Gå til innhold

Vekta står stille - motivasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lest flere steder at etter å ha gått ned ca 3-4-5kg, så kan kroppen stoppe opp i forsøk på å stabilisere seg. Da er det veldig viktig å ikke gå i pluss på kalorier, for da vil fettet "vinne" over kroppen og du kan ende med å gå opp flere kilo enn før man starter vektnedgangen.

Dette har nå skjedd med meg. Jeg startet på 83kg, 170cm i november, gikk ned til 75-76 i midten av april, men hoppet så opp til 78, og nå har jeg ikke rikket meg under 77! Jeg sliter med å holde motivasjonen oppe.

Hvor lang tid tar det før vekta fortsetter nedover? Hvor lenge kan jeg forvente at vekta står på 77-78?

Jeg kan/bør ikke kutte i kaloriinntaket, jeg får i meg 1300-1500kcal og får såvidt i meg det jeg behøver i løpet av en dag. Skal jeg spise mindre i det er jeg redd for å få mangler.

Jeg trener 1-2 timer hver dag. 1-1,5 timer kondisjon (sykling, jogging, gåturer oppover i nabofjellet her, svømming) og 0,5-1 time styrke (diverse mage-, rygg-, og armøvelser, div bøy og tøy).

Jeg begynte ikke å trene før starten av april, altså et par uker før vekta stanset. Kan det ha noe å si? Kan den stillestående vekta kanskje være at fettet erstattes med muskler, og kroppen begynner endelig å bryte ned fett og ikke vann og muskler?

Lurer på så mye.... :-(

Anonymkode: a0d16...abd

Videoannonse
Annonse
Gjest Elyanie
Skrevet

Forbrenn mer enn du dytter i deg. Muskler veier mer enn fett.

Skrevet
1 minutt siden, Elyanie skrev:

Forbrenn mer enn du dytter i deg. Muskler veier mer enn fett.

Hvor mye veier et kilo muskler? Vet at et kilo fett veier et kilo.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke lagt for mye vekt på alle disse teoriene om vektnedgang, forbrenning og mønstre om hvordan kroppen "tenker".

Enden på visa er at du må være i minus. Ideellt sett ikke så lavt at du ikke klarer å overholde det, men nok til at du har en jevn progresjon. Det eneste du må "justere" er kaloriibehov ettersom du går ned. Du har et annet behov når du veier 75 kg enn du hadde da du veide 83 kg. Så du kan ikke basere deg på samme kaloriinntaket. 

Det er ekstremt lett å overdrive hvor mye man forbrenner og undervurdere hva man får i seg. Det beste er å registrere seg med f.eks. Fitnesspal, kjøpe rene råvarer og vei alt på kjøkkenvekt. Da snakker jeg selvsagt om absolutt alt, inkl. melkeskvett i kaffen. 

Når det gjelder trening pleier jeg å logge treningen, men alltid holde litt igjen. Jeg trener f.eks. en time der halvparten er kondisjon på tredemølle og halvparten styrke. Da logger jeg kun det jeg har forbrent på tredemøllen (kalorier den viser), så jeg er sikker på at jeg ikke tar for hardt i. 

Anonymkode: f29fe...be1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke så dreven på alt det med trening mtp fordeling av styrke og kondisjon osv. Men motivasjonen min finner jeg ved å se på gamle bilder av meg selv. Dit vil jeg aldri igjen så da trener jeg og spiser sunt uansett hva vekten viser. Føler meg mye bedre også ved å leve på det settet.

Anonymkode: 07c63...a19

Skrevet

Det er vanlig å holde på litt vann ifbm reparasjon av muskler, særlig når du starter/øker trening. Det er godt mulig du har mistet fett jevnt og trutt også i april, men når din lavere vekt senker ditt behov for kalorier samtidig som du ikke har kunnet se nedgangen fordi den er maskert av vannvekt, kan det lett ha blitt til at du har blitt litt mindre nøye med kaloritellingen og/eller regelrett "jukset" fordi det "ser ut som det ikke virker", og dermed kan nedgangen ha bremset ytterligere. 

Bare vær tålmodig og registrer nøyaktig, så går det seg til. Kroppen stopper ikke opp og det er ikke noen kamp mellom kropp og fett - heldigvis. Man går opp i vekt når man får i seg flere kalorier enn man forbrenner. Mange ender på høyere vekt etter slankekurer fordi de går tilbake til gamle vaner OG slankekuren var så bedriten at de føler et sterkt behov for å ta igjen det de forsaket. Sunne opplegg for vektreduksjon vil gjøre det lettere å holde seg til nye vaner, men vektmestring er uansett en oppgave for resten av livet for de aller fleste som har vært overvektige.

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har lest flere steder at etter å ha gått ned ca 3-4-5kg, så kan kroppen stoppe opp i forsøk på å stabilisere seg. Da er det veldig viktig å ikke gå i pluss på kalorier, for da vil fettet "vinne" over kroppen og du kan ende med å gå opp flere kilo enn før man starter vektnedgangen.

Dette har nå skjedd med meg. Jeg startet på 83kg, 170cm i november, gikk ned til 75-76 i midten av april, men hoppet så opp til 78, og nå har jeg ikke rikket meg under 77! Jeg sliter med å holde motivasjonen oppe.

Hvor lang tid tar det før vekta fortsetter nedover? Hvor lenge kan jeg forvente at vekta står på 77-78?

Jeg kan/bør ikke kutte i kaloriinntaket, jeg får i meg 1300-1500kcal og får såvidt i meg det jeg behøver i løpet av en dag. Skal jeg spise mindre i det er jeg redd for å få mangler.

Jeg trener 1-2 timer hver dag. 1-1,5 timer kondisjon (sykling, jogging, gåturer oppover i nabofjellet her, svømming) og 0,5-1 time styrke (diverse mage-, rygg-, og armøvelser, div bøy og tøy).

Jeg begynte ikke å trene før starten av april, altså et par uker før vekta stanset. Kan det ha noe å si? Kan den stillestående vekta kanskje være at fettet erstattes med muskler, og kroppen begynner endelig å bryte ned fett og ikke vann og muskler?

Hei! Vil bare si først at jeg skjønner at du sliter med å holde motivasjonen oppe,men du har jo vært så flink så langt!

Hvor lang tid det tar før vekta fortsetter nedover det er det nesten umulig for meg å svare på, men jeg tenker at tiden gjerne oppleves som at den går fortere om du klarer å flytte fokus litt bort fra vekta en stund. Det kan være at noe av den vekta som "sitter fast" rett og slett er vann som følge av all treninga, eller det kan være noe annet. Jeg tror det kan være lurt å gjerne ikke fokusere så mye på det. Se heller på alt du har klart, fortsett som du gjør, og så på et eller annet tidspunkt så tror jeg at du begynner å gå nedover igjen.

Kan nevne at jeg opplevde litt det samme som deg, at nedgangen plutselig stoppet. Det var ganske frustrerende, men jeg prøvde å tenke på det slik at kroppen trengte bare litt tid, prøvde å kjenne forskjellen på følelsen av kroppen, at jeg var i bedre form- og å minne meg selv på at det er ingen som ser i panna di hvor mye du veier. Er du godt trent, kan du se slankere ut enn en som ikke er like godt trent, men veier mer enn deg.

Noen uker eller måneder med stillestående vekt betyr egentlig ikke så mye i det lange løp, tenk at kroppen din henger litt etter, men den er takknemlig for at du behandler den bra selv om du ikke får din belønning (å se at vekta går ned) akkurat nå. Ønsker deg masse lykke til!

Anonymkode: 91d82...ba3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første så spiser du altfor lite - er det nærmest 1000 kcal mindre enn hva du trenger på vedlikehold av 75kg (hvor 1-2timers trening ikke er medregnet). Hvordan ..hvem som har fått deg til å gjøre dette ? 

For det andre så handler det ikke om telling av kalorier. Du kommer ingen vei med det, det fungerer ikke på den måten. 
Det du må bry deg om er å spise faste måltider med en lav til moderat blodsukkerprofil. Det er mengden frigjort insulin i kroppen din for å nedregulere blodsukkeret ditt i de neste 60-90min som egentlig styrer energiomsetningen i kroppen din.

Derfor godteri er usunt er jo fordi det har en svært høy andel karbohydrater som omdannes til glukose i et svært raskt tempo i blodet ditt. Noe som gjør at store mengder insulin må produseres for å nedregulere blodsukkeret ditt. 

Insulin gjør at fettceller tar opp glukose som omdannes til fettsyrer; mangel på insulin fører omvendt til nedbrytning av fettsyrer og dannelse av ketoner. insulin gjør også at fettceller lager triglyserider (fett) fra fettsyrer og glyserol; mangel på insulin fører til det motsatte,

Ler mer om det - https://no.wikipedia.org/wiki/Insulin

Det bør besvare alle dine spørsmål egentlig. Men det krever at du gjør litt innsats for å skjønne det også. Det er bedre du bruker tid på å skjønne dette enn å famle i blindet og miste motivasjonen fordi du ikke forstår prinsippene bak vektregulering. 

Anonymkode: 1cd19...3ce

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første så spiser du altfor lite - er det nærmest 1000 kcal mindre enn hva du trenger på vedlikehold av 75kg (hvor 1-2timers trening ikke er medregnet). Hvordan ..hvem som har fått deg til å gjøre dette ? 

For det andre så handler det ikke om telling av kalorier. Du kommer ingen vei med det, det fungerer ikke på den måten. 
Det du må bry deg om er å spise faste måltider med en lav til moderat blodsukkerprofil. Det er mengden frigjort insulin i kroppen din for å nedregulere blodsukkeret ditt i de neste 60-90min som egentlig styrer energiomsetningen i kroppen din.

Derfor godteri er usunt er jo fordi det har en svært høy andel karbohydrater som omdannes til glukose i et svært raskt tempo i blodet ditt. Noe som gjør at store mengder insulin må produseres for å nedregulere blodsukkeret ditt. 

Insulin gjør at fettceller tar opp glukose som omdannes til fettsyrer; mangel på insulin fører omvendt til nedbrytning av fettsyrer og dannelse av ketoner. insulin gjør også at fettceller lager triglyserider (fett) fra fettsyrer og glyserol; mangel på insulin fører til det motsatte,

Ler mer om det - https://no.wikipedia.org/wiki/Insulin

Det bør besvare alle dine spørsmål egentlig. Men det krever at du gjør litt innsats for å skjønne det også. Det er bedre du bruker tid på å skjønne dette enn å famle i blindet og miste motivasjonen fordi du ikke forstår prinsippene bak vektregulering. 

Det hørtes fornuftig ut, men hun må vel fortsatt ligge i kaloriunderskudd?

Jeg vet om 2 kosttilskudd som øker insulinfølsomhet. Alfa-Liponsyre og Agmatin. Kanskje dette kunne vært noe å prøve?

AnonymBruker
Skrevet

Det hender at det stopper opp litt, det betyr at kroppen har blitt vandt til det du driver med, derfor bør du forandre litt på det. Hvis ikke du har hatt noen "cheat days" kan det være lurt å ta en dag hvor du spiser ca 500 kcal mer enn normalt, endre på treningsformen din, kjør lit HIIT trening, istedenfor 1 time med kardio, øk på med tyngre vekter og nye øvelser. Du må hele tiden gjøre forandringer for å "sjokkere" kroppen din, kroppen tilpasser seg veldig fort hvis man gjør det samme over en periode. 

Det viktigste er jo bare å fortsette. Det vil slippe etterhvert, men det kan ta litt tid. Prøv å gjøre noe nytt, og så lenge du har kontroll på inntaket så vil ting bevege seg igjen. 

Anonymkode: e17c6...14d

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Cyrus skrev:

Det hørtes fornuftig ut, men hun må vel fortsatt ligge i kaloriunderskudd?

Jeg vet om 2 kosttilskudd som øker insulinfølsomhet. Alfa-Liponsyre og Agmatin. Kanskje dette kunne vært noe å prøve?

Nei - så mye i underskudd vil bli tolket krisetider. Da vil energikrevende muskelvev bli ofret og omgjort  som energi istedenfor 
spaltelsen av fett (triglyserider). Det vil gå mer utover muskelvevet enn fettvevet. Selv om vekta viser at du vil ha gått ned noen kilo så vil det være med negativt fortegn ettersom fettprosenten da vil ha økt iforhold til muskelmassen.

Det er ikke til å unngå med den treningsmengden som TS opplyser om iforhold til egen kroppsvekt og antall kalorier hun får i seg. 

All vektnedgang er ikke alltids bra nedgang. Skal du gå ned i vekt så er det jo fettvev man ønsker reduksjon av, ikke nødvendigvis det totale antall kilo badevekta viser. 

Regelmessig trening 3-5 ganger i uken vil sørge for god nok insulinfølsomhet. I ferieperioder med en veldig redusering av normal aktivitet så kanskje kosttilskudd som de du nevner ja. MEN det kommer veldig an på hva utgangspunkt en har, normal vektige +\- 5kilo ikke nødvendig i det hele tatt. 

Uansett så er det fokuset på mat med lav til moderat blodsukkerprofil som gjelder. Det går helt fint an å spise sjokolade her og der f.eks bare man vet hvilken. 

Å lære seg dette vil spare en selv for mye tid og frustrasjon. Da trenger man heller ikke slite seg så veldig ut for å nå målene.
Så lenge man vet hva man driver med :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig med deg på alle punkter. Men min erfaring med Alfa-Liponsyre er at jeg har kunnet halvere insulinforbruket mitt dersom jeg tar 3,2gram om dagen. Slik har det vært enten fettprosenten har vært høy, eller lav. Hvordan vil du forklare det? Fungerer det annerledes på meg som er diabetiker?

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei - så mye i underskudd vil bli tolket krisetider. Da vil energikrevende muskelvev bli ofret og omgjort  som energi istedenfor 
spaltelsen av fett (triglyserider). Det vil gå mer utover muskelvevet enn fettvevet. Selv om vekta viser at du vil ha gått ned noen kilo så vil det være med negativt fortegn ettersom fettprosenten da vil ha økt iforhold til muskelmassen.

Det er ikke til å unngå med den treningsmengden som TS opplyser om iforhold til egen kroppsvekt og antall kalorier hun får i seg. 

All vektnedgang er ikke alltids bra nedgang. Skal du gå ned i vekt så er det jo fettvev man ønsker reduksjon av, ikke nødvendigvis det totale antall kilo badevekta viser. 

Regelmessig trening 3-5 ganger i uken vil sørge for god nok insulinfølsomhet. I ferieperioder med en veldig redusering av normal aktivitet så kanskje kosttilskudd som de du nevner ja. MEN det kommer veldig an på hva utgangspunkt en har, normal vektige +\- 5kilo ikke nødvendig i det hele tatt. 

Uansett så er det fokuset på mat med lav til moderat blodsukkerprofil som gjelder. Det går helt fint an å spise sjokolade her og der f.eks bare man vet hvilken. 

Å lære seg dette vil spare en selv for mye tid og frustrasjon. Da trenger man heller ikke slite seg så veldig ut for å nå målene.
Så lenge man vet hva man driver med :)

Jeg er enig med deg på alle punkter. Men min erfaring med Alfa-Liponsyre er at jeg har kunnet halvere insulinforbruket mitt dersom jeg tar 3,2gram om dagen. Slik har det vært enten fettprosenten har vært høy, eller lav. Hvordan vil du forklare det? Fungerer det annerledes på meg som er diabetiker?

Gjest gjest- silje
Skrevet

Du tærer på kroppen ved å ligge så lavt som 1300 -1500 kcal daglig, er det uten en dag der du spiser mer? Med den treningsmengden så trenger kroppen din mer god og næringsrik mat!

Jeg tror kroppen har stanset vektnedgangen fordi den er stresset. Og for å ikke stresse den mer så bør du øke sakte på kcal, altså 100 kcal ekstra 4-5 dager før du øker igjen. La kroppen få roe seg litt og se hvordan den reagerer på kcal økningen. Så kan du gi den litt tid på vedlikehold, før du går litt ned igjen. Og da tenker jeg ikke en hastekur, ned til 1300 igjen, men senke med 100kcal i uken, for at kroppen ikke tror at det er krise igjen.

Du bør tenke lengre, enn uker og noe få mndr. Det tar tid å endre vaner og få en god livsstilsendring!

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Cyrus skrev:

Er det langtidsvirkende insulin behovet du har kunnet halvere? 
Eller det kortidsvirkende måltids insulinet ? 

Insulin sensiviteten påvirkes jo veldig av mange ulike faktorer.  Ettersom du er diabetiker vil jeg ikke anbefale deg å 
å ta den type tilskudd\legemiddel da det vil bli vanskelig for deg å finne et bra fast doserings oppsett av langtids og hurtigvirkende insulin. 

Det skal jo veldig få svinginger i blodsukkeret før man får følingssymptomer. Forbedret insulinfølsomhet grunnet trening, andre årstider, ulikt aktivitetsnivå gjør det jo utfordrende nok som det er.

Det vil være en rimelig antagelse å tro at en idealvektig person er mer i aktivitet og dermed har en bedre insulinfølsomhet enn den personen som er mange kilo overvektig uansett. Derfor så vil jo f.eks Alfa-Liponsyre kunne være et hjelpemiddel for vektnedgang for personer i den kategorien.

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det langtidsvirkende insulin behovet du har kunnet halvere? 
Eller det kortidsvirkende måltids insulinet ? 

Insulin sensiviteten påvirkes jo veldig av mange ulike faktorer.  Ettersom du er diabetiker vil jeg ikke anbefale deg å 
å ta den type tilskudd\legemiddel da det vil bli vanskelig for deg å finne et bra fast doserings oppsett av langtids og hurtigvirkende insulin. 

Det skal jo veldig få svinginger i blodsukkeret før man får følingssymptomer. Forbedret insulinfølsomhet grunnet trening, andre årstider, ulikt aktivitetsnivå gjør det jo utfordrende nok som det er.

Det vil være en rimelig antagelse å tro at en idealvektig person er mer i aktivitet og dermed har en bedre insulinfølsomhet enn den personen som er mange kilo overvektig uansett. Derfor så vil jo f.eks Alfa-Liponsyre kunne være et hjelpemiddel for vektnedgang for personer i den kategorien.

Jeg har halvert den samlede mengden insulin jeg bruker i løpet av et døgn. Jeg har oppdaget at ved å bruke ALA så er det mye lettere for meg å kontrollere blodsukkeret, så det har bare hatt positiv virkning. Har brukt ALA i snart 3år.

Jeg tar tilskudd til samme tid hver dag, og spiser til samme tider hver dag, men trening blir litt forskjellige tidspunkter, så der er vel den eneste utfordringen. Nå har jeg også gått ned 15 kilo siden Mars, og jeg trenger nesten ikke sette hurtigvirkende insulin om dagen. Maks 10 i/E.

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Cyrus skrev:

Jeg har halvert den samlede mengden insulin jeg bruker i løpet av et døgn. Jeg har oppdaget at ved å bruke ALA så er det mye lettere for meg å kontrollere blodsukkeret, så det har bare hatt positiv virkning. Har brukt ALA i snart 3år.

Jeg tar tilskudd til samme tid hver dag, og spiser til samme tider hver dag, men trening blir litt forskjellige tidspunkter, så der er vel den eneste utfordringen. Nå har jeg også gått ned 15 kilo siden Mars, og jeg trenger nesten ikke sette hurtigvirkende insulin om dagen. Maks 10 i/E.

Gratulerer med vekttap - men det som er med insulin er at det indirekte er et veldig anabolt hormon også med at det reduserer nedbrytningen av proteiner. Slik at cellene tar opp aminosyrer (byggesteiner, proteiner) fra blodet. 

Slik en snakket om i tidligere innlegg så handler det om et positivt netto vekttap i form av fettvev. Så man må finne en balansegang her. 10 i\e enheter setter du totalt til dagen ? fordelt på hvor mange måltider ? det hørtes veldig lite ut. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer med vekttap - men det som er med insulin er at det indirekte er et veldig anabolt hormon også med at det reduserer nedbrytningen av proteiner. Slik at cellene tar opp aminosyrer (byggesteiner, proteiner) fra blodet. 

Slik en snakket om i tidligere innlegg så handler det om et positivt netto vekttap i form av fettvev. Så man må finne en balansegang her. 10 i\e enheter setter du totalt til dagen ? fordelt på hvor mange måltider ? det hørtes veldig lite ut. 

Jeg setter 22 langsomme, og 10 hurtige enheter i døgnet.

Jeg har senket fettprosenten fra 19 til 7, og løfter nesten like tungt som jeg klarte da jeg var tung, så jeg er storfornøyd. Siste hba1c-måling var på 6,3, så det meste er på stell, selv om jeg bruker både kosttilskudd og lite insulin.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Cyrus skrev:

Jeg setter 22 langsomme, og 10 hurtige enheter i døgnet.

Jeg har senket fettprosenten fra 19 til 7, og løfter nesten like tungt som jeg klarte da jeg var tung, så jeg er storfornøyd. Siste hba1c-måling var på 6,3, så det meste er på stell, selv om jeg bruker både kosttilskudd og lite insulin.

7% ...du er klar over at da har du 8-pack ? 

Jeg må spørre en gang til ..det med 22 IU av langtidsvirkende insulin er greit nok ..men 10 hurtige ? hvor mye setter du pr måltid av hurtigvirkende? 

Skrevet

Ja.. Vil du se? 😉

2 til frokost, 2 til lunch, 3 til middag, 2 til mellommåltid, 1 til kveldsmat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...