AnonymBruker Skrevet 31. mai 2016 #1 Skrevet 31. mai 2016 Jeg fikk satt inn spiral (Jaydess) for 3 måneder siden, og gikk opp 4 kg. Er 1,68 cm og veier nå 71 kg. Dette er mer enn jeg noensinne har gjort, og jeg føler meg ikke noe vel med meg selv! 4 kg høres kanskje ikke så mye ut, men jeg har alltid ligget på mellom 64-68 kg hele mitt voksne liv, avhengig av om jeg trener eller ikke. Nå er jeg jo overvektig i følge BMI-skalaen Vet ikke om det er spiralen som er skyld i vekta, men den er skyld i mange andre plager (kviser, menssmerter) og det er jo vanlig å gå opp noen kg av prevensjon. Uansett, tenkte jeg skulle bli kvitt disse kiloene, men vekta rikker seg ikke et gram! jeg er mye aktiv i hverdagen, (jobber på et sykehus og går mye på jobb) og har nylig begynt å trene igjen. Jeg jogger et par mil i uka, og trener styrke x 3, og har redusert matinntaket. Vanligvis går jeg lett ned et par kilo bare ved dette, men ikke nå! Jeg har hatt en uka hvor jeg nærmest sultet meg, og la meg skrubbsulten hver eneste kveld, skjedde ingenting:( Er dette noe jeg kan gjøre noe med? Noen som opplever det samme? Jeg ønsker ikke å rase ned i vekt, men de kiloene jeg har lagt på meg MÅ bort. Jeg føler meg oppblæst og fæl, buksene og kjolene mine sitter altfor stramt nå og ser ikke bra ut... Anonymkode: 9c458...b96
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2016 #2 Skrevet 31. mai 2016 Hormonspiral har forsvinnende lite hormoner. Jeg prøvde å skylde på hormonspiralen min for kviser, men legen sa at det var veldig lite sannsynlig. Av hormonpreparater så gir hormonspiral veldig lite bivirkninger, fordi den er til stede hele tiden siver den ut veldig lite hormoner hele tiden i motsett ING til p-piller som er en hormonbombe en gang i døgnet, eller enda værre p-sprøyter... Anonymkode: dd742...993 2
tussi680 Skrevet 31. mai 2016 #3 Skrevet 31. mai 2016 Det har jeg aldri hørt om kun at en minsker mensen. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2016 #4 Skrevet 31. mai 2016 Jeg har hatt min i tre måneder jeg også, men har heller gått med i vekt. Men har lest at det er veldig forskjellige erfaringer med dette, noen går visst opp uten at det finnes noen god forklaring medisinsk sett. Anonymkode: 482f7...b1f
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2016 #5 Skrevet 31. mai 2016 Tja, hormonene kan føre økt appetitt slik at du har spist mer, og kroppen kan også holde mere vann. Jeg tåler ikke p-piller, magen blir skikkelig rar og dårlig, så gynekologen foreslo p-ring og sa at den umulig kunne påvirke fordøyelsen siden den ikke går gjennom fordøyelsessystemet, men blir tatt opp i blodstrømmen direkte fra skjeden. Men joda, hver gang jeg setter inn en ny får jeg skikkelige kramper, kast opp og løs mage, og gjennom hele "syklusen" er jeg smådprlig. Gynekologen mente det var helt umulig at det var grunnet p-ringen, selv om jeg gikk på den i 6 måneder, og hver gang jeg satt inn en ny fikk jeg "omgangssyke" i 4 dager... Når jeg sluttet ble jeg helt normal igjen. Nå har spiral mindre hormoner enn p-piller igjen, men det er uansett nok hormoner til å stoppe eggløsning og påvirke hormonsystemet ditt, og derfor er det så klart nok til å påvirke hormoner på andre måter også. Anonymkode: f7d95...6c7 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2016 #6 Skrevet 31. mai 2016 Ts her. Ja, hormonspiral har lite hormoner, men kroppen reagerer jo på det og likevel. Jeg hadde ikke kviser før jeg fikk spiralen, og menssmertene nå er mye verre enn tidligere. Vet man pleier å miste mensen etterhvert, men det har ikke skjedd enda. Jeg hadde akkurat de samme problemene når jeg brukte P-ring Fikk veldig store kviser i ansiktet, som jeg ikke har hatt verken før eller siden. Prøvde et vanndrivende preparat fra helsekosten for noen uker siden for å se om det hjalp noe på væske i kroppen, men merket ingen forskjell! Hadde håpet at dette ville gi seg... Men kan hende jeg har hatt større appetitt ja, synes det er vanskelig å spise mindre nå, selvom jeg prøver. Anonymkode: 9c458...b96
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2016 #7 Skrevet 31. mai 2016 Hva spiser du da? Du sier jo ikke noe om det? Om du drikker melk og spiser ost og bruker mye smør og olje i maten med godteri i helgen osv så er det jo ikke så lett å gå ned. Anonymkode: 18fbb...8ab 1
lingua franca Skrevet 31. mai 2016 #8 Skrevet 31. mai 2016 Hormonspiral er den hormonprevensjonen med minst hormoner, så du kan nok ikke skylde på den. At noen går opp i vekt av hormonprevensjon handler vel så ofte om at tidspunktet ofte sammenfaller med når man får seg kjæreste/samboer som gjerne innebærer mye mat og kos. Medisinsk sett er 1-2 kg det meste man vil gå opp i vekt pga hormonprevensjon. At hormonspiral skal gjøre at man ikke går ned i vekt, er totalt usannsynlig. Det kan hende du har mer vann i kroppen enn vanlig, snakk med lege eller apotek om det er noe du kan gjøre med det (preparater fra helsekost er bare placebo). Du kan sjekke det ved å prøve ringene dine - dersom ringene som passet før nå føles veldig stramme eller du ikke får dem på, kan det være pga økt vannmengde i kroppen. Å sulte deg er det dummeste du gjør dersom du vil ned i vekt. Spis nok mat, men kutt ned på usunn mat og godteri/snacks. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2016 #9 Skrevet 31. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva spiser du da? Du sier jo ikke noe om det? Om du drikker melk og spiser ost og bruker mye smør og olje i maten med godteri i helgen osv så er det jo ikke så lett å gå ned. Anonymkode: 18fbb...8ab Jeg spiser ganske vanlig tror jeg, havregrøt til frokost, omelett eller stor salat til lunsj, fisk, eller vegetarretter til middag. Spiser ikke kylling eller rødt kjøtt. Til kveldsmat og mellommåltider spiser jeg knekkebrød med hummus, avocado eller cottage cheese på. Men jeg småspiser en del, særlig de dagene jeg er hjemme og studerer! Kanskje det er der jeg har mye å gå på! Har prøvd å skrive ned hva jeg spiser i My fitness pal for å ha litt kontroll. Anonymkode: 9c458...b96
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2016 #10 Skrevet 31. mai 2016 6 minutter siden, lingua franca skrev: Hormonspiral er den hormonprevensjonen med minst hormoner, så du kan nok ikke skylde på den. At noen går opp i vekt av hormonprevensjon handler vel så ofte om at tidspunktet ofte sammenfaller med når man får seg kjæreste/samboer som gjerne innebærer mye mat og kos. Medisinsk sett er 1-2 kg det meste man vil gå opp i vekt pga hormonprevensjon. At hormonspiral skal gjøre at man ikke går ned i vekt, er totalt usannsynlig. Det kan hende du har mer vann i kroppen enn vanlig, snakk med lege eller apotek om det er noe du kan gjøre med det (preparater fra helsekost er bare placebo). Du kan sjekke det ved å prøve ringene dine - dersom ringene som passet før nå føles veldig stramme eller du ikke får dem på, kan det være pga økt vannmengde i kroppen. Å sulte deg er det dummeste du gjør dersom du vil ned i vekt. Spis nok mat, men kutt ned på usunn mat og godteri/snacks. Får høre på apoteket! Takk for svar:) Spurte legen min om vekta sist jeg var der, men hun mente det var såpass lite økning at det ikke var noe å bry seg om. Men det sitter nok mye opp i hodet for min del, jeg har hengt meg helt opp i disse kiloene. Anonymkode: 9c458...b96 1
Gjest Runforit Skrevet 31. mai 2016 #11 Skrevet 31. mai 2016 Har hatt min i 8 mnd og ikke noe, verken vekt eller hud er påvirket.
HjerteDame Skrevet 31. mai 2016 #12 Skrevet 31. mai 2016 Jeg slanker meg nå,Og har gjort det siden januar/februar. Fikk spiralen for 2 mnd siden,og vekta rikket seg ikke en cm!! Gikk ned 10 kilo før den ble satt inn. Veier og lggfører alt jeg spiser, har gjort det hele tiden. Så i dag fikk jeg legen til å ta den ut. Orker ikke det der mer. 😯
ajarRun Skrevet 31. mai 2016 #13 Skrevet 31. mai 2016 Det er alltid vanskelig å gå ned i vekt, det er bare vanskelig. Uansett om du tar medisiner eller ikke. Å lage unnskyldninger for sin egen fedme er ikke konstruktivt. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #14 Skrevet 1. juni 2016 8 timer siden, amativeReflection skrev: Det er alltid vanskelig å gå ned i vekt, det er bare vanskelig. Uansett om du tar medisiner eller ikke. Å lage unnskyldninger for sin egen fedme er ikke konstruktivt. Fedme defineres som over 30 ifølge nhi.no. Ts har en BMI på 25.2 og lider dermed ikke av fedme, men er såvidt det er overvektig. Til Ts: Ja, jeg tror det er noe du kan gjøre med det! Jeg tror ikke veien å gå er å sulte seg selv, men du kan jo se på kostholdet ditt om det er noe du spiser som bare er unødvendige kalorier. Eller har du vært stressa i det siste? Ser du skriver du føler deg oppblåst: Har du endret noe på kosten, økt inntak av grønnsaker, f.eks? Det kan gi oppblåsthet i starten, men det er noe som gjerne vil roe seg etter hvert som kroppen blir vant med det. Håper du finner ut av det Anonymkode: d917c...567 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #15 Skrevet 1. juni 2016 13 timer siden, amativeReflection skrev: Det er alltid vanskelig å gå ned i vekt, det er bare vanskelig. Uansett om du tar medisiner eller ikke. Å lage unnskyldninger for sin egen fedme er ikke konstruktivt. Prøvd hormonprevensjon selv kanskje, og følt hvordan kroppen blir av det? Nei, jeg sier ikke at det er en unnskyldning, jeg har bare stilt et spørmål om noen andre her har opplevd vektnedgang er vanskelig med spiral. Anonymkode: 9c458...b96
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #16 Skrevet 1. juni 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Fedme defineres som over 30 ifølge nhi.no. Ts har en BMI på 25.2 og lider dermed ikke av fedme, men er såvidt det er overvektig. Til Ts: Ja, jeg tror det er noe du kan gjøre med det! Jeg tror ikke veien å gå er å sulte seg selv, men du kan jo se på kostholdet ditt om det er noe du spiser som bare er unødvendige kalorier. Eller har du vært stressa i det siste? Ser du skriver du føler deg oppblåst: Har du endret noe på kosten, økt inntak av grønnsaker, f.eks? Det kan gi oppblåsthet i starten, men det er noe som gjerne vil roe seg etter hvert som kroppen blir vant med det. Håper du finner ut av det Anonymkode: d917c...567 Ja, spiser mye grønnsaker, men det har jeg alltid gjort Tror kanskje litt helgeutskeielser her og der utgjør en del mer kalorier enn jeg tror, og! Har nok slurvet en del i det siste pga eksamen og litt stress! Takk for svar Anonymkode: 9c458...b96
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #17 Skrevet 1. juni 2016 Du sier du småspiser mye. Hva med å prøve heller spise større, mettende måltider så du slipper å småspise? Og hvis du trenger noe å tygge på så ta en tyggis, agurk, stangselleri e.l. Evt drikk te/sukkerfri saft/vann? Anonymkode: d01a3...b17 1
ajarRun Skrevet 1. juni 2016 #18 Skrevet 1. juni 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøvd hormonprevensjon selv kanskje, og følt hvordan kroppen blir av det? Nei, jeg sier ikke at det er en unnskyldning, jeg har bare stilt et spørmål om noen andre her har opplevd vektnedgang er vanskelig med spiral. Anonymkode: 9c458...b96 Jeg forklarer at alle, absolutt alle som har gått ned i vekt opplever det som vanskelig, det er vanskelig. Bare sånn 5-7% klarer å få til permanent vektnedgang, det er ikke lett.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #19 Skrevet 1. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier du småspiser mye. Hva med å prøve heller spise større, mettende måltider så du slipper å småspise? Og hvis du trenger noe å tygge på så ta en tyggis, agurk, stangselleri e.l. Evt drikk te/sukkerfri saft/vann? Anonymkode: d01a3...b17 Sluttet å snuse for to måneder siden, tror jeg sparte mye kalorier på snusingen egentlig! Men det var gode tips du hadde.:) Anonymkode: 9c458...b96
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #20 Skrevet 1. juni 2016 4 minutter siden, amativeReflection skrev: Jeg forklarer at alle, absolutt alle som har gått ned i vekt opplever det som vanskelig, det er vanskelig. Bare sånn 5-7% klarer å få til permanent vektnedgang, det er ikke lett. Nei, og det har du rett i. Men jeg vil jo bare ned noen få kilo, hadde litt høye forventninger til hvor fort det skulle gå Anonymkode: 9c458...b96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå