Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har avsluttet arbeidsforhold, og får med meg det som er oppspart i innskuddspensjon for meg. Har nå fått tilbud som å fortsette sparingen. Noen som har erfaring med det? Vil det lønne seg? Eller ja, lønne seg vil det nok - men jeg sparer selv også i fond, men et mindre beløp. Burde jeg heller betale inn mer på det fondet jeg har betalt inn på privat?

Du som evt har fotsatt å spare innskuddspensjon etter at du har sluttet i jobb, må man betale det som arbeidsgiver har betalt, eller kan man velge et mindre beløp?

Har begynt å jobbe i staten, og har ytelsespensjon gjennom SPK, bare for å nevne - dere trenger ikke fortelle meg at man ikke kan fortsette å spare på pensjon som tidligere arbeidsgiver har spart for meg dersom jeg har annen innskuddspensjon.

Anonymkode: 61842...cfa

Skrevet

Jeg var selv i samme situasjon ca ti år siden. Da kom jeg til at det var bedre å spare på andre måter enn i pensjonsfondet. 

Noe sparte jeg i ulike fond, som igjen ble egenkapital for kjøp av egen bolig, samt andre eiendommer. 

Avkastningen på pensjonsfondet har vært lavere enn de fondene jeg valgte. Og verdiøkningen på eiendommene enda høyere. I tillegg til å en god bolig, koster den meg mindre i måneden enn der jeg bodde for ti år siden. 

Du må sette opp budsjetter, og regne litt på hva de ulike alternativene kan gi. Men det som var viktig for meg, var å ha tilgang til det jeg sparte. Å spare i egen bolig er også svært gunstig. 

AnonymBruker
Skrevet

I en periode kan det være lurt å fortsette innbetalingen siden pensjonsselskapene er pålagt å oppjustere beløpet pga. høyere levealder. Det meste av det må man betale selv, men selskapene må også betale noe. Man får derfor litt gratis penger. Ulempen er at de blir låst til pensjonsalder og at avkastningen for de fleste er garantert lav. Jeg var i samme situasjon og valgte derfor å ikke betale inn selv.

Anonymkode: 395ef...38d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...