HjerteDame Skrevet 1. juni 2016 #1 Skrevet 1. juni 2016 Jeg skal endre etternavn i forbindelse med bryllupet, og vil gjerne bytte i forkant av vielsen. MEN; kan det by på problemer ved tinghuset siden jeg da har gammel legitimasjon?
stan Skrevet 1. juni 2016 #2 Skrevet 1. juni 2016 Skifter du navn må du også ordne ny legitimasjon. Ihvertfall passet. 1
HjerteDame Skrevet 1. juni 2016 Forfatter #3 Skrevet 1. juni 2016 5 minutter siden, stan skrev: Skifter du navn må du også ordne ny legitimasjon. Ihvertfall passet. Har ikke pass. Blir isåfall førerkortet som er det eneste legitimasjonen jeg har. Eneste gyldige.
Eighth Planet Skrevet 1. juni 2016 #4 Skrevet 1. juni 2016 Du må fikse ny legitimasjon etter du har fått bekreftelse på endret navn. Jeg endret mitt i mai (gifter meg i juli), har pass og bankkort klart. Vil på bryllupsreise med samme navn. Sendte inn papirer i midten av april, og fikk tilbake prøvingsattest og navneendring i begynnelsen av mai.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #5 Skrevet 1. juni 2016 Bytt så du rekker å endre legitimasjonen. Anonymkode: 7e150...010
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #6 Skrevet 1. juni 2016 Men ikke bytt i perioden så det står gammelt navn på prøvingsattesten og nytt på legitimasjonen Anonymkode: 7e150...010
HjerteDame Skrevet 1. juni 2016 Forfatter #7 Skrevet 1. juni 2016 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men ikke bytt i perioden så det står gammelt navn på prøvingsattesten og nytt på legitimasjonen Anonymkode: 7e150...010 Det står gammelt navn på prøvingsattesten.. Nei, vettu. Da bare venter jeg. Kan begynne å bruke navnet hans fra dagen vi gifter oss, også sender jeg inn skjema dagen etterpå. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #8 Skrevet 1. juni 2016 7 minutter siden, HjerteDame skrev: Det står gammelt navn på prøvingsattesten.. Nei, vettu. Da bare venter jeg. Kan begynne å bruke navnet hans fra dagen vi gifter oss, også sender jeg inn skjema dagen etterpå. Da ville jeg ikke byttet før dere fikk endelig vigselsattest. Anonymkode: 7e150...010
HjerteDame Skrevet 1. juni 2016 Forfatter #9 Skrevet 1. juni 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da ville jeg ikke byttet før dere fikk endelig vigselsattest. Anonymkode: 7e150...010 Nei, det blir nok til at jeg venter. Takk for svar!
lingua franca Skrevet 2. juni 2016 #10 Skrevet 2. juni 2016 Man skal vel strengt talt ikke bytte navn før man har fått vigselsattesten. Man sender inn kopi av vigselsattesten sammen med skjema om navneendring og oppgir ekteskap som grunn til navneendring. Dersom den man gifter seg med har et vanlig navn (mer enn 200 personer som heter det) kan man jo bytte til det når man vil, men da tar man jo egentlig ikke ektefellens navn. Da tar man bare et annet navn som den kommende ektefellen også har. Dersom den man skal gift seg med har et sjeldent etternavn (mindre enn 200 heter det), har man ikke lov til å bytte uten vigselsattest. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #11 Skrevet 2. juni 2016 1 minutt siden, lingua franca skrev: Man skal vel strengt talt ikke bytte navn før man har fått vigselsattesten. Man sender inn kopi av vigselsattesten sammen med skjema om navneendring og oppgir ekteskap som grunn til navneendring. Dersom den man gifter seg med har et vanlig navn (mer enn 200 personer som heter det) kan man jo bytte til det når man vil, men da tar man jo egentlig ikke ektefellens navn. Da tar man bare et annet navn som den kommende ektefellen også har. Dersom den man skal gift seg med har et sjeldent etternavn (mindre enn 200 heter det), har man ikke lov til å bytte uten vigselsattest. Skal ikke den var vel litt i overkant streng? Anonymkode: 7e150...010
Rosa Sitron Skrevet 2. juni 2016 #12 Skrevet 2. juni 2016 1 minutt siden, lingua franca skrev: Man skal vel strengt talt ikke bytte navn før man har fått vigselsattesten. Man sender inn kopi av vigselsattesten sammen med skjema om navneendring og oppgir ekteskap som grunn til navneendring. Dersom den man gifter seg med har et vanlig navn (mer enn 200 personer som heter det) kan man jo bytte til det når man vil, men da tar man jo egentlig ikke ektefellens navn. Da tar man bare et annet navn som den kommende ektefellen også har. Dersom den man skal gift seg med har et sjeldent etternavn (mindre enn 200 heter det), har man ikke lov til å bytte uten vigselsattest. Ikke helt sant, men kan bytte til beskyttede navn om man har barn sammen eller om man har bodd på samme adresse i 2 år. Ikke trenger man å vente til man har vigselsattesten heller, vi sendte søknaden sammen med prøvingspapirene, slik at endringen gjaldt fra vigselsdagen (eller egentlig fra den dagen de fikk attesten noen dager etter ). Da sto våre nye navn på vigselsattesten.
lingua franca Skrevet 2. juni 2016 #13 Skrevet 2. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skal ikke den var vel litt i overkant streng? Anonymkode: 7e150...010 Steng og streng, jeg informerer bare om reglene. Hvem som helst kan jo når som helst skifte til et vanlig etternavn, uansett om det er kommende ektefelle eller naboen som heter det liksom. Det er først når man oppgir ekteskap som grunn til navneendring (med vigselsattest som dokumentasjon) at man tar ektefellens navn.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #14 Skrevet 2. juni 2016 Du kan fint bytte navn før vielsen. Det er null problem. Skatteetaten vil sende deg er dokument som er et offentlig verdidokument, hvor det gamle og nye navnet vil stå oppført med dato for navneendringen, som du tar med deg sammen med gammel dokumentasjon, bankkort med bilde/pass/sertifikat el lignende. Dette dokumentet bruker du for å bekrefte rett navn når du skal endre alle kort du har. Anonymkode: 23ded...c7c
lingua franca Skrevet 2. juni 2016 #15 Skrevet 2. juni 2016 Et øyeblikk siden, VinterSnø skrev: Ikke helt sant, men kan bytte til beskyttede navn om man har barn sammen eller om man har bodd på samme adresse i 2 år. Ikke trenger man å vente til man har vigselsattesten heller, vi sendte søknaden sammen med prøvingspapirene, slik at endringen gjaldt fra vigselsdagen (eller egentlig fra den dagen de fikk attesten noen dager etter ). Da sto våre nye navn på vigselsattesten. Det er sant, men det er jo ikke alle som skal gifte seg som har bodd sammen så lenge eller har barn sammen. Jeg har aldri hørt at man kan bruke prøvingsattesten? Det står i navneendringsskjemaene hos skatteetaten at man må legge ved vigselsattest. Men uansett - det er jo dokumentasjon. Og man må ha dokumentasjon på ekteskap for å ta ektefellens navn. Dersom man endrer navnet uten det, endrer man strengt talt bare navn til et annet navn, ikke til ektefellens navn. Si jeg heter Jensen og min kommende ektemann Hansen. Dersom jeg bytter etternavn til Hansen nå før bryllupet, så tar jeg ikke hans navn, jeg bytter bare navn til Hansen.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #16 Skrevet 2. juni 2016 1 minutt siden, lingua franca skrev: Det er sant, men det er jo ikke alle som skal gifte seg som har bodd sammen så lenge eller har barn sammen. Jeg har aldri hørt at man kan bruke prøvingsattesten? Det står i navneendringsskjemaene hos skatteetaten at man må legge ved vigselsattest. Men uansett - det er jo dokumentasjon. Og man må ha dokumentasjon på ekteskap for å ta ektefellens navn. Dersom man endrer navnet uten det, endrer man strengt talt bare navn til et annet navn, ikke til ektefellens navn. Si jeg heter Jensen og min kommende ektemann Hansen. Dersom jeg bytter etternavn til Hansen nå før bryllupet, så tar jeg ikke hans navn, jeg bytter bare navn til Hansen. Når du endrer navn kan du opplyse at det skal giftes, når, og hvor, prest/offentlig tjenestemann, og de vil sjekke det og få det bekreftet. Det er ikke så komplisert egentlig. Anonymkode: 23ded...c7c
Rosa Sitron Skrevet 2. juni 2016 #17 Skrevet 2. juni 2016 Et øyeblikk siden, lingua franca skrev: Det er sant, men det er jo ikke alle som skal gifte seg som har bodd sammen så lenge eller har barn sammen. Jeg har aldri hørt at man kan bruke prøvingsattesten? Det står i navneendringsskjemaene hos skatteetaten at man må legge ved vigselsattest. Men uansett - det er jo dokumentasjon. Og man må ha dokumentasjon på ekteskap for å ta ektefellens navn. Dersom man endrer navnet uten det, endrer man strengt talt bare navn til et annet navn, ikke til ektefellens navn. Si jeg heter Jensen og min kommende ektemann Hansen. Dersom jeg bytter etternavn til Hansen nå før bryllupet, så tar jeg ikke hans navn, jeg bytter bare navn til Hansen. Vi hadde ikke bod sammen i to år nei, om ikke hadde vi byttet før av praktiske årsaker (jeg trengte nytt pass 6 mnd før brylluppet) Men det holder å sende navneendring før sammen med søknad om prøvingsattest. De anbefaler jo egentlig det omman leser litt mellom linjenen på skatteetaten. Da får de all saksbehandling samme sted. Men ellers enig med deg, men bytter ikke til ektefellensnavn om man bytter før, men noen ganger tenker jeg det er litt flisespikkeri. Jeg hadde sett på det som å bytte til mannens navn om jeg byttet for passet litt før, var jo bryllupet som var grunnen til å bytte.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #18 Skrevet 2. juni 2016 Den Wednesday, June 01, 2016 at 7.51, HjerteDame skrev: Jeg skal endre etternavn i forbindelse med bryllupet, og vil gjerne bytte i forkant av vielsen. MEN; kan det by på problemer ved tinghuset siden jeg da har gammel legitimasjon? Når du får skriftlig nbeskjed omat navneendringen har blitt godkjent, så endrer du og alt av leg. Bankkort og førerkort er enklest å endre. Leg og Folkeregisternavnet skal stemme overens. Vær ute i god tid. Anonymkode: 52098...854
lingua franca Skrevet 2. juni 2016 #19 Skrevet 2. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du endrer navn kan du opplyse at det skal giftes, når, og hvor, prest/offentlig tjenestemann, og de vil sjekke det og få det bekreftet. Det er ikke så komplisert egentlig. Anonymkode: 23ded...c7c Nei, man kan ikke bare oppgi at man skal gifte seg, så sjekker de alt, man må ha dokumentasjon. 2 minutter siden, VinterSnø skrev: Vi hadde ikke bod sammen i to år nei, om ikke hadde vi byttet før av praktiske årsaker (jeg trengte nytt pass 6 mnd før brylluppet) Men det holder å sende navneendring før sammen med søknad om prøvingsattest. De anbefaler jo egentlig det omman leser litt mellom linjenen på skatteetaten. Da får de all saksbehandling samme sted. Men ellers enig med deg, men bytter ikke til ektefellensnavn om man bytter før, men noen ganger tenker jeg det er litt flisespikkeri. Jeg hadde sett på det som å bytte til mannens navn om jeg byttet for passet litt før, var jo bryllupet som var grunnen til å bytte. OK, det står nemlig vigselsattest Mulig det er flisespikkeri, men likevel Dersom man bytter før, blir man ikke "Anne og Lars Hansen", men Anne Hansen og Lars Hansen. Det skal være korrekt i min verden i alle fall, andre får jo selvsagt velge hva de synes er best.
Rosa Sitron Skrevet 2. juni 2016 #20 Skrevet 2. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når du får skriftlig nbeskjed omat navneendringen har blitt godkjent, så endrer du og alt av leg. Bankkort og førerkort er enklest å endre. Leg og Folkeregisternavnet skal stemme overens. Vær ute i god tid. Anonymkode: 52098...854 I banken kan det være lurt å vente til torsdagen etter at du har fått beskjed fra skatteetaten. De oppdaterer listene en gang i uken (eller var det vær 14. dag? ). Jeg hadde iallfall en bomtur til bnaken. (trikset var å se når navnet endret seg i netttbanken) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå