MorTil2 Skrevet 1. juni 2016 #1 Skrevet 1. juni 2016 Vurderer å kjøpe leilighet i bygg som skal bygges i år. I beskrivelsen står det at det vil bli bygget etter reglene i TEK 10. I utgangspunktet ville jeg helst hatt en leilighet i øverste etasje, men på "solsiden" (sørvest vendt altan), så koster den over 8 millioner. Ikke akturelt..... Så da blir det den under. Og da ønsker jeg erfaringer på følgende : bor for tiden i bygg fra 1975 og blir snart gal av ungene over som tramper over hodet på meg. Forstår jo at dette ikke bare handler om ungene, men om meg, eldre bygg, dårlig isolering osv. Så til dere som bor i nyere bygg, helst bygget ifølge TEK 10, hvordan opplever dere lydisoleringen ?
melly666 Skrevet 1. juni 2016 #2 Skrevet 1. juni 2016 (endret) Jeg bor i en nyere leilighet, men er ikke sikker på når den ble bygget og hvilke forskrifter som gjaldt på det tidspunktet. Dog er den fra siste halvdel av 2000-tallet engang. Jeg har fellesgang langs ene langsideveggen, en annen leilighet ved veggen på kjøkkenet/stua, og felles trapp bak veggen på soverommet. I tillegg til noen over meg. Jeg hører svært lite til mine naboer. De over merker jeg aldri, bortsett fra svak during hvis de støvsuger over soverommet mitt før jeg har stått opp. De ved siden av hører jeg heller aldri når de er inne hos seg selv, selv ikke da de forrige hadde en nyfødt baby (og de bodde her til ungen ble ett eller noe). Innimellom kan jeg høre de ute i fellesgangen, men det er svært sjeldent. Jeg bor også i nærheten av et område som er kjent for uteliv, men med vinduene igjen hører jeg svært lite til bråk og skrål fra de festglade menneskene som går utenfor. Hører bassen fra musikken gjerne, men min samboer merker ingenting, så det er mulig jeg er litt følsom bare. Så må si at jeg er svært fornøyd med lydisoleringen her, og gruer meg til å flytte til et eldre bygg med dårligere isolering Endret 1. juni 2016 av melly666
MorTil2 Skrevet 1. juni 2016 Forfatter #3 Skrevet 1. juni 2016 3 timer siden, melly666 skrev: Jeg bor i en nyere leilighet, men er ikke sikker på når den ble bygget og hvilke forskrifter som gjaldt på det tidspunktet. Dog er den fra siste halvdel av 2000-tallet engang. Jeg har fellesgang langs ene langsideveggen, en annen leilighet ved veggen på kjøkkenet/stua, og felles trapp bak veggen på soverommet. I tillegg til noen over meg. Jeg hører svært lite til mine naboer. De over merker jeg aldri, bortsett fra svak during hvis de støvsuger over soverommet mitt før jeg har stått opp. De ved siden av hører jeg heller aldri når de er inne hos seg selv, selv ikke da de hadde en nyfødt baby (om de bodde her til ungen ble ett eller noe). Innimellom kan jeg høre de ute i fellesgangen, men det er svært sjeldent. Jeg bor også i nærheten av et område som er kjent for uteliv, men med vinduene igjen hører jeg svært lite til bråk og skrål fra de festglade menneskene som går utenfor. Hører bassen fra musikken gjerne, men min samboer merker ingenting, så det er mulig jeg er litt følsom bare. Så må si at jeg er svært fornøyd med lydisoleringen her, og gruer meg til å flytte til et eldre bygg med dårligere isolering Takk for svar. Her hvor jeg bor nå, altså bygg fra 1975, er det veldig lytt. Hører folk tisse...... Så anbefaler deg å ikke flytte inn i noe eldre. Jeg håper jeg få råd til å kjøpe meg inn i et nytt byggeprosjekt og oppleve stillheten fordi om jeg bor i leilighet.....
2shy Skrevet 8. juni 2016 #4 Skrevet 8. juni 2016 Jeg bor i TEK 7, dvs det er standarden før TEK 10. Det er uutholdelig lydt her, og jeg kan ikke få flyttet fort nok. Trinnlyd er hovedproblemet. Det som avgjør hvor lydt det blir/hvor mye du hører naboene, er om det er etasjeskillere i betong eller tre, og om naboene over går lett/har godt med lyddempende tepper på gulv. Jeg ville ALDRI kjøpt leilighet med noen over meg selv med TEK 10, med mindre det var etasjeskillere i betongelementer. Gamle blokkleiligheten til ei venninne er langt bedre lydisolert, fordi det er betongelementer (og ikke pipeløp som bidrar til å bære lyd ekstra godt). Skal selv kjøpe bolig nå, og vurderer bare toppetasjer/ingen naboer over
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #5 Skrevet 8. juni 2016 Det som vil være avgjørende for trinnlyd her er hvordan etasjeskille er bygget opp. Etasjeskille er betong er rimelig lydtett, men med etasjeskille av trebjelkelag regner man med at 20% av beboerne vil oppleve trinnlyd som sjenerende. Dette selv om etasjeskille er utført i hht standard. Anonymkode: a8ed5...c85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå