Gå til innhold

Kan barn spise alt i syden ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal til sydligere strøk med jenta vår på 14 måneder. Hun er veldig glad i egg. Kan hun spise kokt egg i syden? Het det seg ikke at man skal styre unna egg ? 

Noe annet med mat vi lå tenke på i forhold til henne? 

Anonymkode: 4f500...f53

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Europa syden eller mer eksotisk sydligere strøk? Europa ville jeg ikke hatt noe kvaler, men sørget fro at det var gjennomkot/stekt

Anonymkode: 0167b...6be

Skrevet

Jeg spiste slush i syden når jeg var rundt 11. Ble innlagt på sykehuset i to uker! Hold dere unna alt som har springvann!

AnonymBruker
Skrevet

Tropene eller Kanariøyene? Egypt eller Kroatia? Vann fra springen bør unngås uansett, hver obs på isbiter ol. Ellers er gjennomstekt/kokt et godt råd, det kan være mye salmonella, og det er kritisk for barn.

Anonymkode: c478b...9a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syden er ikke et land. Hvilket land skal du til?

Anonymkode: 56de1...430

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Eighth Planet skrev:

Jeg spiste slush i syden når jeg var rundt 11. Ble innlagt på sykehuset i to uker! Hold dere unna alt som har springvann!

Hvilket land var det? De fleste "syden"-land er trygge i dag.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket land var det? De fleste "syden"-land er trygge i dag.

Kypros!

Skrevet

Jeg har spist flere egg om dagen flere ganger i uken i "syden" de siste årene, og har aldri hørt om noen som har blitt syke av de. Drikk flaskevann, bruk isbiter som er beregnet til drikke, og stek/kok kylling og fisk godt. Mine erfaringer i "syden" er at drikkeyogurt er bra for magen/kroppen når man kommer, men har ikke noe vitenskaplig å vise til som bekrefter at det er bra.

AnonymBruker
Skrevet

Idoform ftw. 

Anonymkode: f7d08...842

AnonymBruker
Skrevet

ja

Anonymkode: 6dff8...0a9

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Eighth Planet skrev:

Kypros!

Så rart, der skal vannet være trygt

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Så rart, der skal vannet være trygt

trodde jo vi og. Men vær forsiktig med springvann fordet.

Skrevet

Vær forsiktig med springvann.

Egg er trygt, så lenge det er kokt/stekt og ikke gått ut på dato. 

Alt kjøtt /fisk bør passe på at dette er stekt ordentlig. Ikke noe blodig biff ;-) 

Vær forsiktig med yoghurt ;annen bakterie kultur.  Som kroppen ikke er vant med,kan gjøre deg veldig syk.

Gjest Marillia
Skrevet

Jeg hadde styrt unna isbiter og egg som ikke var gjennomkokt/stekt, likedan bør man helst spise frukt som er skrellet. Grønnsaker ol bør være kokt, og alt kjøtt gjennomstekt. Jeg spiser selv egentlig alt, og har blitt sjeldent syk, men det er litt annerledes med så små barn. 

Skrevet

Generelt er alt som ikke er godt varmebehandlet eller skylt i flaskevann "skummelt", På restaurant bør de ikke spise salat eller rå grønnsaker pga at de er skylt i springvann. Vannet har en helt annen bakteriekultur som kan gi heftig diare. Samme med eks. slush eller kuleis siden skjeen ofte dyppes i springvann. Isbiter er nono. Kjøtt og egg som ikke er tilstrekkelig varmebehandlet er det verste, da særlig kylling og farseprodukter (hamburger). 

Dette gjelder alt utenfor norden. Av egne erfaringer er faktisk Spania en av "verstingene". 

Skrevet

Har spist egg til frokost hver morgen på vår årlige sydentur, og har ikke merket noen problemer.

Skrevet

Jeg ville latt dem spise alt, og latt dem drikke springvann. Jeg har drukket springvann i Tyrkia, Hellas, Romania, Bulgaria og Serbia for å nevne noen, gikk bra hver gang. Folk er så hysteriske mot å drikke springvann men det går som regel bra.

De får jo bare bedre immunforsvar av å spise litt tvilsom mat.

Skrevet

Kom på nok en OBS: pasta og ris. Tilsynelatende skulle man tro at dette var trygt, men tro om igjen!

La oss si at den potensielle restauranten åpner kl 10 o m morningen og for å spare tid koker de ris og pasta klart for det store rushet på kvelden. 

Når dere kommer dit kl 20:00 og bestiller en rett der ris/pasta har blitt varmet opp (opptil flere ganger!!). Bakteriesporene overlever koking og i verstefall kan det føre til leversvikt...

AnonymBruker
Skrevet

Har  blitt smittet av Salmonella to ganger. En gang i Tyrkia, sannsynligvis av egg, og en gang i Hellas av svin eller vann. Jeg har nok vært utrolig uheldig da. Jeg har vært i Hellas maaaange ganger og blitt smittet kun den ene gangen.

Ville uansett vært forsiktig med kjøtt, egg, vann og salat/grønnsaker til babyen.

Anonymkode: 13e77...3ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...