AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #1 Skrevet 1. juni 2016 Har noen hundre tusen på konto, men har foreløpig(nærmeste årene) ikke råd til å ta opp lån til leilighet etc. Hva bør jeg gjøre med dem? Taper de verdi ved å bli stående? Anonymkode: ecb50...325
prt90 Skrevet 1. juni 2016 #2 Skrevet 1. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har noen hundre tusen på konto, men har foreløpig(nærmeste årene) ikke råd til å ta opp lån til leilighet etc. Hva bør jeg gjøre med dem? Taper de verdi ved å bli stående? Anonymkode: ecb50...325 Utelandske aksjefond, men kjøp deg inn over tid.
ajarRun Skrevet 1. juni 2016 #3 Skrevet 1. juni 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har noen hundre tusen på konto, men har foreløpig(nærmeste årene) ikke råd til å ta opp lån til leilighet etc. Hva bør jeg gjøre med dem? Taper de verdi ved å bli stående? Anonymkode: ecb50...325 Inflasjonsmålet er på 2.5% per år. Hvis renten er lavere enn dette vil du tape penger hvert år. Hvis renten din feks er 1.75 vil du tape 0.75% per år. Det du burde gjøre er å få så stor andel som mulig over på BSU, der kan du få rente på 4.35%, og da vil du jo tjene litt (og dette vil fjerne litt av ulempen ved å ha en del på konto med lavere renter). Så spørsmålet er hvordan det er fordelt, og hvilken renter du får. Hvis du har 300 000 og 200 000 er på vanlig konto vil du jo få 4% rente på 100 000 og 1.75% på 200 000 for en gjennomsnittsrente på 2.5%, da går du i null. For å gå i pluss kan du jo bare overføre de 25 000 du kan overføre hvert år, disse vil jo gi deg en avkastning på 24% det første året (4% i renter og 20% i skattefradag), de 5000 du får i skattefradrag vil jo alene tilsvare 1.6% av 300 000, så da begynner du jo å få litt avkastning. Men som sagt, uten at du opplyser fordeling og hvilken renter du får er det nesten umulig å svare på det. Personlig ville jeg puttet så mye som mulig på BSU, der bør du også vurdere om det lønner seg å spare i en bank som har BSU 2.0 eller tilsvarende produkter. DnB feks tilbyr jo 3.2% på BSU, det er en elendig rente (4.35% er markedets beste, det utgjør 1000 kroner første året hvis du har 100 000 spart). Men så må man huske på at hvis man har 100 000 i BSU, og så får 100 000 i BSU 2.0 vil man få økt rentene på de siste 100 000 med minst 2.2 prosentpoeng, og det vil jo da være mer lønnsomt enn å få et prosentpoeng mer på 100 000 i en annen bank. Det blir mer lønnsomt dess mindre du har på BSU. Å spare i utlandske fond nå for en relativt kortsiktig investering er galskap. Kursene på dollar og euro er høye nå, men de kan fort synke. Du kan få noen prosent gevinst over inflasjon i Norge, med 0 risiko, det er langt på vei å foretrekke framfor risiko.
Million Skrevet 1. juni 2016 #4 Skrevet 1. juni 2016 (endret) 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Har noen hundre tusen på konto, men har foreløpig(nærmeste årene) ikke råd til å ta opp lån til leilighet etc. Hva bør jeg gjøre med dem? Taper de verdi ved å bli stående? Anonymkode: ecb50...325 Du kan investere noe langsiktig (minst fem års binding) i aksjefond eller lignende. Helseforetak er visstnok relativt trygge. Var jeg deg, ville jeg likevel beholdt et par netto månedslønner på en sidekonto (ikke brukskontoen din), en såkalt buffer-konto som er lett tilgjengelig hvis det skulle oppstå en krise. En uventet, stor regning, f.eks hvis vaskemaskinen og kjøleskapet finner på å gå dukken samme måned e.l. En tann som knekker, plutselig stor tannlegeutgift og slike ting. Da er det greit å ha en bufferkonto å ta av. Man bør uansett spare jevnlig (selv om man ikke har brukt av bufferkontoen ennå) sånn at den holder seg "stor nok". Det er livsviktig å ha en slik sikkerhet i beredskap, spesielt hvis man står alene. Men det å ha en bufferkonto er viktig også for par (der økonomien er litt bedre enn for single). Endret 2. juni 2016 av Million
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #5 Skrevet 2. juni 2016 Når skal du bruke pengene? Med sparing i aksjefond bør du ha minst 5-10 års tidshorisont. Anonymkode: e0e30...815 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #6 Skrevet 3. juni 2016 Investere i ludostore.no. idar Vollvik er en sikker investering Anonymkode: b6a8c...321
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #7 Skrevet 3. juni 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Investere i ludostore.no. idar Vollvik er en sikker investering Da hadde han ikke spilt bort 2 milliarder kroner på børsen. Anonymkode: 7a502...307
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #8 Skrevet 3. juni 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Investere i ludostore.no. idar Vollvik er en sikker investering Anonymkode: b6a8c...321 Du tuller nå vel? http://www.abcnyheter.no/penger/okonomi/2016/02/09/195198751/idar-vollvik-begjaert-konkurs-seks-ganger-pa-ett-ar Anonymkode: 70af0...7ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå