AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #1 Skrevet 1. juni 2016 Jeg har for en uke siden anskaffet meg en valp, som nå er 8 uker gammel. Den er en liten hunderase, men gjør mye ut av seg må jeg si! Valpen vil ikke være alene et eneste sekund, og bjeffer/klynker om den er i et annet rom. Ikke takler den å stå i bånd ute et lite minutt, før den får panikk og bjeffer.. Går den løs i huset, så biter han seg fast i både sokkene og klærne våre. Og gnager på møbler, bordbein og dørstokk. Og sitter vi i sofaen så forventer han at vi tar han opp, så da står han og grafser på sofaen eller på senga vår- om og om igjen.. Hunden tar ikke et nei for et nei, og kan bli ulydig allerede neste dag etter å ha gjort små framskritt. Men han elsker kos, og trives stort sett å bli båret på. Jeg vet at bitingen hans er en form for lek i valpene verden, men blir han for ille så fester jeg han i et bånd i huset. Og der skriker han helt til han ikke orker mer, og blir så rolig etterpå at han sovner. Vi har innført et belønningssystem, hvor han får godbiter for å være stille, lydig og å være i rom han synes er skumle. Men han detter likevel tilbake til det samme nivået i en senere tid. Om nettene har vi forsøkt å få han til å sove alene på et rom som er innredet med flere soveplasser. Han går fritt, og kan velge selv om han vil gå i buret og slikt. Men etter mye bjeffing og skriking på natt, så så jeg ingen annen utvei enn å ta han med til vårt soverom. Men der måtte vi trene han på at samsoving i seng ikke er greit. Og det ser heldigvis ut til å fungere gjennom natten Men når morgenen kommer så står han på bakbeina og grafser på senga vår, i tillegg til å gneldre. Da ser alt ut til å være glemt.. For opp i senga vil han! Jeg prøver å slite ut den lille hundekroppen, men da legger han seg bare og lader opp til en ny runde med gneldring. Hvor målet fortsatt er å få det som han vil. Har hatt valp før, men denne var ikke i nærheten av han jeg nå har. Dette er ord som beskriver valpen vår nå: - Trassig - Gnagegal - gneldrete - Viljesterk - klengete - kosete - aktiv Anonymkode: 5fd37...b64
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #3 Skrevet 1. juni 2016 2 minutter siden, O.G. skrev: Sånn er en valp på 8 uker. Jeg håper at han blir tryggere med tiden, og at dette ikke er den medfødte personligheten. Anonymkode: 5fd37...b64
Gjest O.G. Skrevet 1. juni 2016 #4 Skrevet 1. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper at han blir tryggere med tiden, og at dette ikke er den medfødte personligheten. Anonymkode: 5fd37...b64 Det er det nok, men man oppdrar hundene for en grunn ikke sant?
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 1. juni 2016 #5 Skrevet 1. juni 2016 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
lunamuna Skrevet 1. juni 2016 #6 Skrevet 1. juni 2016 Dette må være tull. En vanskelig valp. På 8 uker. Har du barn? Det er ikke så ulikt: barna er av ulike personligheter, noen enklere enn andre, men til syvende og sist så er det oppdragelsen og måten de blir håndtert på, som avgjør om de oppleves "vanskelige" eller "snille". Du har allerede stappet valpen din i en bås: vanskelig. Da blir det vanskelig, da. Ikke se for deg noe annet. Les litt om hundehold, og hvordan oppdrage en liten valp. En valp skal ikke stå alene i et bånd og ule. Ville du lukket barnet ditt inne på et rom mens det skrek og gråt? Det er så feil, så feil! En så liten valp skal også ha god tid til å bli kjent med sitt nye hjem og sin nye familie. Å være alene er for tidlig! Dette må ofte innøves, med museskritt. I starten blir det ofte mye ett skritt frem, to tilbake. Da skal ikke du pushe på med "fremgangen", da blir det brått 10 skritt tilbake - eller aldri frem igjen. 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #7 Skrevet 1. juni 2016 Han er ikke vanskelig han er 8uker og ble tatt tidlig fra moren, selvsagt er han urolig da.. Han klør i tennene, derfor biter han. Eller han vil ha oppmerksomhet! Og som de andre sier, han skal ikke slites ut, da blir han stresset, finn en mellomting. Husk å gi mye ros når han gjør noe rett. Vær i forkant. Husk at dette er en valp, det er ikke en ond lien skapning som hater dere og bare trasser..! Vil abefale valpekurs, bøker om valpetid og kontakt med oppdretter, før dere ødelegger hunden. Anonymkode: 9fb7b...1ff 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #8 Skrevet 1. juni 2016 Du lager problemer for deg selv sånn som du holder på nå. Du gir ham jo seperasjonsangst. De må læres å være alene, og det kan ta rimelig lang tid. Spesielt om du selv ødelegger for fremskrittene ved å skremme vannet av ham når du binder ham ute og bare går din vei. Anonymkode: 78044...5a6 3
Gjest Evans Skrevet 1. juni 2016 #9 Skrevet 1. juni 2016 Han er 8 uker - en liten baby med i menneskeverden. Så klart vil han ikke være uten deg, og så klart biter han på ting, og så klart forstår han ikke at det som var et nei i går også er et nei i dag. Han er ikke en vanskelig valp, han er en helt normal valp Les litt om valper, meld deg på kurs og jobb med positiv belønning! Han kommer til å være en vanskelig (les normal) valp i lang tid fremover, så best å bare innfinne seg i normaliteten og lese seg opp først som sist - da får både du og valpen det mye bedre. Samt gå et kurs, det er morsomt for dere begge! Du lærer masse og han lærer masse Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #10 Skrevet 1. juni 2016 Det er en 8 uker gammel valp som du har hatt i huset 1 uke.. Hva hadde du forventet? Det er helt normal oppførsel, trening tar tid og er ikke noe man ser resultatet av på en uke. Valpen høres stressa og overstimulert ut, det virker ikke som du gjør mye for å gi den trygghet og forutsigbarhet. Anonymkode: 95f0e...fd5 4
Ella Grisella Skrevet 1. juni 2016 #11 Skrevet 1. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har for en uke siden anskaffet meg en valp, som nå er 8 uker gammel. Den er en liten hunderase, men gjør mye ut av seg må jeg si! Valpen vil ikke være alene et eneste sekund, og bjeffer/klynker om den er i et annet rom. Ikke takler den å stå i bånd ute et lite minutt, før den får panikk og bjeffer.. Går den løs i huset, så biter han seg fast i både sokkene og klærne våre. Og gnager på møbler, bordbein og dørstokk. Og sitter vi i sofaen så forventer han at vi tar han opp, så da står han og grafser på sofaen eller på senga vår- om og om igjen.. Hunden tar ikke et nei for et nei, og kan bli ulydig allerede neste dag etter å ha gjort små framskritt. Men han elsker kos, og trives stort sett å bli båret på. Jeg vet at bitingen hans er en form for lek i valpene verden, men blir han for ille så fester jeg han i et bånd i huset. Og der skriker han helt til han ikke orker mer, og blir så rolig etterpå at han sovner. Vi har innført et belønningssystem, hvor han får godbiter for å være stille, lydig og å være i rom han synes er skumle. Men han detter likevel tilbake til det samme nivået i en senere tid. Om nettene har vi forsøkt å få han til å sove alene på et rom som er innredet med flere soveplasser. Han går fritt, og kan velge selv om han vil gå i buret og slikt. Men etter mye bjeffing og skriking på natt, så så jeg ingen annen utvei enn å ta han med til vårt soverom. Men der måtte vi trene han på at samsoving i seng ikke er greit. Og det ser heldigvis ut til å fungere gjennom natten Men når morgenen kommer så står han på bakbeina og grafser på senga vår, i tillegg til å gneldre. Da ser alt ut til å være glemt.. For opp i senga vil han! Jeg prøver å slite ut den lille hundekroppen, men da legger han seg bare og lader opp til en ny runde med gneldring. Hvor målet fortsatt er å få det som han vil. Har hatt valp før, men denne var ikke i nærheten av han jeg nå har. Dette er ord som beskriver valpen vår nå: - Trassig - Gnagegal - gneldrete - Viljesterk - klengete - kosete - aktiv Anonymkode: 5fd37...b64 Du må på kurs Asap! Hvor i landet bor du? Ikke gjør noen ting før du har lest bøker og vært på kurs, ellers ødelegger du bare. Ut fra innlegget ditt skjønner jeg at du er helt på viddene, og du trenger kunnskap fort!! 5
Tabris Skrevet 1. juni 2016 #12 Skrevet 1. juni 2016 Gratulerer, du har fått en helt normal valp. Valpen er på ingen måte trassig eller vanskelig, den er en valp. Valper er som en baby - de har kort konsentrasjonsevne, de glemmer hva de gjorde for to minutter siden, de klenger, de biter og de husker ikke hva som skjedde i går (eller for fem minutter siden). Noen punkter: 1. Det er MEGET normalt at en valp ikke vil stå i bånd ute alene. Det vil jeg fraråde på det sterkeste, spesielt med tanke på at du bare har hatt valpen en uke og dere knapt har blitt kjent. 2. Aktiviser valpen med sosialisering og miljøtrening, det er det viktigste du kan gjøre i denne alderen: Ta valpen med deg ut i de miljøer den skal bli trygg - i bilen, i byen, gå til parken og sett deg på en benk og la valpen titte på alt som rører seg. Sosialiser valpen med forskjellige mennesker og forskjellige hunder (hunder som er trygge og som ikke gir valpen noen negative erfaringer). Ikke la valpen leke og herje med alt og alle, lær også valpen at på tur så hilser vi ikke på hunder og at den kan gå båndtur med andre hunder uten at det må herjes. Slike aktiviteter gjør valpen mer sliten og den vil sove mer. 3. Det er helt normalt at den biter masse, de fleste valper gjør det. Det er har lite hensikt å bruke mye tid på kjefting og nei'ing. Valpebiting går over av seg selv uansett hva du gjør, og det eneste masse kjefting fører til er at det forringer forholdet mellom deg og valpen din. Gi den heller først gode aktiviseringer som i punkt 2, også kan du gi den f.eks en fylt kong (fylt med leverpostei eller annet) eller et lite godbitsøk om den begynner å bite. 4. Fortsett slik du gjør med å belønne alt valpen gjør som du liker. Si "bra" og belønn med godbit når den går og legger seg av seg selv, når den tar kontakt med deg (både ute og inne), når den kan høre bjeffing på tv uten å bjeffe selv osv. Ikke gjør dette bare en dag eller to eller når du kommer på det - ha godbiter fremme i en skål på bordet, også gir du ham HVER GANG du ser han gjør ting du liker. Det er en investering du vil ha svært god nytte av når valpen blir eldre. 5. Hunder kan ikke norsk og vet ikke hva "nei" betyr. Og en valp er ikke mentalt utviklet nok til å lære og huske etter èn dag at "nei" betyr at X og Y ikke skal gjøres mer. Den er ikke "ulydig", den er valp. 6. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg et valpekurs (hos noen som har et moderne syn på hundeoppdraglse og har fokus på positiv trening på kurset): Les gjerne også boken "100% positiv hverdagslydighet" av Arne Arrestad og Siri Linnerud. Der står det svært godt beskrevet steg for steg hvordan man lærer innkalling, kontakt, kontaktlyd, gå pent i bånd osv osv. 7
PaperFlower Skrevet 1. juni 2016 #13 Skrevet 1. juni 2016 Et triks jeg lærte, og som ble redningen når vi hadde en valp som ville tygge på alt, var å kjøpe en pakke med sånne pinner som er laget av presset hud (iallefall om jeg husker rett). Jeg husker ikke hva det heter og finner ikke bildet, men går du på dyrebutikk eller felleskjøpet har de som regel store pakker der. Jeg kjøpte en stor pakke sånn, og satte de i en stor skål på stuebordet, så jeg enkelt kunne hente en hvis det var nødvendig. I tillegg la vi en god del av de pinnene rundt omrking i leiligheten, så både vi og hunden enkelt kunne nå de. Hvis valpen begynner å bite/tygge, enten deg eller en møbel, henter du en av de pinnene så fort som mulig og enten holder den rett foran munnen på valpen eller lurer den inn i munnen på den. I de aller fleste tilfeller vil valpen tenke "oi, det var godt, hva var det?" og slutte å bite deg/møblene og fortsette med pinnen. Ellers er det en ting til som var kjempeviktig med vår valp, og som fortsatt er viktig den dag i dag: tålmodighet. En må nesten bare godta at ja, man må si den ene tingen iallefall 1000 ganger før hunden lærer. Man må tørke opp tiss flere ganger enn du klarer å telle, og man må si "flink gutt/jente!" med innlevelse hundrevis av ganger - selv når det er midt på natta, du har vondt i hodet og er rett og slett drittlei. Å gi godbiter når de er flinke blir helt automatisk, og iallefall jeg og min samboer hadde mange, mange stunder der vi satt og var så oppgitt og slitne at vi nesten gråt. Men så en dag innser du at valpen har vokst, og lært, og plutselig blir ting bedre. Så mitt råd er egentlig bare å være tålmodig, da denne valpen er veldig ung enda, og prøve ut det "trikset" jeg snakket om tidligere. Det hjalp iallefall oss. 2
Gjest Hapi Skrevet 1. juni 2016 #14 Skrevet 1. juni 2016 Valper på 8 uker skal IKKE stå i bånd ute. De skal heller ikke sove i et rom alene, det beste er at han sover sammen med deg. Og 7 uker er litt tidlig å ta den fra moren, den kan være stresset pga det. De må ha noe å tygge på som de LIKER å tygge på. Kjøp denne boken: https://www.haugenbok.no/Generell-litteratur/Andre-dyr/Valpen-flytter-hjemmefra/I9788299753425#
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #15 Skrevet 1. juni 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper at han blir tryggere med tiden, og at dette ikke er den medfødte personligheten. Anonymkode: 5fd37...b64 Nei, fortsetter du på samme måten så blir den ikke tryggere. Du er jo på god vei til å ødelegge den. Anonymkode: 301d5...8df 3
ArtyFarty Skrevet 1. juni 2016 #16 Skrevet 1. juni 2016 Jeg blir ærlig talt sjokkert over manglende kunnskap og forståelse her. Er du sikker på at du er klar for det ansvaret denne valpen medfører? 4
Gjest HappyWaffle Skrevet 1. juni 2016 #17 Skrevet 1. juni 2016 du har en helt normal valp. det er sånn de er, så jeg vil sterkt anbefale valpekurs. hvis du ikke vil gå på valpekurs, og heller vil prøve å trene selv så ville jeg startet med å skaffe bøker om det å ha valp. dere virker ikke så veldig forberedt på hva det vil si å ha en valp. den oppførselen du vil ha kommer av år med trening. så det er bare noe du må være forberedt på
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #18 Skrevet 7. juni 2016 Den 1. juni 2016 at 19.58, AnonymBruker skrev: Nei, fortsetter du på samme måten så blir den ikke tryggere. Du er jo på god vei til å ødelegge den. Anonymkode: 301d5...8df Dette. Og innlegget til bl.a Tabris. Du trenger valpekurs der de fokuserer på positiv hverdagslydighet. Den hyler nør den er alene og blir forlatt fordi valper (i likhet med barn) har separasjonsangst. Den kan bli virkelig ille om du da ikke responderer. Små valper skal fø utforske verden litt etter litt, i små porsjoner. Man skal også bonde med dem ved å være deres kikde til trygghet og stimuli. Men valper trenger også mye ro og søvn mellom slagene. De skal ikke forstyrres når de sover. Og de bør sove i samme rom som eierene den første tiden. Alle valper biter og gnager. De utforsker på den måten, de smaker, de tygger, de klør i tenner, de leker. Gi den noe å tygge på så den ikke tar sokkene dine. Vær i forkant. Anonymkode: 9624e...5c5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå