Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og jeg starter våre egne tradisjoner i år, og vi skal feire vintersolhverv og ikke kristusmesse. Derfor vil jeg heller ikke ha stjerne i vinudet eller i toppen av treet, MEN jeg vil jo gjerne ha NOE i toppen av treet og synes egentlig det er koselig med noe skinnende i vinduet også. Noen som har noen gode ideer til andre ikke-kristne ting?

Jeg kunne kanskje tenkt meg å ha en fugl i toppen av treet, men aner ikke om det er å få tak i noe sted. Altså ikke utstoppet, men pyntefugl. Andre forslag mottas med takk.

Og jeg mener å ha sett julestjerner til vinduet som ikke ser ut som stjerne, bare en runding med lysarmer (om dere skjønner...). Da kan det nemlig symbolisere solen, istedet for betlehemsstjerna. Noen som vet om det er å få tak i noe sted?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde en gang et spyd/spir i toppen på treet. Det selges der man selger julepynt.

Skrevet

stjerna blir jo litt hva man selv legger i det. ingen i min familie er kristne, men vi har alltid hatt stjerne på toppen av treet likevel. å feire at sola 'snur' er vel ikke uforenelig med stjerne - sola er jo en stjerne så god som noen, den...

Gjest Anonymous
Skrevet

ja.. og hverken juletre eller dertilhørende stjerne er vel så fryktelig religiøse tradisjoner, ei heller hedenske... Mener å huske at juletreet ble innført på 1800-tallet eller noe sånt. Men nye tradisjoner er det lurt å ta gradvis, kan jo bli litt mye med offerbloting på steiner og sånt. Særlig når man er veggis? :tunge1:

Gjest Anonymous
Skrevet

sånne fugler solgte de i fjor på butikkene, kansjkje de kommer i år også?

Så i josefssons at de hadde "snøballer med lys i å henge i vinduet.

Skrevet
å feire at sola 'snur' er vel ikke uforenelig med stjerne - sola er jo en stjerne så god som noen' date=' den...[/quote']

Skulle til å skrive det samme. Sola ER jo en stjerne!!

Skrevet
stjerna blir jo litt hva man selv legger i det. ingen i min familie er kristne' date=' men vi har alltid hatt stjerne på toppen av treet likevel. å feire at sola 'snur' er vel ikke uforenelig med stjerne - sola er jo en stjerne så god som noen, den...[/quote']

Nei, ikke uforenlig, men heller ikke ønskelig her i huset. Stjernen er hva du legger i den ja, men det er vanskelig å komme forbi den kristen symbolikken med betlehemsstjerna, jesu fødsel og kristimesse når feiringen av disse sammenfaller med vintersolhverv. I alle fall for meg. Vi fikk det godt prentet inn på barneskolen...

Og gjest, hva har dette med offerbloting på steiner å gjøre? Vi feirer ikke hedenske guder - eller andre guder for den saks skyld. Vi har bare valgt å markere årets gang som et alternativ til religiøse feiringer. Det er ikke noe mer hokus-pokus-spooky enn som så. Selv om vi altså heller ikke spiser dyr.

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg mente ikke noe stygt med det, altså, i hvert fall ikke at man "må" følge den ene eller andre tradisjonen... bare at solhvervsfeiring skriver seg tilbake til "sånne" tider og tradisjoner. men det tviler jeg ikke på at du vet.

har jo tenkt å feire en slags jul selv, er ikke kristen jeg heller, ei heller har jeg et uproblematisk forhold til familiekosen, men i år skal vi jommen holde oss unna selvopptatte foreldre og dyre julegaver. Så selv om jeg kanskje fniser litt av at folk lager egne, "alternative" tradisjoner synes jeg jo det er kjempefint at man finner den markeringen som passer en selv best.

Skrevet

Spir er vel ganske vanlig og fås kjøpt "overalt..."?

Skrevet

Har også sett "topp"-nisser .. de var skikkelig fine...

Skrevet

for all del.

siden jeg ikke hadde kristendomsundervisning er ikke disse konnotasjonene innprentet i samme grad hos meg, så jeg opplever stjerna som passe nøytral og setter grensa ved engler i tretoppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...