Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kjære alle forbrukere. Jeg skjønner at mange kanskje ( spesielt litt eldre mennesker) gjør og tror dette- refererer til oss i butikkbransjen som " fagpersoner". jeg skjønner at dere tror det, og jeg selv skulle ønske meg tilbake til en tid der de som jobbet i en forretning faktisk ville det som et yrke, men de fleste av oss er studenter, ja, gjerne i en emne som omhandler noe helt annet. jeg selv jobber i blomsterbutikk, og føler et enormt forventningspress fra enkelte av kunder som kommer inn og sier " ja, du som er fagperson kan fortelle meg om.. " etc., som jeg ikke klarer å innfri. tidene er forandret, og det er bedriften som har ansatt meg som ekstrahjelp ca. en dag i uka. ved siden av denne jobben har jeg masse eksamener på skolen, og jeg har ikke tid til å lære meg " et fag" ved siden av jobb. Bedrifter gir deg ikke opplæring i " faget", det må man lære mens man er der. der er ingen krav om noen kunnskap om blomster for å få jobben heller.  Det er ikke alle ansatte i butikk som kommer kl. 8 og går 16 hver dag.

Vi ekstrahjelper er  innom kanskje 3 -4 kvelder i løpet av en måned, men dessverre står det ikke skilt om hva slags stilling man har, og det tar seg heller ikke godt ut å si " nei, vet du, jeg er bare ekstrahjelp her jeg". Vi prøver så godt vi kan å lære oss så mye som mulig, men varene varierer, og så sant du ikke er botaniker eller kanskje jobber heltid, så vet du ikke hvor langt røttene til planter går ned i bakken, eller hvordan plantene vokser vilt. Jeg forstår at du forventer at vi kan det vi selger, men i dag er mange butikkledere som ansetter folk uten fagbakgrunn, som ellers har en helt annen utdanningsretning. 

så neste gang du er i butikken- ha i bakhodet at det er mange av oss som kan nesten like lite som deg - det er synd, og det er feil , men sånn er det blitt .;)  money talks.

Endret av marsvin
endre ord
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo faktisk en ikke-sak. At de omtaler deg som fagperson er jo faktisk av respekt, og fordi de verdsetter meningen og arbeidet ditt. Å klage på dette synes jeg er fryktelig snodig. 

Kundene er ikke tankelesere, og de henvender seg til deg fordi du arbeider der. Du vet hva stillingen din går ut på, og dermed må du bare takle å ikke leve opp til forventninger som stillingsbeskrivelsen din ikke inkluderer. Det kan du nesten ikke ta på kundene. Det er ditt eget ansvar. 

Anonymkode: 09d7c...70d

• Liker 24
Skrevet

Du må da vite hvordan man finner slik informasjon? Bare les brosjyrene eller noe. 

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor tar det seg ikke godt ut å si at du er ekstrahjelp? Tar det seg bedre ut at de tror du er en fagperson som ikke har peiling? Butikken bør uansett ha noen på jobb som kan svare på slike spørmål, så det er jo bare å henvise til dem.

• Liker 11
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo faktisk en ikke-sak. At de omtaler deg som fagperson er jo faktisk av respekt, og fordi de verdsetter meningen og arbeidet ditt. Å klage på dette synes jeg er fryktelig snodig. 

Kundene er ikke tankelesere, og de henvender seg til deg fordi du arbeider der. Du vet hva stillingen din går ut på, og dermed må du bare takle å ikke leve opp til forventninger som stillingsbeskrivelsen din ikke inkluderer. Det kan du nesten ikke ta på kundene. Det er ditt eget ansvar. 

Jeg kan se den siden med at det ut ifra respekt, men det gjør og at jeg føler at det finnes forventninger til meg jeg ikke klarer i innfri på egenhånd. Enkelte kunder kan bli overrasket eller sure fordi jeg må spørre noen andre, fordi jeg er jo " en fagperson som bør vite sånt". Hadde fler vært klar over hvordan min jobbhverdag ser ut, hadde de kanskje forstått bedre at jeg må finne ut ting når jeg er på jobb. Det er dette som føles kjipt. Etter min definisjon er en fagperson en som har utdanning i faget,altså ikke en ekstrahjelp. =/ 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, amativeReflection skrev:

Du må da vite hvordan man finner slik informasjon? Bare les brosjyrene eller noe. 

Nope, vi har ingen brosjyrer. kun om hva kundene kan bestille etc.   spurte om det da jeg startet, men de sa bare at jeg lærer underveis som jeg er på jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, marsvin skrev:

Jeg kan se den siden med at det ut ifra respekt, men det gjør og at jeg føler at det finnes forventninger til meg jeg ikke klarer i innfri på egenhånd. Enkelte kunder kan bli overrasket eller sure fordi jeg må spørre noen andre, fordi jeg er jo " en fagperson som bør vite sånt". Hadde fler vært klar over hvordan min jobbhverdag ser ut, hadde de kanskje forstått bedre at jeg må finne ut ting når jeg er på jobb. Det er dette som føles kjipt. Etter min definisjon er en fagperson en som har utdanning i faget,altså ikke en ekstrahjelp. =/ 

Man kan ikke tilfredsstille kunder med uvitenhet. Sånn er det bare. Det er uansett ikke din jobb å vite dette (ifølge det du skriver), så du må bare lære deg å heve deg over det. 

De fleste kunder er jo uansett hyggelige når man sier at man er ekstrahjelp og får en annen til å hjelpe dem. Å støte på noen sure kunder i blandt er en del av servicejobber. 

• Liker 5
Skrevet
Et øyeblikk siden, marsvin skrev:

Nope, vi har ingen brosjyrer. kun om hva kundene kan bestille etc.   spurte om det da jeg startet, men de sa bare at jeg lærer underveis som jeg er på jobb. 

Da bør du jobbe et par uker der du jobber fulltid. Det var problemet på Esso, helgevaktene sugde fordi de jobbet så lite. Jeg var også helgevakt men jeg jobbet over 50% siden jeg alltid sa ja til ledige vakter. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tilkallingsvikar i barnehager mens jeg studerer og jeg syns ikke det er flaut å si at "nei, du. Det vet jeg egentlig ikke, jeg er bare vikar." om f.eks foreldre spør om noe om barnehagen og hva som skal skje fremover. Har aldri slått meg at det liksom ikke er noe som ikke tar seg ut å si?! Hvorfor mener du at det ikke tar seg ut å si at du bare er ekstrahjelp?

Anonymkode: 14c71...e6f

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, amativeReflection skrev:

Da bør du jobbe et par uker der du jobber fulltid. Det var problemet på Esso, helgevaktene sugde fordi de jobbet så lite. Jeg var også helgevakt men jeg jobbet over 50% siden jeg alltid sa ja til ledige vakter. 

Ja, det er en ide for de som kan ;) Men kan ikke det ved siden av høyskolen ! nå som det ferie snart kan jeg, og har spurt om ekstra vakter. desverre er det dyrt å ha en ekstra fulltid dersom de ikke trenger det.

• Liker 1
Skrevet

det er faktisk en av grunnene til at jeg ikke bruker butikker men kjøper det meste på nett. Når jeg har fri og skal handle i butikker enten det er blomster eller møbler, så står det alltid en ufaglært student med hue inn i mobilen sin og syns det er irriterende å bli forstyrret og ønsker bare lønnen betalt på konto. Finn dere noe annet å gjøre. 

Den siste erfaringen fikk jeg når jeg skulle kjøpe maling til huset, og dessverre for meg så står det pinadeg en jævla student der som freste fordi han faktisk måtte blande malingen sammen og fortelle hvilke priser de hadde på malingen og koster jeg måtte bruke. Det visste han faktisk ikke. Unnskyld at jeg forstyrrer deg sa jeg

• Liker 3
Skrevet

Jeg er tilkallingsvikar i barnehager mens jeg studerer og jeg syns ikke det er flaut å si at "nei, du. Det vet jeg egentlig ikke, jeg er bare vikar." om f.eks foreldre spør om noe om barnehagen og hva som skal skje fremover. Har aldri slått meg at det liksom ikke er noe som ikke tar seg ut å si?! Hvorfor mener du at det ikke tar seg ut å si at du bare er ekstrahjelp?

Nei, jeg gjorde det en gang i begynnelsen, og sjefen likte ikke det. man går på en måte ut av " rollen"  når man referer til seg selv som " jeg", og hva slags stilling man har.  så skal ikke gjøre det mer ;)  

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, marsvin skrev:

Nei, jeg gjorde det en gang i begynnelsen, og sjefen likte ikke det. man går på en måte ut av " rollen"  når man referer til seg selv som " jeg", og hva slags stilling man har.  så skal ikke gjøre det mer ;)  

For en merkelig oppfordring av sjefen din. Dette kan jo butikken faktisk miste kunder på. Kunder viser mye mer forståelse når de blir fortalt hvorfor du ikke kan svare og henviser dem til noen andre. 

• Liker 10
Skrevet

For en merkelig oppfordring av sjefen din. Dette kan jo butikken faktisk miste kunder på. Kunder viser mye mer forståelse når de blir fortalt hvorfor du ikke kan svare og henviser dem til noen andre. 

Ja , er helt enig :O... derfor gjør jeg kanskje når jeg er alene :P   er ikke ofte da, jeg klarer å svare på det meste. men sånn er det vet du, plutselig er det nye varer i butikken man ikke kjenner enda,

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler det litt annerledes , da planene for den spesifikke barnehagen ikke henger sammen med å vite noe om barnehagepedagogikk fe.ks og faget som går inn under det yrket. da er det greit. for eksempel hvis noen hadde spurt meg om vi får inn lilla roser på mandag, er noe annet enn å vite fakta om varer.

Skrevet
1 time siden, marsvin skrev:

Kjenner meg litt igjen, kan ikke huske at noen ble sure (tror de så at jeg var ung), men jeg ble stresset. Skulle håndtere kunder som ville ha alt fra garn, heklenåler og strikkepinner til de som skulle sette vin, pluss at det var i tilknytning til en kioskavdeling og jeg var ofte (som regel) alene på jobb. Men sjefen var grei, han sa at det beste var å lære å lage vin på egen hånd og at jeg kunne ta alt jeg trengte fra butikken. Han forklarte litt underveis. Heldigvis ba han meg ikke begynne med strikking. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobbet på blomsteravdeligen på IKEA som ekstrahjelp. Etter nok spørsmål jeg ikke klarte å svare på gikk jeg til sjefen og spurte om ikke hun hadde en broskyre eller mer informasjon om blomstene vi solgte. Det fikk jeg. Ting jeg likevel ikke klarte å svare på prøvde jeg å Google meg frem til, for å yte best mulig service.

Nei, man er ikke fagperson, men jeg synes det er rimelig at man leser seg opp på det man selger, i alle fall til en viss grad.

• Liker 11
Skrevet

Jeg synes ikke du har noen grunn til å være sur på kundene fordi de forventer at du har kunnskap om faget. Det er jo en spesialforretning der kundene ofte trenger hjelp fordi de selv ikke er eksperter på området. Men jeg ser i innleggene at det egentlig er sjefen som er problemet. Det er jo helt tullete å ansette en ekstravakt som ikke har utdannelse i faget, som i tillegg ikke får noe opplæring! Det minste hun burde gjort er å gi deg brosjyrer om varene dere selger, i tillegg til at hun burde sørge for at det alltid er en fagperson på jobb.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv jobbet i blomsterbutikk som ekstrahjelp da jeg var student, og hadde ingen problemer med å si at jeg jobbet der som ekstrahjelp og derfor måtte høre med en annen for å svare på ulike spørsmål jeg eventuelt ikke kunne svare på. Men nå hadde jeg en del kunnskap om planter, blomster og estetisk sans, så jeg hadde kanskje et litt bedre grunnlag for å ha en slik type jobb. Ofte kunne jeg faktisk svare, og det synes jeg man kan forvente. 

Jeg synes det er rart om du ble ansatt uten at det var noen krav til minimumskunnskaper og interesse for jobben. Dersom det ikke var noen andre å spørre akkurat da, så sa jeg at de eventuelt kunne komme tilbake en annen gang, dersom det var noe butikksjefen kunne svare bedre på.

Jeg synes det er rart at du stiller krav til kunden om å være oppmerksom på at du "bare" er ekstrahjelp. I stedet kunne du heller satse på å tilegne deg den kunnskapen som trengs for den stillingen. Ikke å bli blomsterdekoratør, men i alle fall ha minimumskunnskaper. Og å kunne sette sammen enkle buketter bør du få opplæring i, dersom det skorter på det praktiske også.

Anonymkode: 48430...e40

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Den 1.6.2016 at 12.14, marsvin skrev:

Hvis du får spørsmål fra kunder som du ikke kan svare på, spør du en medarbeider som vet svaret, slik at du kan gi kunden svaret.

Anonymkode: f9e45...0c0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...