 Hva er egentlig forskjellen mellom å løpe inne på tredemølle, og utendørs (asfalt, grus, sti etc.)? Hva er fordelen og ulempen med det ene og det andre? Og hva er mest utfordrende, være vant til mølleløping og så begynne å løpe ute, eller være vant til uteløping og så begynne å løpe på mølle? Håper noen orker å svare en forvirrende sjel Anonymkode: 8bca5...22b
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #2 Skrevet 2. juni 2016 Vil gjeeeerne ha svar Anonymkode: 8bca5...22b
Gjest Runforit Skrevet 2. juni 2016 #3 Skrevet 2. juni 2016 http://aktivtrening.com/trening/loping/tredemolle/naturen-vs-tredemollen
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #4 Skrevet 2. juni 2016 28 minutter siden, Runforit skrev: http://aktivtrening.com/trening/loping/tredemolle/naturen-vs-tredemollen I den artikkelen forguder de jo løping utendørs, iallefall hvis man har i tankene å få mest mulig ut av økta. Som jeg forstår det ut i fra det som står der, så er mølleløping ikke langt på nær så energikrevende som uteløping. Så det vil da si at uteløping er MYE bedre, med tanke på å få best mulig trening og forbrenne mest? Hvis man er vant til å løpe ute, vil man da få noen utfordringer med å begynne med mølleløping istedet? Virker jo som om mølleløping er lett som en lek i sammenligning, og derfor ikke bør være noe problem uansett? Selv føler jeg at jeg får en bedre økt på mølla enn ute, fordi jeg tror jeg løper fortere på mølla. Det er jo ikke noe jeg vet med sikkerhet (siden jeg ikke vet km-hastigheten min ute da jeg ikke har noe utstyr til det), men på mølla blir jeg jo liksom "tvunget" til å løpe på den hastigheten som er innstilt, mens utendørs er det jo lett å slakke farten uten at man egentlig merker det selv. Hvis du skjønner hva jeg mener? Anonymkode: 8bca5...22b
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #5 Skrevet 2. juni 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: I den artikkelen forguder de jo løping utendørs, iallefall hvis man har i tankene å få mest mulig ut av økta. Som jeg forstår det ut i fra det som står der, så er mølleløping ikke langt på nær så energikrevende som uteløping. Så det vil da si at uteløping er MYE bedre, med tanke på å få best mulig trening og forbrenne mest? Anonymkode: 8bca5...22b Jeg har forstått at min opplevelse av å løpe ute vs løpe inne ikke er den vanlige, men jeg synes det er tyngre og mer energikrevende å løpe på mølle, og jeg løper både raskere og lettere ute i variert terreng. Jeg tror du bare se på din egen subjektive oppfatning, finne ut hva du foretrekker, og så gjøre det. Anonymkode: 14712...d47 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #6 Skrevet 2. juni 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har forstått at min opplevelse av å løpe ute vs løpe inne ikke er den vanlige, men jeg synes det er tyngre og mer energikrevende å løpe på mølle, og jeg løper både raskere og lettere ute i variert terreng. Jeg tror du bare se på din egen subjektive oppfatning, finne ut hva du foretrekker, og så gjøre det. Anonymkode: 14712...d47 Så hvis du i en periode har løpt kun ute, så synes du øktene blir tyngre hvis du begynner å løpe på mølle? Hvis du løper jevnt på både mølle og utendørs, synes du mølleøktene gjennomsnittlig er tyngre enn uteøktene? Anonymkode: 8bca5...22b
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #7 Skrevet 2. juni 2016 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hvis du i en periode har løpt kun ute, så synes du øktene blir tyngre hvis du begynner å løpe på mølle? Hvis du løper jevnt på både mølle og utendørs, synes du mølleøktene gjennomsnittlig er tyngre enn uteøktene? Anonymkode: 8bca5...22b Ja på begge spørsmål. Jeg har lurt på hvorfor det er slik siden de fleste andre sier at det er lettere å løpe på mølle enn ute, men jeg har ikke kommet opp med noen god forklaring. Jeg løper med løpesensor og GPS, og det er ikke slik at jeg føler at det er lettere å løpe ute, men tallene bekrefter at jeg løper både raskere og lettere ute. Anonymkode: 14712...d47 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #8 Skrevet 2. juni 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja på begge spørsmål. Jeg har lurt på hvorfor det er slik siden de fleste andre sier at det er lettere å løpe på mølle enn ute, men jeg har ikke kommet opp med noen god forklaring. Jeg løper med løpesensor og GPS, og det er ikke slik at jeg føler at det er lettere å løpe ute, men tallene bekrefter at jeg løper både raskere og lettere ute. Anonymkode: 14712...d47 Okei, skjønner Så da er det følelsen din som ikke stemmer overens med "virkeligheten" i følge sensoren og GPS-en da... Merkelig ja, men sånn er det jo bare noen ganger. Jeg føler meg like sliten av en løpeøkt ute som inne, men føler jeg likevel får mer ut av økta inne fordi jeg tror jeg løper raskere som helhet. Altså at slitenheten fra uteøkta kommer av noe annet enn farten. Men veksler du mellom inne- og uteløping? Hvor ofte gjør du i så fall hver av delene? Anonymkode: 8bca5...22b
