Gjest Pet Skrevet 1. november 2004 #1 Skrevet 1. november 2004 To spørsmål ang løk: 1. Når derer skreller løken, tar dere bare av det ytterste brune skallet, eller tar dere med et lag av selve løken? Prøver som regel å bare ta av det ytterste, men ender ofte opp med å stå og pirke av ørsmå biter! Prøver å rulle løken litt hardt mot underlaget først. men det sitter like godt! 2. Kan noen prøve å forklare meg den metoden kokker bruker når de hakker løk? De skjærer liksom først den ene veien og så den andre og så kutter de den opp og da blir det små fine biter. Klarer ikke det, jeg. Alt bare sklir fra hverandre!
Gjest Melk Skrevet 1. november 2004 #2 Skrevet 1. november 2004 Kokker har skarp kniv, høyt tempo og fast grep.
Gjest Pet Skrevet 1. november 2004 #3 Skrevet 1. november 2004 Kokker har skarp kniv' date=' høyt tempo og fast grep.[/quote'] Ja, det stemmer. Men de har en spesiell måte å hakke løk på som det går an å gjøre sakte også.
Hilde Skrevet 1. november 2004 #4 Skrevet 1. november 2004 Jeg har skarp kniv og fast grep, men absolutt ikke høyt tempo, og jeg får det til! Det viktige er at du lar "roten" av løken være, slik at løken holder seg sammen. Også skjærer jeg tre veier, fra "toppen" (motsatt av roten) og inn mot roten, sånn at knivbladet står horisontalt. Hmm.. Også på kryss og tvers ved vertikalt blad. Lurer på om noen skjønte den jeg..
Gjest Zim-zum Skrevet 1. november 2004 #5 Skrevet 1. november 2004 For å skjære løken i biter lønner det seg å dele den i to først. Da ligge den støtt. Så skjærer du den i skiver den ene veien, og deretter den andre. Det er en treningssak. Jeg bruker en trancherkniv til dette (en lang, tynn kniv med store tagger), for jeg synes den er best. Jeg fjerner kun det ytterste laget med skall. Men noen ganger er det litt tørket skall i endene på løken. Da skjærer jeg kun det vekk og lar resten være, ellers blir det jo nesten ikke noe igjen av løken.
Hilde Skrevet 1. november 2004 #6 Skrevet 1. november 2004 Ja, jeg pleier å dele den i to først da.. Glemte å si det gitt. Men, jeg gjør altså som Zim-Zum, bare at jeg skjærer på den måten jeg beskrev i tillegg. Jeg syns det må til for å få bitene ordentlig små.
Gjest Genevieve Skrevet 1. november 2004 #7 Skrevet 1. november 2004 En skarp god kniv er første bud. Jeg kan ikke få sagt ofte nok hvor viktig det er med gode kniver på kjøkkenet. De som sier noe annet vet ikke hva de snakker om. Når jeg skal hakke løk tar jeg først og deler løken i to på midten og skjærer av toppskudd og bunn. Deretter er det bare å pille av skallet (veldig sjelden at den sitter fast). Så skjærer man løken på tvers (følger linjene i løken) men ikke skjær helt igjennom for da faller den fra hverandre. Så skjærer du motsatt på tvers av linjene og vips så har du fine biter. Når du får dreis på dette hakker du en diger løk på 30 sek.
Arkana Skrevet 1. november 2004 #8 Skrevet 1. november 2004 Tar bare av det ytterste brune skallet. Har en superskarp kniv så jeg finhakker en løk på null komma niks.
Gjest Pet Skrevet 2. november 2004 #9 Skrevet 2. november 2004 Deretter er det bare å pille av skallet (veldig sjelden at den sitter fast). Så skjærer man løken på tvers (følger linjene i løken) men ikke skjær helt igjennom for da faller den fra hverandre. Så skjærer du motsatt på tvers av linjene og vips så har du fine biter. Når du får dreis på dette hakker du en diger løk på 30 sek. Nå sitter ofte skallet igjen hos meg, da... Kjøper jeg dårlig løk? Jeg som har sluttet å handle på Rema også! Hva mener du med linjene i løken? Det er nok den teknikken der jeg er ute etter, bare jeg nå skjønner hvilken vei jeg skal skjære.
LilleBille Skrevet 2. november 2004 #10 Skrevet 2. november 2004 Ellers så kan jeg anbefale "løkhakkeren" Sjekk her og søk på - Løkhakker, "Alligator" - koster 198,- her. Vet at de også har den hos Jerniabutikkene - og andre kjøkkenutstyrsbutikker.. Perfekt løk hver gang .. og uten å gråte
Gjest LoisLane Skrevet 2. november 2004 #11 Skrevet 2. november 2004 Fikk forresten et godt tips mot løktårer: Å plystre mens man skjærer løken - det funket faktisk!
Gjest Anonymous Skrevet 2. november 2004 #12 Skrevet 2. november 2004 Hvis du legger løken i vann en liten stund blir det brune skallet mykt, og da får du det av uten å ta med mer av løken.
Gjest Pet Skrevet 2. november 2004 #13 Skrevet 2. november 2004 Hvis du legger løken i vann en liten stund blir det brune skallet mykt' date=' og da får du det av uten å ta med mer av løken.[/quote'] Takk! Det skal jeg prøve allerede i dag!
Gjest gjest1 Skrevet 2. november 2004 #14 Skrevet 2. november 2004 Fikk forresten et godt tips mot løktårer: Å plystre mens man skjærer løken - det funket faktisk! Synes ikke løker lager tårer lenger jeg. De eneste som har noe kraft i seg er en og annen økologisk dyrket. Resten kutter jeg uten det minste snufs.
Gjest gjest1 Skrevet 2. november 2004 #15 Skrevet 2. november 2004 Ellers så kan jeg anbefale "løkhakkeren" Sjekk her og søk på - Løkhakker, "Alligator" - koster 198,- her. Du verden - en sånn en skal jeg kjøpe
Gjest Genevieve Skrevet 2. november 2004 #16 Skrevet 2. november 2004 Her står det forklart trinn for trinn med bilder. Hvordan hakke løk
Gjest Pet Skrevet 4. november 2004 #17 Skrevet 4. november 2004 Her står det forklart trinn for trinn med bilder. Hvordan hakke løk Tusen takk! Akkurat det jeg trengte!
Gjest Anonymous Skrevet 4. november 2004 #18 Skrevet 4. november 2004 Du verden - en sånn en skal jeg kjøpe Har en slik en. Fungerer greit, men jeg pleier å dele løken i tre deler først. Ellers må man omtrent hoppe på den for å kutte løken. Grei å ha når mange løk skal kuttes opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå