prt90 Skrevet 2. juni 2016 #21 Skrevet 2. juni 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er komplett umulig å bevise om Gud eksisterer. Anonymkode: 7c583...084 Nei det er det ikke. Det burde være lett å bevise at Gud eksisterer. Merkelig nok har ingen klart det til tross for iherdige forsøk de siste par tusen årene. 2
Devilheart Skrevet 2. juni 2016 #22 Skrevet 2. juni 2016 Til en viss grad har det blitt bevist at hendelsene omtalt i Bibelen faktisk har hendt, f.eks storflommen og Sodom og Gomorrah. Forskning viser at Jorda har gjennomgått noen store flommer, og byene ble lagt i ruin av en katastrofe. Men om de inntraff akkurat som beskrevet i Bibelen er umulig å vite. For alt vi vet kan forfatterne hentet inspirasjon fra dem for å gjøre religionen sin mer fryktinngytende. Og vi aner heller ikke hvordan forholdene var den gang. Kanskje folk var naive og lot seg rive med på folk som kom med mirakuløse utsagn. Eller at helt naturlige ting som skjedde fikk folk til å tro at det var noe guddommelig til verks, f.eks brennende busken. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #23 Skrevet 2. juni 2016 Gratulerer, TS! Du har skrevet tidenes dummeste overskrift på KG. Godt jobba! Ateister ville jo ikke vært ateister dersom....Nei, glem det. Ikke verdt tiden min.. Anonymkode: 9bc45...b92 2
jabx Skrevet 2. juni 2016 #24 Skrevet 2. juni 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det så vanskelig for ateister og akseptere at Gud eksisterer? Anonymkode: 27056...235 Hvilken gud? Jahve? Allah? Odin?
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #25 Skrevet 2. juni 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det så vanskelig for ateister og akseptere at Gud eksisterer? Anonymkode: 27056...235 Hvilken gud mener du finnes? De kristne sin som tror på 3-i-1 pakke med faren, sønnen og den hellige spøkelse? Mohammedvarianten som ikke liker arvesynden. Jødeguden som liker arvesynden Buddhistguddommer? Hindu-gudene? Vikingguder? etc etc. Det er mange tusen guder i menneskes historie. En stakkars ateist har mye å velge mellom med andre ord. Anonymkode: ea143...c78 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #26 Skrevet 2. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken gud mener du finnes? De kristne sin som tror på 3-i-1 pakke med faren, sønnen og den hellige spøkelse? Mohammedvarianten som ikke liker arvesynden. Jødeguden som liker arvesynden Buddhistguddommer? Hindu-gudene? Vikingguder? etc etc. Det er mange tusen guder i menneskes historie. En stakkars ateist har mye å velge mellom med andre ord. Anonymkode: ea143...c78 Det er bare en Gud men det er millioner av forskjellige syn på hvordan den Guden er. Anonymkode: 27056...235
prt90 Skrevet 2. juni 2016 #27 Skrevet 2. juni 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bare en Gud men det er millioner av forskjellige syn på hvordan den Guden er. Anonymkode: 27056...235 Hele greia med en gud er jo noe greier som jødene fant på. De fleste andre religioner tror jo på flere guder. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #28 Skrevet 2. juni 2016 Et øyeblikk siden, prt90 skrev: Hele greia med en gud er jo noe greier som jødene fant på. De fleste andre religioner tror jo på flere guder. Det er på grunn av at siden folk har millioner av forskjellige syn så tror de at det er mange Guder. Men det er bare en Gud og som sagt flere millioner syn eller tolkinger av den ene Guden. Anonymkode: 27056...235
Gjest Tom/Loki Skrevet 2. juni 2016 #29 Skrevet 2. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er på grunn av at siden folk har millioner av forskjellige syn så tror de at det er mange Guder. Men det er bare en Gud og som sagt flere millioner syn eller tolkinger av den ene Guden. Anonymkode: 27056...235 Nei det er mange Guder men Odin er høvding over dem alle.
prt90 Skrevet 2. juni 2016 #30 Skrevet 2. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er på grunn av at siden folk har millioner av forskjellige syn så tror de at det er mange Guder. Men det er bare en Gud og som sagt flere millioner syn eller tolkinger av den ene Guden. Anonymkode: 27056...235 Så Odin, Tor, Balder, Vidar, Våle, Brage, Heimdall, Ty, Njord, Frøy, Ull, Forsete, Frigg ,Såga ,Frøya,Siv ,Nanna,Idunn og Gjevjon (for å ta noen) er samme Gud? Det vil jeg tro de som trodde på dem i tusenvis av år(til de ble torturert til å konvertere til kristendom) ville ha vært ganske uenig i Du må bare akseptere at det ikke er noe spesielt med "din gud" han/hun/det er bare er en av titusenvis av guder som har blitt tilbedt opp gjennom historien. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #31 Skrevet 2. juni 2016 6 minutter siden, prt90 skrev: Så Odin, Tor, Balder, Vidar, Våle, Brage, Heimdall, Ty, Njord, Frøy, Ull, Forsete, Frigg ,Såga ,Frøya,Siv ,Nanna,Idunn og Gjevjon (for å ta noen) er samme Gud? Det vil jeg tro de som trodde på dem i tusenvis av år(til de ble torturert til å konvertere til kristendom) ville ha vært ganske uenig i Du må bare akseptere at det ikke er noe spesielt med "din gud" han/hun/det er bare er en av titusenvis av guder som har blitt tilbedt opp gjennom historien. En Gud mange forskjellige tolkinger av den ene Guden. Hva er det du ikke forstår egentlig ? Anonymkode: 27056...235
Gjest Tom/Loki Skrevet 2. juni 2016 #32 Skrevet 2. juni 2016 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: En Gud mange forskjellige tolkinger av den ene Guden. Hva er det du ikke forstår egentlig ? Anonymkode: 27056...235 Endret 2. juni 2016 av Tom/Loki
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #33 Skrevet 2. juni 2016 Et øyeblikk siden, Tom/Loki skrev: Dette beviser bare at du ikke har noe argument å komme med. Anonymkode: 27056...235
Gjest Tom/Loki Skrevet 2. juni 2016 #34 Skrevet 2. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette beviser bare at du ikke har noe argument å komme med. Anonymkode: 27056...235 Nei det beviser at dette blir for dumt.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #35 Skrevet 2. juni 2016 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bare en Gud men det er millioner av forskjellige syn på hvordan den Guden er. Anonymkode: 27056...235 Så spørsmålet i denne tråden er altså hvorfor ateister ikke tror på gud, men hvorfor ateister ikke tror på en gud? Men de kristne tror f.eks. ikke på en gud, men altså tre; faren, sønnen og det hellige spøkelse. De kristne klarer heller ikke å enes om selve skaperen av den romerske kirken (slik vi kjenner den Saul fra Taurus sin versjon av jesus) er den riktige (han var et menneskesønn) eller en av de andre kristne sektene (han var sønn av en gud). Anonymkode: ea143...c78 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #36 Skrevet 2. juni 2016 Jeg aksepeterer ikke at Gud eksisterer (ingen av dem altså) fordi jeg enda ikke har blitt presentert for et fnugg av bevis som skulle tilsi at det finnes noen Gud(er). Allikevel har jeg null problem med å akseptere at noen tror på Gud. Religion får være opp til hver enkelt, så lenge de ikke prøver å presse meg til å tro det samme som dem. Jeg akspeterer i svært liten grad misjonering, folk som kommer på døra for å mase om sitt livssyn og folk som ikke aksepterer at jeg ikke tror på det samme som dem. Dette gjelder forøvrig også andre ting enn religion, men religiøse er de jeg har møtt som er mest opptatt av å presse meg til å tro på det samme som dem (veganere er nesten like ille, men jeg anser ikke veganisme som like ufornuftig som religion). Generelt er det forøvrig de religiøse jeg har møtt som har størst problemer med at andre har et annet livssyn, jeg kjenner ingen ateister som er like bastante ovenfor religiøse som motsatt. Jeg skjønner at man kan føle seg fantastisk etter å ha "funnet Gud" og det er dem vel unt, allikevel synes jeg det behovet de har for å overbevise andre om at kristendom (f.eks.) er det eneste rette er invaderende, ufint og direkte usympatisk. Anonymkode: d086e...ed9
prt90 Skrevet 2. juni 2016 #37 Skrevet 2. juni 2016 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: En Gud mange forskjellige tolkinger av den ene Guden. Hva er det du ikke forstår egentlig ? Anonymkode: 27056...235 De fleste religioner er svært spesifikke på at det finnes FLERE guder, ikke bare en. Dessuten, hva har f.eks Keiser Hirohito (gud i japan frem til slutten på 2. verdenskrig) til felles med den kristne guden, eller Huitzilopochtli (en av aztekernes guder som krevde stadige menneskeofre). Det er helt forskjellige guder. 2
Gjest Hapi Skrevet 2. juni 2016 #38 Skrevet 2. juni 2016 Hvis jeg skal tro på en gud, må jeg først vite hva han/hun/det er, eller jeg må oppleve det. Jeg har ikke opplevd "Gud" og heller ikke vet jeg hva det er, så da blir det litt vanskelig. Jeg har inntrykk av at mange som tror på "Gud" tror på et begrep, et konsept. Det virker som en mental oppkonstruksjon for meg, og det gir ingen mening. Så hva er Gud? Er det et "noe" som har "skapt verden"? Og hva er forskjellen på at "noe" har skapt verden og at det ikke har det? Hvilken forskjell utjgør det for meg? Og hvem har skapt dette "noe"?
jabx Skrevet 3. juni 2016 #39 Skrevet 3. juni 2016 Den 6/2/2016 at 12.07, AnonymBruker skrev: Det er bare en Gud men det er millioner av forskjellige syn på hvordan den Guden er. Anonymkode: 27056...235 Hvordan vet du at det bare er en gud? De eldste religionene har jo som regel flere guder. Det tilsier at det er mer sannsynlig at det er flere guder, og at de nyere monoteistiske religionene tar feil. De oppstod jo fjernere fra da gudene skapte menneskene, så de er mindre troverdige siden de ikke har førstehåndskunnskap slik de eldste religionene har. 1
jabx Skrevet 3. juni 2016 #40 Skrevet 3. juni 2016 Den 6/2/2016 at 12.56, AnonymBruker skrev: En Gud mange forskjellige tolkinger av den ene Guden. Hva er det du ikke forstår egentlig ? Anonymkode: 27056...235 Hvordan kan det være mange forskjellige tolkninger av en gud når religionene går ut på at de ulike gudene ofte opptrer sammen og samlet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå