Gå til innhold

Hengekøye

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Polarlys

Hei!

Skal kjøpe hengekøye, og har funnet ut at det finnes ulike typer, av tekstil eller i et slags "tauverk". Jeg lurer på om det er noen som kan gi tips om fordeler og ulemper med ulike typer hengekøyer. Vil gjerne ha tips om hvor det er mulig å kjøpe hengekøyer, bor i Oslo.

Hilsen Polarlys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg kjøpte min hengekøye på Møbelringen (oslo). Den er i flettet tauverk, og jeg syns den er god å ligge i. Dessuten er den bredere enn en vanlig hengekøye, så det er plass til to. Pleier å legge meg oppå dyna mi så det blir ekstra mykt og godt.. Så godt at jeg sovner der støtt og stadig i fin-været :ler: Det er faktisk den beste hengekøya jeg har hatt :D

-xeyes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de meksikanske er definitivt best! Kjøpte faktisk fire stykker da jeg var i Mexico. De billigste fikk jeg for 150 kroner, men de koster desverre ganske mye mer i Norge.

Disse er laget av tau laget av sisal (fra agave-planten), bomull eller nylon. Sisal-tauet skulle visstnok være ekstremt holdbart. I følge de jeg kjøpte hengekøyen av skulle sisal også inneholde anti-stoffer mot mygg, men jeg tror det kanskje bare var et salgs-triks...

Det er ikke planke-biter i endene, slik at de er veldig lette å ta med seg hvis man skal ut på tur. På mange meksikanske hotellrom har de faktisk kroker sånn at du kan henge opp din egen hengekøye hvis du ikke liker å ligge i seng!

Siden de er flettet er de veldig svale og man blir ikke klam av å ligge i den, sånn som man kan bli i en som er i helt stoff.

Kjøper man en veldig bred en kan man ligge diagonalt, slik at man slipper å ligge som en banan. -Dette er mye mer behagelig for ryggen. Evt. så kan man ligge to stykker i en bred hengekøye (familie-størrelse).

Har kjøpt billig-hengekøyer i thailand, men de har jeg ikke brukt noe særlig fordi tau-verket var altfor tykt, slik at det ble klumpete å ligge i.

- Hilsen en som lengter litt tilbake til livet som ryggsekk-turist i Mexico

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt hengekøye på Youngstorget i Oslo. Jeg har sett at de selger både vevde og "netting-"hengekøyer der, men de er forholdsvis dyre. Betalte ca en tusenlapp for en vevd hengekøye, den er diger (plass til minst 2), og deilig å ligge i, og man får ikke rutemønster i baken, f.eks. Ulempen er at den er ganske stor og tung å dra på, så den egner seg ikke så godt til utflukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Ser dette er en gammel tråd, men hengekøye er alltid aktuelt. I den anledning vil jeg anbefale nettstedet www.hengekoye.com (der selger de bl.a. mayahengekøyer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hengekøyen jeg har, og den er kjempeflott!

http://www.laidback.no/picofday.php?pic=37

Nå har jeg ikke hatt den så lenge at den er skikkelig testet på slitestyrke, men så langt er jeg fornøyd. Den er så bred at jeg kan ligge på tvers i den, noe som er veldig deilig for en sliten rygg.

Det er mange køyer å velge mellom på disse sidene i alle fall, og jeg fikk min tilsendt uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Skal kjøpe hengekøye, og har funnet ut at det finnes ulike typer, av tekstil eller i et slags "tauverk".  Jeg lurer på om det er noen som kan gi tips om fordeler og ulemper med ulike typer hengekøyer. Vil gjerne ha tips om hvor det er mulig å kjøpe hengekøyer, bor i Oslo.

Hilsen Polarlys

Hei Polarlys.

Skal du kjøpe hengekøye så bør du kjøpe mayahengekøye (altså de meksikanske flettede). De med tøy (brasilianske) har en helt annen (og dårligere) liggekomfort.

Eller så bør du kjøpe så stor hengekøye som lommeboka tillater...og for all del...ikke kjøp med treverk i endene - de har så lett for å vippe. Ellers så bør ikke tråden i flettverket være tykk....jo tynnere tråd jo mindre merker man til den.

Lenger ned i tråden her har jeg oppgitt webadressen til et nettsted som importerer hengekøyer...der står det en del info....så du vil muligens ha utbytte av å kikke litt der.

Avslutningsvis vil jeg legge til at jeg nok ikke ville kjøpt hengekøye hos et møbelvarehus. De vi har har vi riktignok kjøpt i Mexico, men som ovennevnte webside viser, så trenger man ikke reise til Mexico for å få kjøpt ordentlige hengekøyer.

Og pris...vel....for noe særlig under kr. 1.000,- får du vel ingen god hengekøye i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj...bare roter jeg...trodde innlegget høyest opp på tråden var det siste...ække greit å være ny.

Vil forresten legge til:

Eneste fordelen jeg kan se med de hengekøyene som har stoff...er at de kan være litt lunere enn de flettede...ved at stoffet funker som vindsperre...men i en mayahengekøye fikser man lett det emd et pledd...også må man ha masse deilige puter oppi....ikke så veldig mange ukene ..(ehh...månedene) til hengekøyesesongen nå vel?

*kremt* en fordel til med de med stoff er at de er penere å se på enn de flettede....så da kommer det an på hva man er ute etter.

Både www.laidback og www.hengekoye som er de trådene som er oppgitt her viser vei til samme webside.

Nomaden selger også mayahengekøyer (de gjorde i alle fall).... www.nomaden.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...