AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #1 Skrevet 1. juni 2016 Hei! Jeg er 21 år, og har i den siste tiden hatt et treningsprogram jeg selv har satt opp, for å drive med det jeg liker, ha det gøy og kjenne jeg mestrer kroppen. Jeg trener nok litt mer nå enn jeg gjorde før, men det er fordi jeg har begynt å like flere treningsformer, og "må" derfor trene oftere for å få til å gjøre alt jeg har lyst til å gjøre i løpet av en uke! I et par uker har jeg kjent med utrolig daff og kvalm, på en helt annen måte enn jeg har gjort tidligere. Jeg er litt som "tom" innvending. Flere ganger har jeg vondt i hodet også, noe jeg egentlig har svært sjelden. Særlig om morgenen er jeg uvel, men det kan også komme utover dagen. Har også hatt ganske løs mage, men det er bare nå den siste uka (aner ikke hva det kommer av). Det er veldig irriterende å liksom være sånn "småsyk" nå og da, og aldri være sånn ordentlig syk for så å bli frisk igjen (som er normalt å være noen ganger). Utrolig slitsomt å ikke vite om jeg er småsyk dagen etter feks., fordi det tar ganske mye av oppmerksomheten min. Har tenkt veldig på hva som kan være grunnen. Det er ikke noe annet enn treningen jeg har "endret i livet mitt" den siste tiden, så jeg er jo redd for at det er der jeg gjør noe feil. Kostholdet, søvnen, det sosiale osv. er det samme som det alltid har vært. Var hos legen (i forbindelse med noe annet) i februar, og tok da en sånn "pakke-test" hvor de testet meg for all mulig slags mangler, og der var det ingenting å peke på. Så regner med det er det samme nå, siden kostholdet mitt er veldig likt som da. Nedenfor ser dere en typisk treningsuke for meg. Husk at det bare er et eksempel, men alle ukene inneholder som regel mye det samme. Gjør jeg noe feil her? For lite trening, for mye trening? Kombinerer jeg feil? Noe annet? Håper jeg kan få noen svar fra dere! Mandag: Oppvarming romaskin (10 min), styrketrening fullkropp (45 min). Tirsdag: Joggetur ute (50 min), uttøyning. Onsdag: Tabata gruppetime, utholdenhet- og styrkeøvelser (60 min) Torsdag: Fri Fredag: Oppvarming romaskin (10 min), styrketrening fullkropp (45 min). Lørdag: Joggetur ute (45 min), mageøvelser (15 min). Søndag: Ellipsemaskin (30 min), step-aerobic gruppetime (45 min). Anonymkode: 29f11...52f
KaDust Skrevet 1. juni 2016 #2 Skrevet 1. juni 2016 Hvis du trener mer må du jo også spise mer? Passer du på at du får i deg nok mat? Er du sikker på at du får nok søvn? Jeg blir veldig daff og kvalm hvis jeg får for lite søvn, og da spesielt om jeg sover litt for lite hver natt over en lengre periode. Ellers: Drikker du nok? Hodepine er ofte et tegn på at du er dehydrert, det samme er mangel på energi.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #3 Skrevet 1. juni 2016 6 minutter siden, KaDust skrev: Hvis du trener mer må du jo også spise mer? Passer du på at du får i deg nok mat? Er du sikker på at du får nok søvn? Jeg blir veldig daff og kvalm hvis jeg får for lite søvn, og da spesielt om jeg sover litt for lite hver natt over en lengre periode. Ellers: Drikker du nok? Hodepine er ofte et tegn på at du er dehydrert, det samme er mangel på energi. Jeg spiser jo når jeg er sulten, til jeg er mett. Varierer fra dag til dag, men siden jeg følger sultmønsteret mitt så regner jeg med at jeg får i meg nok mat. Ellers passer jeg på å spise før trening selv om jeg kanskje ikke er sulten akkurat da, for å ha nok energi på trening. I tillegg drikker jeg alltid en shake rett etter styrkeøktene, selv om jeg ikke er sulten. Dette for å være sikker på at jeg får i meg nok før og etter trening, og siden kroppen trenger mer for å hente seg inn igjen etter styrketrening. Jeg sover 7-8 timer hver natt, og det har vært nok for meg i mange år. Har faktisk sovet lengre enkelte netter i det siste også (opptil 9 timer). Jeg drikker også mye, nesten for mye enkelte dager (folk kan påpeke hvor mye jeg faktisk drikker). Som sagt har jeg gjennomgått nøye dette med kosthold, søvn etc., så jeg er rimelig sikker på at det ikke ligger noe problem der. Anonymkode: 29f11...52f
Ingvilddd Skrevet 1. juni 2016 #4 Skrevet 1. juni 2016 (endret) Hei! Det er veldig vanskelig for noen her å si hva som kan være årsaken til at du føler deg som du gjør. Men jeg kan likevel dele noen av mine synspunkter. Du trener mye, og har kun én dag i uka med helt fri fra trening. Om du takler denne treningsmengden er avhengig av utrolig mange forhold. I seg selv ser jeg ikke problemet med å trene så ofte som du gjør, siden du trener såpass variert. Det kan være viktig å passe på å ikke ha for harde økter, og aldri trene med mer enn moderat intensitet, siden du ønsker å trene så ofte. Hadde jeg vært deg, ville jeg kuttet ut et par av øktene i en periode, slik at du har tre hviledager (eventuelt gå deg en tur én av hviledagene). Hvis du merker at du har det bedre da, så er det nok for stor treningsmengde som er årsaken til følelsen/tilstanden du beskriver. Ser du svarer hun over her om at du følger sultmønsteret ditt når det gjelder hvor mye du spiser. Likevel kan det være at du får i deg for lite, siden du trener så mye som du gjør. Det er for mange veldig vanskelig å få i seg nok mat ved såpass store treningsmengder, da å spise når man er sulten til man er mett, ikke er en garanti for at man får i seg nok. Nå aner ikke jeg hvor mye sultmønsteret ditt sier at du skal spise. Men ett tips kan være å bevisst øke kaloriinntaket per dag (altså spise også når du ikke er sulten, eventuelt spise mer kaloririkt eller mer mat til hvert måltid), og se om det bedrer seg. I så fall er det for lite energiinntak som gjør det daff og uvel. Husk at selv om du spiser et godt måltid etter trening, så er det viktig å få i seg godt med næring resten av dagen og til og med dagen etterpå i tillegg. Styrketrening koster mange kalorier også i etterkant av økta, og derfor er det viktig å fylle på selv om du kanskje ikke er kjempesulten. Du må prøve deg fram. En mulighet er jo også å snakke med lege, særlig hvis dette vedvarer i lang tid. Det kan jo også være noe helt annet enn det som er knyttet til trening og kosthold Håper det ordner seg for deg! Endret 1. juni 2016 av Ingvilddd
fima Skrevet 1. juni 2016 #6 Skrevet 1. juni 2016 Det høres ut som graviditetssymptomene jeg har. Tatt graviditetstest?
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #7 Skrevet 1. juni 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gravid? Anonymkode: 58e4f...64c 10 minutter siden, fima skrev: Det høres ut som graviditetssymptomene jeg har. Tatt graviditetstest? Har tatt graviditetstest siden sist jeg hadde sex (som var i slutten av desember), og den var negativ. Hadde jeg blitt gravid av det samleiet, ville jeg jo vært halvveis nå, og regner med jeg feks. hadde fått litt mage...? Anonymkode: 29f11...52f
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #8 Skrevet 1. juni 2016 Sikkert, men det hender jo at folk ikke vet. Og dette med mage er veldig individuelt... Anonymkode: 58e4f...64c
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #9 Skrevet 1. juni 2016 Tell kalorier. Å bare gå etter når du føler deg sulten og når du føler deg mett, holder ikke. Det viktige er å vite om du får i deg nok kalorier. Du blir stappmett av å trøkke innpå et par kg brokkoli, men du får ikke i deg noe særlig med kalorier.. Samboeren min er undervektig, og han sliter med å legge på seg, siden han er stappmett lenge før han har nådd det han trenger av kalorier for å holde vekten (han fortsetter bare å gå ned...). Om han kun skulle gått etter sultfølelsen, hadde han forsvunnet helt. Får du i deg nok proteiner? Karbohydrater? Sunt fett? Hvordan er det med søvnen? Om du trener mer, trenger du gjerne mer søvn enn tidligere. Hvordan er væskeinntaket? Drikker du passe? Både for mye og for lite kan gi deg problemer. Om du svetter mye, mister du salter, og å bælme nedpå med vann gjør ikke ting bedre, siden du skyller ut enda mer salter uten å erstatte dem. Anonymkode: 43d5a...5fb
Gjest Ajax Skrevet 1. juni 2016 #10 Skrevet 1. juni 2016 Jeg tenker for lite fiber, og elektrolyttforstyrrelse? Pass på å få i deg vann og mineraler for å kompensere for svettinga før under og etter trening.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå