Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har problemer med at jeg får vondt i hofteleddsbøyerne etter mer enn 5 km. Skikkelig vondt, som sitter i i flere dager etterpå. Noen sier det er fordi jeg ikke bruker setemuskulaturen når jeg løper. Det er meget godt mulig. Når jeg fokuserer på å bruke rumpen, ender det opp med at jeg løper alt for fort, og får alt for høy puls. Jeg har sterk setemuskulatur, ifølge hva jeg tar i knebøy og markløft, men jeg sliter altså med å aktivere den både når jeg går og når jeg løper. Om jeg strammer rumpen skyter jeg veldig fort fremover, og blir da også fort kjørt. 

Jeg har vurdert å prøve run-walk-run-metoden, altså veksle mellom 5-10 minutters sammenhengende løping, og 1 min gåing mellom løpebolkene. Det skal visstnok være bra for restitusjonen og føre til mindre ubehag også under selve løpingen? Målet er å komme under en time på milen, men nå sliter jeg med at jeg får så vondt i hoftene at jeg ikke klarer fullføre en mil engang. Jeg løper 1-2 ganger i uken (trener kampsport og styrke i tillegg, så har ikke tid til flere økter). 

Det er skikkelig nedtur å måtte gå i en løpeøkt, føler jeg, da :P Men når jeg ender opp med å løpe 8 km, og så måtte pingsegå resten av veien hjem for jeg er invalid i hoftene, så ser ikke det så mye lurere ut heller.. 

Noen som har slitt med det samme, og har noen råd? 

Anonymkode: a6a5d...3c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som du er inne på må du øve deg på å løpe med riktig teknikk. Det inkluderer også å løpe sakte. Kan du fokusere på å løpe saktere, men samtidig med riktig teknikk?

Anonymkode: 89179...baa

AnonymBruker
Skrevet

I går prøvde jeg løp-gå-løp-metoden, og må si eksperimentet var vellykket :)

Jeg begynte med å løpe 9 min, gå 1 min, men etter tre slike drag begynte jeg å kjenne det en del i hoftene. Så da gikk jeg over til 4:15 min løp, 45 sek gåing. 

Jeg endte opp med 3 min BEDRE tid på 8 km enn når jeg løper hele veien :D I tillegg hadde jeg tilnærmet lik ingen smerter i kroppen når jeg var ferdig, samt at det hele føltes mye bedre. Ikke noe blodslit, jeg ble ikke i nærheten like sliten som jeg pleier, og hadde sprett i steget hele veien. Gjennomsnittspulsen lå også lavere enn med bare løping, til tross for raskere gjennonsnittstempo. 

Når sluttiden faktisk ble bedre var det ikke sååå nedtur å måtte ty til gåing. Tror jeg skal fortsette med dette, og så heller prøve å korte litt opp på løpeintervallene, og litt ned på gåintervallene, til jeg har jobbet meg ned i ren løping uten smerter. 

Jeg klarte også fokusere mer på å bruke rumpen, kanskje lettere siden jeg holdt litt høyere tempo? Jeg sliter med å løpe kjempesakte (som er det jeg må for å holde pulsen under 160) med god teknikk, det blir veldig opp-ned i stedet for fin, jevn flyt fremover. Men gikk bedre i går. 

Anonymkode: a6a5d...3c9

AnonymBruker
Skrevet

Tren også styrke i området om du ikke allerede gjør det, tøy også godt etterpå. Det kan også hjelpe å ise området etter trening, 15-20 minutter maks :)

Anonymkode: e34dd...7a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...