AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #1 Skrevet 1. juni 2016 Har i det siste jobbet en del på barneskole, og har blitt meget overrasket over barns kunnskapsnivå om dagen. De kan så mange detaljer om ting jeg ikke ante hva var da jeg var barn. Jeg lærer til og med ting av barna.. Har ikke hatt barn på nært hold i livet mitt siden jeg selv var barn, så er sjokket over hvor mye de kan i dag.. Jeg tenker at tilgang på internett er hovedårsaken til dette; pc, mobil, nettbrett.. Husker at jeg som 11-12 åring fremdeles ikke helt visste hvordan man lagde barn. Det har jeg fått utbrodert av 7-8 åringer i det siste. Er det virkelig vanlig at barn vet dette så tidlig? Ble satt helt ut.. Anonymkode: df175...92d 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #2 Skrevet 1. juni 2016 Jeg visste hva sex var lenge før jeg var 11-12, det trodde jeg de fleste gjorde. Anonymkode: df715...3e1 3
palamina Skrevet 1. juni 2016 #3 Skrevet 1. juni 2016 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har i det siste jobbet en del på barneskole, og har blitt meget overrasket over barns kunnskapsnivå om dagen. De kan så mange detaljer om ting jeg ikke ante hva var da jeg var barn. Jeg lærer til og med ting av barna.. Har ikke hatt barn på nært hold i livet mitt siden jeg selv var barn, så er sjokket over hvor mye de kan i dag.. Jeg tenker at tilgang på internett er hovedårsaken til dette; pc, mobil, nettbrett.. Husker at jeg som 11-12 åring fremdeles ikke helt visste hvordan man lagde barn. Det har jeg fått utbrodert av 7-8 åringer i det siste. Er det virkelig vanlig at barn vet dette så tidlig? Ble satt helt ut.. Anonymkode: df175...92d Ja, internett og tv har hevet kunnskapsnivået generelt, det er helt sikkert. Men man snakker vel om bier og blomster i barnehagen allerede? Eller husker jeg feil? Seksualundervisning som sådan, puberteten, kjønnsorganer osv. har de i hvert fall grundig innføring i først i 4.klasse. Men det er mulig foreldrene er flinkere til å snakke med barna sine om sånt nå enn for 30-40 år siden for eksempel. Da var det fortsatt litt tabu og noe man ventet med så lenge som mulig med den praten syns jeg å huske. Gjerne til et par år etter at poden hadde debutert liksom. Endret 1. juni 2016 av palamina
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #4 Skrevet 1. juni 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg visste hva sex var lenge før jeg var 11-12, det trodde jeg de fleste gjorde. Anonymkode: df715...3e1 Ja, de fleste gjør og gjorde nok det. PC, mobil og nettbrett har selvfølgelig mye å si. Det er mye jeg selv ikke hadde kunnet i dag om jeg ikke hadde hatt den samme tilgangen som nå. Hvilke familier man kommer fra kan også ha mye å si. Jeg kommer ikke fra noen typisk vestkantfamilie med mye penger, men hadde foreldre med et veldig "fargerikt" og bredt vokabular som jeg raskt snappet opp. Da jeg som 8-9-åring kunne langt flere og mer avanserte ord enn mine medelever, kan dere tro foreldrene ble stumme. Så bakgrunn har også mye å si. Anonymkode: bfec9...fbc
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #5 Skrevet 1. juni 2016 Barna nå til dags kan mye. De lærer gjennom å se f.eks på Newton og andre serier, lese bøker, på skolen, apper o.s.v. Jeg har en på 8, av og til blir jeg overrasket over alt hun vet. Anonymkode: 4ca7d...572
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #6 Skrevet 1. juni 2016 Å være reflektert og å ha kunnskap er jo to forskjellige ting da. Jeg synes mange barn kan mye, og noen få er svært reflekterte. Anonymkode: f0047...57c 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #7 Skrevet 1. juni 2016 Å reflektere er jo noe mer enn barne oppramsing av kunnskap. Det handler jo om at man kan bruke den kunnskapen man har til å se ting i et nytt lys og å ha perspektiv på ting. Jeg veg ikke om jeg er enig i at dagens barn er mer reflekterte. Jeg synes mange er veldig politisk korrekte og tolerante, uten at dette nødvendigvis er så banebrytende nytenkning. Anonymkode: 28113...dd3 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #8 Skrevet 1. juni 2016 I barnehagen til sønnen min snakker de mye om kroppen, hvordan barn blir til. Barna lærer også hva seksuelle overgrep er og at de må si ifra hvis noen tar på tissen deres f.eks. I tillegg lærer barna at voksne ikke har lov til å bruke vold osv. Dette er både for å gjøre barna trygge på seg selv og for å forebygge vold/overgrep. Det snakkes detaljert. Holder selv på å utdanne meg til å bli lærer for 1-7 trinn. Vi hadde seminar om disse tingene der vi ble oppfordret til å snakke med barna om seksualitet. Dette innebærer at vi viser illustrasjoner av kroppen (innvendig og utvendig) som er detaljerte. Videre er vi oppfordret til å snakke om forskjellige ord for f.eks. tisseluren (at pikk og penis er det samme som tisselur). Dette handler jo om forebygging av overgrep. Ved å gi barna verktøyet (forskjellige ord) og lære barna hva voksne har lov til og ikke, så vil de flest barna si ifra dersom de blir utsatt for overgrep eller kjenner noen som blir utsatt for overgrep. Hun som hadde seminaret hadde selv sendt barnebarnet på 6 år på skolen etter å ha lært han ordene pikk, pule og penis (de hadde om bokstaven P) og gitt han beskjed om at disse ordene kunne han si i klassen da som begynner på P. Er jo selvfølgelig flere grunner, men da måtte jeg skrevet veldig mye mer. Dessverre er det ganske dystre statistikker over hvor mange barn som blir utsatt for overgrep og det er nok i tillegg mørketall. Kunnskap er viktig og er jeg glad dette blir mer og mer vanlig. Skjønner at dette sitter langt inne for mange foreldre, lærere og ansatte i barnehager, men det er likevel utrolig viktig kunnskap. I hele Sortland kommune gjøres det samme i alle barnehager og det viser seg dette er et veldig vellykket prosjekt. Håper dette blir vanlig i alle barnehager og skoler. Anonymkode: 1bb1c...610
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #9 Skrevet 2. juni 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: I barnehagen til sønnen min snakker de mye om kroppen, hvordan barn blir til. Barna lærer også hva seksuelle overgrep er og at de må si ifra hvis noen tar på tissen deres f.eks. I tillegg lærer barna at voksne ikke har lov til å bruke vold osv. Dette er både for å gjøre barna trygge på seg selv og for å forebygge vold/overgrep. Det snakkes detaljert. Holder selv på å utdanne meg til å bli lærer for 1-7 trinn. Vi hadde seminar om disse tingene der vi ble oppfordret til å snakke med barna om seksualitet. Dette innebærer at vi viser illustrasjoner av kroppen (innvendig og utvendig) som er detaljerte. Videre er vi oppfordret til å snakke om forskjellige ord for f.eks. tisseluren (at pikk og penis er det samme som tisselur). Dette handler jo om forebygging av overgrep. Ved å gi barna verktøyet (forskjellige ord) og lære barna hva voksne har lov til og ikke, så vil de flest barna si ifra dersom de blir utsatt for overgrep eller kjenner noen som blir utsatt for overgrep. Hun som hadde seminaret hadde selv sendt barnebarnet på 6 år på skolen etter å ha lært han ordene pikk, pule og penis (de hadde om bokstaven P) og gitt han beskjed om at disse ordene kunne han si i klassen da som begynner på P. Er jo selvfølgelig flere grunner, men da måtte jeg skrevet veldig mye mer. Dessverre er det ganske dystre statistikker over hvor mange barn som blir utsatt for overgrep og det er nok i tillegg mørketall. Kunnskap er viktig og er jeg glad dette blir mer og mer vanlig. Skjønner at dette sitter langt inne for mange foreldre, lærere og ansatte i barnehager, men det er likevel utrolig viktig kunnskap. I hele Sortland kommune gjøres det samme i alle barnehager og det viser seg dette er et veldig vellykket prosjekt. Håper dette blir vanlig i alle barnehager og skoler. Anonymkode: 1bb1c...610 Tisselur?? Anonymkode: a3c00...6c6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #10 Skrevet 2. juni 2016 Så vidt meg bekjent er det vanlig at barn i lav barneskolealder er klar over hvordan barn blir til. De fleste barn får søsken, eller opplever at andre barn får det, og da kommer spørsmålet "hvordan ble jeg til?" veldig naturlig. Det er bra å svare barna på en tydelig måte som de kan forstå det på. Samtidig er det ikke bra å være blant de siste som får vite om det heller. Da risikerer man jo å bli mobbet. Mitt barn går i 1. klasse nå, og har fått vite svar på det h*n lurer på fra oss. Det er det beste, synes jeg. Personlig kan jeg ikke huske å ha hatt noen slik samtale med mine foreldre da jeg var liten. Kan kanskje ha noe å gjøre med at jeg kommer fra en svært kristen familie å gjøre, ikke vet jeg. Men jeg fikk ting fortalt fra venninner da vi gikk på ungdomsskolen, og det blir feil måte å lære om ting på synes jeg. Men det er viktig å snakke med barn om dette når de lurer, og viktig å snakke om hvilke grenser de må sette for sin egen kropp også. Anonymkode: 06b48...4d3 1
Million Skrevet 2. juni 2016 #11 Skrevet 2. juni 2016 Min egen sønn har i mange år hatt for vane å komme med diverse "fun facts" av ulike typer om temaer han har lest seg til på internett. Han vet enormt mye i forhold til hva jeg visste på samme alder. Det hersker nok ingen tvil om at dagens barn lærer mye og er mye mer opplyste enn hva vi i foreldregenerasjonen visste på deres alder (før internett). Jeg husker da jeg fikk min første hjemme-pc i 1998. Jeg ante ikke hva internett var en gang og hvor man begynte. Kunne ikke navnet på noen nettsider....! Så kom jeg over en reklame for Doktor Online's forum bakpå et ukeblad, og tenkte "Der har vi jo en nettside jeg kan se på, en adresse jeg kan prøve!" Det endte opp med at jeg var medlem der og flittig bruker i flere år :-) Min egen sønn er født og oppvokst i et hjem der det alltid har vært minst en pc (nå er det 3). Det er enormt stor forskjell på oppvekstene våre mht informasjonstilgang!
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #12 Skrevet 2. juni 2016 4 timer siden, Million skrev: Min egen sønn har i mange år hatt for vane å komme med diverse "fun facts" av ulike typer om temaer han har lest seg til på internett. Han vet enormt mye i forhold til hva jeg visste på samme alder. Det hersker nok ingen tvil om at dagens barn lærer mye og er mye mer opplyste enn hva vi i foreldregenerasjonen visste på deres alder (før internett). Jeg husker da jeg fikk min første hjemme-pc i 1998. Jeg ante ikke hva internett var en gang og hvor man begynte. Kunne ikke navnet på noen nettsider....! Så kom jeg over en reklame for Doktor Online's forum bakpå et ukeblad, og tenkte "Der har vi jo en nettside jeg kan se på, en adresse jeg kan prøve!" Det endte opp med at jeg var medlem der og flittig bruker i flere år :-) Min egen sønn er født og oppvokst i et hjem der det alltid har vært minst en pc (nå er det 3). Det er enormt stor forskjell på oppvekstene våre mht informasjonstilgang! Joa. Men dere hadde vel radio, tv, bøker, aviser og ukeblader? Lærere og familie og venner og andre å snakke med? Det er jo ikke sånn at kunnskapen plutselig oppsto med internett Anonymkode: a3c00...6c6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #13 Skrevet 2. juni 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: I barnehagen til sønnen min snakker de mye om kroppen, hvordan barn blir til. Barna lærer også hva seksuelle overgrep er og at de må si ifra hvis noen tar på tissen deres f.eks. I tillegg lærer barna at voksne ikke har lov til å bruke vold osv. Dette er både for å gjøre barna trygge på seg selv og for å forebygge vold/overgrep. Det snakkes detaljert. Holder selv på å utdanne meg til å bli lærer for 1-7 trinn. Vi hadde seminar om disse tingene der vi ble oppfordret til å snakke med barna om seksualitet. Dette innebærer at vi viser illustrasjoner av kroppen (innvendig og utvendig) som er detaljerte. Videre er vi oppfordret til å snakke om forskjellige ord for f.eks. tisseluren (at pikk og penis er det samme som tisselur). Dette handler jo om forebygging av overgrep. Ved å gi barna verktøyet (forskjellige ord) og lære barna hva voksne har lov til og ikke, så vil de flest barna si ifra dersom de blir utsatt for overgrep eller kjenner noen som blir utsatt for overgrep. Hun som hadde seminaret hadde selv sendt barnebarnet på 6 år på skolen etter å ha lært han ordene pikk, pule og penis (de hadde om bokstaven P) og gitt han beskjed om at disse ordene kunne han si i klassen da som begynner på P. Er jo selvfølgelig flere grunner, men da måtte jeg skrevet veldig mye mer. Dessverre er det ganske dystre statistikker over hvor mange barn som blir utsatt for overgrep og det er nok i tillegg mørketall. Kunnskap er viktig og er jeg glad dette blir mer og mer vanlig. Skjønner at dette sitter langt inne for mange foreldre, lærere og ansatte i barnehager, men det er likevel utrolig viktig kunnskap. I hele Sortland kommune gjøres det samme i alle barnehager og det viser seg dette er et veldig vellykket prosjekt. Håper dette blir vanlig i alle barnehager og skoler. Anonymkode: 1bb1c...610 Så bra at dette har blitt et tema! Jeg ble utsatt for sexuell overgrep som barn og husker jeg hadde lyst å fortelle det til en lærer jeg stolte på. Jeg viste ikke hvordan ta det opp eller hva jeg skulle si. Mye lettere for barn å fortelle når de lærer at dette ikke er greit . Anonymkode: 19bd6...2d9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå