Fru Håpløs Skrevet 31. mai 2016 #1 Skrevet 31. mai 2016 Jeg har de siste par årene ikke krevd bidrag for min datter. Barn koster jo, så i prinsippet burde jeg jo det, men jeg lider ikke av å ikke få bidrag. fa påstår han ikke har råd til å betal, at han er under bidragsgrensen, og allerede går i minus hver mnd. Men hus har han fått kjøpt seg i løpet av disse to årene..... Forstå det den som kan. Vi ble enige om at han skulle hjelpe til mer for å få hverdagen til å gå opp for oss med en kreft syk gutt i hus (ikke bidragsgivers barn), men det passer jo aldri å hjelpe til. Alltid noe annet, fest kjæreste etc... Vil helst slippe å ta dette via NAV, men vet historien med inkasso, så ikke lett å få inn bidrag ellers vil jeg tro. Jeg foreslo at NAV kunne regne ut rett bidrag, selv om det koste noe, så kunne vi bestemme etter det hva som er rett å gjøre. Men da ble han jo så sur at han straffer med å hjelpe til mindre... Føler jeg har vært snill lenge nå, han ble fristilt fra bidragsgjelden sin også (15.000) for å klare å komme seg opp igjen økonomisk. Men får ikke noe igjen for det, annet enn at han kanskje har penger til mat når jentungen er der på samvær med far. Økonomisk har jeg trolig 3 ganger så mye i lønn som han, så vi lider ingen nød. Men tidsmessig er det vanskelig å få det til å gå rundt.. Koster å ansette hjelp... I tillegg begynner ulike aktiviteter å koste mye.. Hvor går bidragsgrensen? Hva ville dere ha gjort? Vil jo at han skal ha råd til å ha jentungen også. Kan evt kreve bidrag, men gi tilbake deler for hver natt han hjelper til, men blir liksom feil det og...
Fru Håpløs Skrevet 31. mai 2016 Forfatter #2 Skrevet 31. mai 2016 Ser det er mangler litt bokstaver over.... Tastaturet vil ikke skrive alle bokstaver uten at jeg trykker veldig hardt etter at det ble druknet i kaffe...... 1
EvaLena Skrevet 31. mai 2016 #3 Skrevet 31. mai 2016 Hvorfor gi avkall på penger du har krav på? Han var jo med å laget dette barnet, så da får han betale for det også. Så lenge han prioriterer fest, kjæreste osv, så hadde det ikke kostet meg mange kalorier å få nav til å beregne bidrag og attpåtil kreve det inn 15
Fru Håpløs Skrevet 31. mai 2016 Forfatter #4 Skrevet 31. mai 2016 (endret) Går det ikke en grense på lav inntekt? bidragsevne? Jeg har benyttet nav bidragsveileder, med oppgitt inntekt, kommer ut med kr 0. Men tror ikke han snakker sant. Hvordan får man boliglån med 200000 i inntekt? tidligere mye innkasso Endret 31. mai 2016 av Fru Håpløs
daemonia Skrevet 31. mai 2016 #5 Skrevet 31. mai 2016 Du har krav på bidrag. Få NAV til å regne på det og kreve det inn. Hadde han ikke prioritert festing og seg selv så hadde han vel hatt bidragsevne slik jeg tolker det du skriver. Og bruker han ikke tid på barnet heller? Altså... Hvorfor hjelper du da ham egentlig? Om han blir sur for at han må gjøre opp for seg og faktisk ta det ansvaret han selv har tatt på seg både i tidsbruk og økonomisk så sier det en hel del om ham. Og ikke på noen god måte! 6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2016 #6 Skrevet 31. mai 2016 Nå kommer det vel an på en del ting, som hvor ofte han har barnet osv. Men jeg brukte bidragskalkulatoren og la inn en inntekt på deg på 900 000 ( jeg vet jo ikke tallene så gjetter) og 300 000 på han. Og samvær annenhver helg, har han mer blir det mindre i bidrag. Siden tjener så mye mer enn ham, får han knappe 1000 kr mnd i bidrag. Har han mer samvær blir det er bidraget nede i 550 kr mnd. Så det er jo ikke veldig mye å hente. Så spørsmålet er jo om du trenger disse pengene, eller om du egentlig bare irriterer deg over valgene hans. Uansett så har jo plikt til å betale bidrag, og han klarer vel å betale litt. Anonymkode: 3d53e...9fb
duplexx Skrevet 31. mai 2016 #7 Skrevet 31. mai 2016 BARNET ditt har krav på støtte fra faren. Evner han ikke å stille opp med huet og vettet kan han i det minste betale halvparten av kontigente på det hun gjør på fritiden.. Om du ikke får brukt de opp - spar det til barnet. 4
Fru Håpløs Skrevet 31. mai 2016 Forfatter #8 Skrevet 31. mai 2016 Har sagt han kan spare på hennes konto til henne. jeg er usikker på hvor mye sure miner jeg gidder å lage for litt penger... Samvær er maks 2 netter per mnd. Datteren vil ikke heller, da han bare sitter med pc eller ikke har råd til å finne på noe gøy. Fotball koster ikke, hun ar jo med ball. Har også årskort i bakken, og utstyr til det meste. Betaler han for seg, betaler jeg gledelig for henne. Vil bare hun skal ha fin tid med pappan sin. Om det da må ofres penger jeg har krav på er det ok, men da må han jo gjøre litt mer. Sender nok inn for å få rett beregning, så kan vi avgjøre etter det tenker jeg.. nav må jo ikke trekke bidraget, men tror ikke far er ærlig om inntekt..
Fru Håpløs Skrevet 31. mai 2016 Forfatter #9 Skrevet 31. mai 2016 2 minutter siden, duplexx skrev: BARNET ditt har krav på støtte fra faren. Evner han ikke å stille opp med huet og vettet kan han i det minste betale halvparten av kontigente på det hun gjør på fritiden.. Om du ikke får brukt de opp - spar det til barnet. han mener hun er med på ting som er for dyrt. han har ikke bestemt at hun skal være med på det. Årskort slalåm, kulturskole etc. koster minst 15000 per år inkl utstyr,,,
Fru Håpløs Skrevet 31. mai 2016 Forfatter #10 Skrevet 31. mai 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå kommer det vel an på en del ting, som hvor ofte han har barnet osv. Men jeg brukte bidragskalkulatoren og la inn en inntekt på deg på 900 000 ( jeg vet jo ikke tallene så gjetter) og 300 000 på han. Og samvær annenhver helg, har han mer blir det mindre i bidrag. Siden tjener så mye mer enn ham, får han knappe 1000 kr mnd i bidrag. Har han mer samvær blir det er bidraget nede i 550 kr mnd. Så det er jo ikke veldig mye å hente. Så spørsmålet er jo om du trenger disse pengene, eller om du egentlig bare irriterer deg over valgene hans. Uansett så har jo plikt til å betale bidrag, og han klarer vel å betale litt. Anonymkode: 3d53e...9fb Tjener nok ikke fult så mye som 900000, men tror han lyver om sin inntekt... siden han hadde råd til å kjøpe hus... og nav'er
duplexx Skrevet 31. mai 2016 #11 Skrevet 31. mai 2016 Et øyeblikk siden, Fru Håpløs skrev: han mener hun er med på ting som er for dyrt. han har ikke bestemt at hun skal være med på det. Årskort slalåm, kulturskole etc. koster minst 15000 per år inkl utstyr,,, Jeg forstår det. Men la NAV avgjøre. La oss du får x i bidrag av han, 800 eller 3000 - så får du ut ifra det se hva og om dere har råd til. NAV legger ikke til grunn hva slags sport hun skal drive med - hadde alle unger drevet med ridning og hopping hadde fåtallet kunnet betale nok bidrag. Han engasjerer seg ikke, så det er derfor du som bestemmer i samsvar med barnet hva slags aktiviteter hun skal gå på. Far kan ikke diktere dette etter bidrag gjennom NAV er fastsatt. Ja - syns du har vært altfor grei altfor lenge! Det er ingenting slemt ved å ta dette videre. 1
MapleSirup Skrevet 31. mai 2016 #12 Skrevet 31. mai 2016 2 minutter siden, Fru Håpløs skrev: han mener hun er med på ting som er for dyrt. han har ikke bestemt at hun skal være med på det. Årskort slalåm, kulturskole etc. koster minst 15000 per år inkl utstyr,,, Men dette har ikke noe med bidraget å gjøre. Bidrag skal dekke levekostnader. At du har mulighet til dyre fritidsaktiviteter er jo bare fint for barnet. Det er riktig å betale bidrag og det er riktig og kreve når det ikke kommer av seg selv. 5
Gjest O.G. Skrevet 31. mai 2016 #13 Skrevet 31. mai 2016 Ungene har krav på å bli brødfødd av begge foreldrene.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2016 #14 Skrevet 31. mai 2016 Er du grei med både han og henne, lar du han betale bidrag fra nå av, og setter det inn på egen konto. Så når konfirmasjonen kommer, sier du til far: Din andel av selskapet koster ...10 000? Og jeg skal gi ..10 000 og det bør du også, men jeg dekker det av disse pengene. Møt opp og skriv kort. Så kan dere si til datter at far har bidratt med halvparten, uten å lyve. Eller når spørsmålet om førerkort kommer opp: "Far dekker i realiteten halvparten...". Eller at hun faktisk får en sparekonto med 60 000,- når hun er 21, og si det som det er: Det er bidragspengene, jeg sparte dem til deg. Selv om ikke far ser det slik nå, gjør du han en tjeneste, datter behøver ikke å føle han aldri har bidratt med noen ting noensinne, du kan med hånden på hjertet si at penger har kommet inn. 500,- kroner i måneden i ti år blir 60 000,-. Det er ingenting sammenlignet med et hus, som du sier. Og du har nok å bruke pengene på, så dette er fin ekstrasparing til henne. Anonymkode: 9f204...ce8 14
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2016 #15 Skrevet 31. mai 2016 Det som ble sagt over her!! Du bør absolutt få nav til å beregne bidrag. Det kan feks brukes slik som over, kjempegod ide! Eller som incentiv til økt samvær/aktivitet fra far Anonymkode: 46539...11c
Fru Håpløs Skrevet 31. mai 2016 Forfatter #16 Skrevet 31. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du grei med både han og henne, lar du han betale bidrag fra nå av, og setter det inn på egen konto. Så når konfirmasjonen kommer, sier du til far: Din andel av selskapet koster ...10 000? Og jeg skal gi ..10 000 og det bør du også, men jeg dekker det av disse pengene. Møt opp og skriv kort. Så kan dere si til datter at far har bidratt med halvparten, uten å lyve. Eller når spørsmålet om førerkort kommer opp: "Far dekker i realiteten halvparten...". Eller at hun faktisk får en sparekonto med 60 000,- når hun er 21, og si det som det er: Det er bidragspengene, jeg sparte dem til deg. Selv om ikke far ser det slik nå, gjør du han en tjeneste, datter behøver ikke å føle han aldri har bidratt med noen ting noensinne, du kan med hånden på hjertet si at penger har kommet inn. 500,- kroner i måneden i ti år blir 60 000,-. Det er ingenting sammenlignet med et hus, som du sier. Og du har nok å bruke pengene på, så dette er fin ekstrasparing til henne. Anonymkode: 9f204...ce8 Godt forslag 😀 som skrevet over har jeg forsøkt bidragsveilederen på NAV.no med opplyst inntekt fra far. Kommer ut med kr 0 med 1-2 netter samvær hver mnd. NAV kan jo fått rett inntekt, noe jeg ikke får innsyn i. Lurer derfor litt på hva som er grensen for for lav bidragsevne?
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2016 #18 Skrevet 31. mai 2016 Du tjener TRE ganger så mye som han og lider ingen nød, men vil ha et bidrag på 550 kr mnd? Jeg skjønner ikke. Kvinner grådighet kjenner ingen grenser. Anonymkode: 60207...0ff 2
ajarRun Skrevet 31. mai 2016 #19 Skrevet 31. mai 2016 3 timer siden, Fru Håpløs skrev: Ser det er mangler litt bokstaver over.... Tastaturet vil ikke skrive alle bokstaver uten at jeg trykker veldig hardt etter at det ble druknet i kaffe...... Kjøp deg en ThinkPad, dreneringshull i tastaturet. Du kan ikke søke om å overlate all omsorgen til far? Da vil du jo få mye bedre tid, og han vil få bedre økonomi. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2016 #20 Skrevet 31. mai 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du tjener TRE ganger så mye som han og lider ingen nød, men vil ha et bidrag på 550 kr mnd? Jeg skjønner ikke. Kvinner grådighet kjenner ingen grenser. Anonymkode: 60207...0ff Beklager, men jeg støtter dette. TS, du har klart deg veldig bra hele veien og har god økonomi. Eksen din har dårlig økonomi og som du sier ønsker du ikke å skape dårlig stemning. Synd at barnet deres ikke liker å være der, men synes heller du burde fokusere på at de kan gjøre noe gøy sammen og jobbe for at barnet ditt ønsker å være der. Anonymkode: 85c16...f60 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå