Gå til innhold

Pakke under importbehandling/importskatt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestilte en leppestift fra www.maccosmetics.no i sist uke, og ser nå at den er under importbehandling i Norge. Den kostet 180kr, så den er ikke over tollgrensen/mva. var inkludert. Likevel står det på siden at;

"Vi sender våre varer fra Tyskland og det tilkommer derfor en kostnad på 25% i importskatt i tillegg, og 10,7% i tollavgift baset på ordrebeløpet på ordre som overstiger 350 kr."

Er det normalt at man betaler importskatt på nettsider med .no-domene. Er det derfor pakken er under importbehandling? Kan de ligge der lenge? Den har nå ligget der et døgn.

Anonymkode: 7c240...6a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

et døgn er ikke llenge, forvent en uke. .no sier ikke noe  om hvorvidt det er en norsk butikk eller ikke

Anonymkode: c479a...40f

AnonymBruker
Skrevet

Siden dette er en norsk side skal hele prisen komme fram når du sjekker ut handelen. Slike sider mener jeg er meget suspekte, og de følger sjeldent norsk lov.

Hadde frastått å handle der.

Anonymkode: fc7ab...81c

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden dette er en norsk side skal hele prisen komme fram når du sjekker ut handelen. Slike sider mener jeg er meget suspekte, og de følger sjeldent norsk lov.

Hadde frastått å handle der.

Anonymkode: fc7ab...81c

Ja, dette jeg og syns er merkelig. Jeg måtte bare bestille én ting fordi det var Limited Edition, men ellers vil jeg nok ikke handle der. Det stod jo også tydelig at mva var inkl. da man betalte. Vet om flere norske sider som sender fra utlandet, aldri noe kluss med de.

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bestilte en leppestift fra www.maccosmetics.no i sist uke, og ser nå at den er under importbehandling i Norge. Den kostet 180kr, så den er ikke over tollgrensen/mva. var inkludert. Likevel står det på siden at;

"Vi sender våre varer fra Tyskland og det tilkommer derfor en kostnad på 25% i importskatt i tillegg, og 10,7% i tollavgift baset på ordrebeløpet på ordre som overstiger 350 kr."

Er det normalt at man betaler importskatt på nettsider med .no-domene. Er det derfor pakken er under importbehandling? Kan de ligge der lenge? Den har nå ligget der et døgn.

Ser du ikke selv hva du har skrevet her?  Du har kjøpt for 180 kr, for ordrer over kr. 350 er det importskatt og tollavgift. 

Men om det tilkommer fraktkostnader slik at varen kommer over 350 kr. Totalt, det har du ikke nevnt noe om. 

Anonymkode: 2e6ce...21c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser du ikke selv hva du har skrevet her?  Du har kjøpt for 180 kr, for ordrer over kr. 350 er det importskatt og tollavgift. 

Men om det tilkommer fraktkostnader slik at varen kommer over 350 kr. Totalt, det har du ikke nevnt noe om. 

Anonymkode: 2e6ce...21c

Jo, jeg leser hva jeg skriver, men jeg syns formuleringen er rar - det er jo derfor jeg spør :) Fikk gratis frakt, så alt er totalt 180kr. Jeg skjønner bare ikke helt om importskatt tilkommer uavhengig om varen er under eller over 350kr-grensen. Skjønner da heller ikke hvis det da ikke er importskatt på varer under 350, at pakken er tatt inn til importbehandling. Mulig jeg er dum altså, men jeg har aldri opplevd å få noe til importbehandling :) 

AnonymBruker
Skrevet

Dersom varen koster under 350 kroner ink frakt slipper du unna alt av moms og toll. Alle pakker uavhengig av pris må gå gjennom steget som heter "importbehandling". Siden du ikke skal betale mva/toll pleier dette steget å ga ganske raskt.

Det er ikke domenenavnet som bestemmer om du må betale mva/toll eller ikke. Det bestemmes av landet varen sendes fra. Denne nettsiden sender fra Tyskland.

En annen diskusjon er at denne shoppen tydelig henvender seg til norske forbrukere og måten de kommuniserer dette og sluttprisen i kassen gjør at denne butikken ligger i en gråsone markedsføringsmessig. 

Anonymkode: c0057...7df

Skrevet (endret)

Importskatt? Hva er det for noe? Aldri hørt om. Det som gjelder ved import av varer fra utlandet, er som regel moms (25%, også kalt merverdiavgift) og/eller toll. Det sitatet du siterer fra selgerens nettside, er jo direkte feil. 10,7% toll på sminke er tull. Se sitat nedenfor fra Tollvesenet. Det er ikke toll på kosmetikk man importerer her i landet. Moms må man bare ut med om sendingen har en verdi (inkl frakt) på over 350 kr.

Har du sjekket på Toll.no om sminke og kosmetikk er underlagt noen spesielle tollregler ved import? Det står svart på hvitt at din sending på 180 kr er fritatt for både moms og toll.

http://www.toll.no/no/varer/kosmetikk/

"

Kosmetikk

Du må betale merverdiavgift på 25 prosent når du handler kosmetikk fra utlandet.

Mange handler sminke, sjampo, kremer, parfyme og hudpleieprodukter fra utenlandske nettbutikker. Dette er varer som det er tillatt å importere til Norge.

Hva koster det å importere kosmetikk?

Du slipper å betale merverdiavgift hvis varesendingen inkludert frakt og forsikring har en verdi på under 350 kroner.

Hvis sendingen har en verdi på 350 kroner eller mer, skal du betale merverdiavgift på 25 prosent.

Det er ikke toll på kosmetikk og hud- og hårpleieprodukter.

Den som frakter varen, for eksempel Posten, krever som regel en betaling for fortollingsarbeidet (gjerne kalt pris forenklet fortolling, fortollingsgebyr eller ekspedisjonsgebyr). Denne betalingen er ikke et gebyr til Tolletaten, men en betaling til transportøren.

"

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Million skrev:

Importskatt? Hva er det for noe? Aldri hørt om. Det som gjelder ved import av varer fra utlandet, er som regel moms (25%, også kalt merverdiavgift) og/eller toll. Det sitatet du siterer fra selgerens nettside, er jo direkte feil. 10,7% toll på sminke er tull. Se sitat nedenfor fra Tollvesenet. Det er ikke toll på kosmetikk man importerer her i landet. Moms må man bare ut med om sendingen har en verdi (inkl frakt) på over 350 kr.

Har du sjekket på Toll.no om sminke og kosmetikk er underlagt noen spesielle tollregler ved import? Det står svart på hvitt at din sending på 180 kr er fritatt for både moms og toll.

http://www.toll.no/no/varer/kosmetikk/

"

Kosmetikk

Du må betale merverdiavgift på 25 prosent når du handler kosmetikk fra utlandet.

Mange handler sminke, sjampo, kremer, parfyme og hudpleieprodukter fra utenlandske nettbutikker. Dette er varer som det er tillatt å importere til Norge.

Hva koster det å importere kosmetikk?

Du slipper å betale merverdiavgift hvis varesendingen inkludert frakt og forsikring har en verdi på under 350 kroner.

Hvis sendingen har en verdi på 350 kroner eller mer, skal du betale merverdiavgift på 25 prosent.

Det er ikke toll på kosmetikk og hud- og hårpleieprodukter.

Den som frakter varen, for eksempel Posten, krever som regel en betaling for fortollingsarbeidet (gjerne kalt pris forenklet fortolling, fortollingsgebyr eller ekspedisjonsgebyr). Denne betalingen er ikke et gebyr til Tolletaten, men en betaling til transportøren.

"

Tusen takk for svar :) Ja, har lest dette og syns derfor det er helt tullete det som står på siden. Passer hvertfall på å ikke bestille over 350kr, og det stod jo på siden da jeg bestilte veldig tydelig at det var inkludert mva hvertfall. Satser virkelig på at jeg ikke må betale noe ekstra, burde jo virkelig ikke det når det uansett er under 350kr..

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom varen koster under 350 kroner ink frakt slipper du unna alt av moms og toll. Alle pakker uavhengig av pris må gå gjennom steget som heter "importbehandling". Siden du ikke skal betale mva/toll pleier dette steget å ga ganske raskt.

Det er ikke domenenavnet som bestemmer om du må betale mva/toll eller ikke. Det bestemmes av landet varen sendes fra. Denne nettsiden sender fra Tyskland.

En annen diskusjon er at denne shoppen tydelig henvender seg til norske forbrukere og måten de kommuniserer dette og sluttprisen i kassen gjør at denne butikken ligger i en gråsone markedsføringsmessig. 

Anonymkode: c0057...7df

Ahhh, okei! :) Jeg har vel ikke hatt så ofte sporing på pakkene mine fra utlandet, så kan være jeg som bare ikke er vandt til at det står importkontroll. Den har nå ligget der i to dager (bestilte for en uke siden, stod det normalt ikke tok mer enn 4-5 dager...), men men. Det var det jeg mente, det siste avsnittet du skrev mtp. at den henvender seg til norske forbrukere på denne måten. F. eks Douglas.no er tysk og sender fra Tyskland, men henvender deg til norske kunder og du får ikke noe toll herfra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...