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #9 Skrevet 2. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Okei, skjønner Så da er det følelsen din som ikke stemmer overens med "virkeligheten" i følge sensoren og GPS-en da... Merkelig ja, men sånn er det jo bare noen ganger. Jeg føler meg like sliten av en løpeøkt ute som inne, men føler jeg likevel får mer ut av økta inne fordi jeg tror jeg løper raskere som helhet. Altså at slitenheten fra uteøkta kommer av noe annet enn farten. Men veksler du mellom inne- og uteløping? Hvor ofte gjør du i så fall hver av delene? Anonymkode: 8bca5...22b Jeg ser at det ble litt kronglete formulert, men sensoren og GPS bekrefter følelsen min av at jeg løper raskere og lettere ute. (Jeg har ikke bare en følelse av at det er lettere å løpe ute, det er lettere (for meg)) Det stemmer at jeg veksler på inne- og uteløping. Hvor ofte jeg gjør hva varierer sterkt. Normalt sett har jeg 3 økter i uken, av og til er alle inne, andre ganger er alle ute. Denne uken vil jeg ha 2 økter ute, forrige uke hadde jeg 2 økter inne. Anonymkode: 14712...d47 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #10 Skrevet 2. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser at det ble litt kronglete formulert, men sensoren og GPS bekrefter følelsen min av at jeg løper raskere og lettere ute. (Jeg har ikke bare en følelse av at det er lettere å løpe ute, det er lettere (for meg)) Det stemmer at jeg veksler på inne- og uteløping. Hvor ofte jeg gjør hva varierer sterkt. Normalt sett har jeg 3 økter i uken, av og til er alle inne, andre ganger er alle ute. Denne uken vil jeg ha 2 økter ute, forrige uke hadde jeg 2 økter inne. Anonymkode: 14712...d47 Åja, da skjønner jeg! Misforsto litt, hehe! Så det vil si at du bruker mer energi, krefter og forbrenner mer på en mølleøkt? Og er det slik at du legger spesielle økter (feks. intervalløkter) til mølle/ute, eller trener du på "samme måte" både når du trener ute og inne? Beklager litt mye spørring, altså! Anonymkode: 8bca5...22b
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #11 Skrevet 2. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åja, da skjønner jeg! Misforsto litt, hehe! Så det vil si at du bruker mer energi, krefter og forbrenner mer på en mølleøkt? Og er det slik at du legger spesielle økter (feks. intervalløkter) til mølle/ute, eller trener du på "samme måte" både når du trener ute og inne? Beklager litt mye spørring, altså! Anonymkode: 8bca5...22b Det går bra. Jeg svarer så godt jeg kan. Egentlig bruker jeg ikke mer energi, krefter, eller forbrenner mer inne enn ute, for ute løper jeg raskere og lenger på samme tid. Det blir omtrent likt. Jeg trener på samme måte både inne og ute. Det som avgjør om jeg løper ute eller inne er været, tiden jeg har tilgjengelig, eller om jeg av diverse grunner må holde meg i nærheten av hjemmet. Anonymkode: 14712...d47
Butter Skrevet 2. juni 2016 #12 Skrevet 2. juni 2016 Jeg føler det kan ha noe med type mølle å gjøre også. Generelt synes jeg alltid at det har vært lettere å løpe på mølle, dvs blir imidlertid like sliten, men har høyere hastighet på mølle. Imidlertid ofte psykisk lettere pga mer variasjon ute. Men rent fysisk - lettere inne. Om forhold som vindmotstand og motbakke korrigeres ved å sette på stigning korrigeres dette gjerne noe. Nå har vi kjøpt mølle nylig. Første gang jeg løp på den reagerte jeg på hvor tung den var og mente at kl-hastigheten måtte være feil. Dette både sml andre møller og den hastigheten jeg vet jeg har ute. Dette har vi nå imidlertid målt, og den er korrekt. Suste løpeøkt på mølla var det blytungt å holde samme tempo som ute og som jeg ute har over et lengre tidsrom.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #13 Skrevet 2. juni 2016 Jeg syns det er mye lettere å løpe på mølle enn ute. Merker det på tiden og pulsen. Men det er mer stimulerende å løpe ute, spesielt på sommerhalvåret. Som tenåring løp jeg bare ute, men det var ikke noe problem å begynne å løpe på mølle. For meg er det mer utfordrende andre veien. Anonymkode: 17dd6...1df
Maximillian Cohen Skrevet 2. juni 2016 #14 Skrevet 2. juni 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man er vant til å løpe ute, vil man da få noen utfordringer med å begynne med mølleløping istedet? Virker jo som om mølleløping er lett som en lek i sammenligning, og derfor ikke bør være noe problem uansett? Anonymkode: 8bca5...22b Jeg klarer ikke å løpe skikkelig på tredemølle, men jeg løper ganske så greit ute. Det skal sies at jeg ikke har minimalt med erfaring fra tredemølle, så jeg tror nok at det skulle gå greit med litt øvelse. Slik det er nå blir teknikken feil og jeg ender opp med å spenne musklene i skuldre og nakke på en uheldig måte. Den eneste fordelen jeg ser med tredemølle er at en slipper nedoverbakker. Faktisk kan en løpe i motbakke i flere timer om en vil, det er ikke så enkelt ute.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #15 Skrevet 2. juni 2016 Jeg synes det er lettere på mølla, den hjelper til med å dra foten din bakover. Utendørs må du jobbe selv for å få foten bakover og kroppen fremover. Jeg løper generelt bedre utendørs da jeg synes det er gøy og forfriskende. Innendørs er det ingenting å se på, tett luft og jeg kjeder meg. Anonymkode: 51c7a...ba7
Gjest Runforit Skrevet 2. juni 2016 #16 Skrevet 2. juni 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: I den artikkelen forguder de jo løping utendørs, iallefall hvis man har i tankene å få mest mulig ut av økta. Som jeg forstår det ut i fra det som står der, så er mølleløping ikke langt på nær så energikrevende som uteløping. Så det vil da si at uteløping er MYE bedre, med tanke på å få best mulig trening og forbrenne mest? Hvis man er vant til å løpe ute, vil man da få noen utfordringer med å begynne med mølleløping istedet? Virker jo som om mølleløping er lett som en lek i sammenligning, og derfor ikke bør være noe problem uansett? Selv føler jeg at jeg får en bedre økt på mølla enn ute, fordi jeg tror jeg løper fortere på mølla. Det er jo ikke noe jeg vet med sikkerhet (siden jeg ikke vet km-hastigheten min ute da jeg ikke har noe utstyr til det), men på mølla blir jeg jo liksom "tvunget" til å løpe på den hastigheten som er innstilt, mens utendørs er det jo lett å slakke farten uten at man egentlig merker det selv. Hvis du skjønner hva jeg mener? Anonymkode: 8bca5...22b Ja, skjønner hva du mener Jeg har løpt på mølle i flere år og har tatt mila på mølla på 42 minutter. Jeg løper 6 km hver dag og ligger på en snittfart på 12-14 og da koser jeg meg og blir ikke særlig sliten. Første gang jeg løp ute så trodde jeg at jeg skulle dø. Ikke bare fordi jeg startet med å løpe for hardt, nettopp fordi farten ikke var forhåndsbestemt, men jeg var ikke vant med plutselige bakker, både slakke og bratte. I tillegg ble jeg støl pga terrenget. Så det var tøft for meg som var en mølleløper, men det varte ikke lenge. Etter bare noen uker så var kroppen vant med belastningen og jeg ble faktisk i bedre og sterkere form for jeg begynte å løpe enda hardere og raskere på mølla når jeg løp inne igjen. Så hva som er "best" er vel faktisk en kombinasjon av ute og mølle. Jeg merket iallefall at jeg ble en bedre løper av det. Iallefall når jeg løp med barnevogn(+ 20 kg å dytte på koster )
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #17 Skrevet 2. juni 2016 Jeg synes det er tyngre å løpe ute rent fysisk, men foretrekker likevel det fordi det er dørgende kjedelig å løpe på tredemølle. Anonymkode: 05b17...8a8 1
OPIgirl Skrevet 3. juni 2016 #18 Skrevet 3. juni 2016 Jeg synes det er lettere å løpe på mølle. Løper for det meste ute hele året.
Viktualia Skrevet 3. juni 2016 #19 Skrevet 3. juni 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er tyngre å løpe ute rent fysisk, men foretrekker likevel det fordi det er dørgende kjedelig å løpe på tredemølle. Anonymkode: 05b17...8a8 Dette, Jeg kjeder meg så fælt på tredemølle at jeg begynner å fokuserer på hvert minste lille ubehag, og da blir det ikke mye gøy å løpe. Musikk hjelper litt, men ikke nok. Ute er det frisk luft, variasjon i vær, bakker, underlag og landskap, så for meg blir det mye mer effektiv trening ute.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå