AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #1 Skrevet 1. juni 2016 Hei kjære medkvinner. Jeg var til ultralyd for en måned siden og fikk diagnosen PCOS grunnet 10-12 cyster på hver eggstokk og behåring. Jeg har litt hår på magen og innsida låra. Jeg trener jevnlig og er normalvektig. Etter ultralyden tok jeg blodprøver uken etter, da var jeg halveis på p pille brettet mitt ca ("midtsyklus"). I dag fikk jeg svarene fra legen. Kan noen hjelpe meg å si hva det "på norsk" betyr? er jeg lite fertil eller er jeg normal? JResultater:S - Østradiol <0,06 nmol/L (referanseområdet 0,09-0,21, midsyklus 0,43-2,2 nmol)S- SHBG 80 nmol/L (ref 23-100)S-Antimullerhormon 68 nmol/L (ref 3-60 mol) Jeg tok også SP TSH, SP FSH og S/P LH. Disse og kolesterol var normal. Jeg er 27år gammel. Jeg tar p piller, men for 2 uker siden skulle mensen ha kommet men kom aldri (aldri hendt før). Jeg har alltid hatt regelmessige menstrasjoner når jeg ikke har gått på piller. Jeg prøver ikke å få barn ennå men ønsker det sterkt, men samboeren vil ikke. Alt jeg tenker på er farmilieliv og hvor koselig det skal bli. Men jeg frykter at de prøveresultatene jeg skrev ovenfor vil sette en stopper for det Anonymkode: 9791f...682
Muffin Skrevet 1. juni 2016 #2 Skrevet 1. juni 2016 Du kan ikke ta fertilitetsprøver når du bruker p-piller! Man skal ha en pause på minimum 3 måneder før man kan vurdere hormonstatus via blodprøver. Da kroppens naturlige hormonproduksjon undertrykkes av prevensjon, er selvfølgelig østradiol, FSH og LH normale (det er jo ikke de reelle verdiene, men verdiene med overstyrt hormonproduksjon), og kan med andre ord ikke vurderes. Det samme gjelder SHBG og testosteron, produksjonen av SHBG stiger på p-piller mens testosteron faller, og kan derfor være "normale". Jeg har selv PCOS og fire måneder etter ppilleslutt var testosteron og SHBG helt på bærtur, selv om de var "normale" mens jeg gikk på piller. Den eneste prøven som er valid her er AMH, som er lett forhøyet som forventelig ved PCOS. Med andre ord - disse prøvene sier nada om hvor fertil du er da de er tatt på feil tidspunkt, og ubrukelige. De må gjentas når du ikke bruker prevensjon lenger. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #3 Skrevet 1. juni 2016 Seriøst? Det viste jeg ikke. Kontaktet en fertilitetsklinikk før jeg tok prøvene med spørsmål om jeg kunne ta de prøvene når jeg tok p piller og de sa det var ikke noe problem. Kanskje de misforsto meg da. Gynekologen fraråde meg å slutte på p piller, så da får jeg se hva jeg gjør. Jeg ønsker jo å vite hvor fertil jeg egentlig er da PCOS bare er triste greier. Takk for svar iallfall Muffm 😊 Anonymkode: 9791f...682
Biloba Skrevet 1. juni 2016 #4 Skrevet 1. juni 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Seriøst? Det viste jeg ikke. Kontaktet en fertilitetsklinikk før jeg tok prøvene med spørsmål om jeg kunne ta de prøvene når jeg tok p piller og de sa det var ikke noe problem. Kanskje de misforsto meg da. Gynekologen fraråde meg å slutte på p piller, så da får jeg se hva jeg gjør. Jeg ønsker jo å vite hvor fertil jeg egentlig er da PCOS bare er triste greier. Takk for svar iallfall Muffm 😊 Anonymkode: 9791f...682 Hormonprøvene vil uansett ikke gi deg svar, du må bare se hvordan det fungerer i praksis når ting ligger til rette for å prøve.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2016 #5 Skrevet 5. juni 2016 Det kan umulig være riktig å ta blodprøver for hormoner når du bruker p-piller. Og i såfall bør de vise at du er lite fertil... Det er jo hele poenget med de syntetiske hormonene du tilsetter kroppen med p-pillene! Merkelig at de ville ta prøvene i det hele tatt... Anonymkode: 8f08b...9e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå