Gå til innhold

Fiskelukt i gryte


Murf

Anbefalte innlegg

Kokte laksestykker for noe dager siden, og synes ennå det lukter fisk fra gryta. Og JA, jeg HAR vasket den...

Noe jeg kan gjøre?

m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

ingefær... har ikke prøvd selv, men prøv å gni gryta med fersk ingefær, evt kok opp ingefæren i kjelen og la det koke en stund... eller noe. Vet i hvert fall at ingefær fjerner lukt fra fisk og kylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du sette den i fryseren? Det hjelper i alle fall om man har Tupperware bokser som har fått matlukt.

Om ikke, prøv å skylle den en stund med ordentlig kaldt vann fra springen.

Dette funker også om du har fått løklukt på skjærebrettet..... og det var mannen min som lærte meg det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke masse sitronsaft + zalo (i vanlig oppvaskkum ca 1-2 ss sitronsaft) når jeg vasker ting som virkelig STINKER fisk.. men om det fjerner eller bare maskerer fiskelukten er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snublet over dette tipset på Jernias sider og husket tråden din:

"Slik får du bort lukt etter at du har stekt fisk: Etter at du har vasket den som normalt, sett pannen på komfyren og hell et fire-fem mm tykt lag med salt oppi. Skru på maks varme på stekeplaten. Etter fire, fem min. skyller du bort saltet med kokende vann. Saltet har nå sugd bort siste rest av fiskelukt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode svar!!

Endte med å kjøre gryta en ekstra omgang i oppvaskmaskinen, og all lukt forsvant. Endelig!

Ikke så kjekt at gryta stinker når mannen ikke liker fisk..

Men opplever av og til at stekepanna har fiskesmak på neste rett som tilberedes. Kanskje bruke samme tipsene der?

(Nå høres jeg ut som verdens dårligste oppvasker

:hoho: )

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...