Gå til innhold

Lavt blodtrykk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hver gang jeg har målt blodtrykk hos legen, som ikke er ofte for jeg trenger sjelden gå til legen, så har det blitt kommentert at det er lavt. Nå har jeg målt det på blodtrykksapparatet til far som har motsatt problem. Da får jeg enda lavere verdier enn hos legen. I dag målte jeg 78/49 feks, og alle gangene jeg har målt har det vært lignende lave verdier. Systolisk aldri over 90

Jeg er 21 år, normalvektig, løper 2-3 mil i uken, og føler meg frisk. Er litt svimmel når jeg reiser meg opp, men dette har jeg hatt hele livet. Leser litt på nettet at slike verdier er "for lave", men er det noen fare forbundet med dette bortsett fra faren for å besvime når man reiser seg for fort opp? 

Anonymkode: 040c7...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Lavt blodtrykk er ikke farlige, så sant det ikke blir så lav at man til slutt ikke har noe trykk, altså dør. Man kan får plager som svimmelhet når man reiser seg opp og i verste fall besvime når man reiser seg opp og da er det jo plagsomt.

Det er viktig å få i seg nok væske når man har lavt blodtrykk.

Anonymkode: 96dba...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri ligget noe særlig over 90/60, har alltid fått beskjed om at det er fint og lavt. Aldri fått beskjed om at det er farlig på noen som helst måte, heller ikke nå som jeg har 80/45 (gravid). Må som ab sier drikke nok og ta det litt rolig når man reiser seg. Og kanskje ikke stå helt stille i solsteiken over lengre tid. Er hvertfall det jeg har fått beskjed av fra lege og jordmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier at så lenge du føler deg fin så er trykket nok til at blodet blir pumpet der det skal. Ingen grunn til bekymring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også lavt blodtrykk. De få gangene jeg har vært på legevakta blir de alltid litt stressa når de måler, mens fastlegen er helt rolig. Fordi jeg ligger jevnt ved hver måling. Jeg kan også bli lett svimmel, men ellers merker jeg lite til det. Har dårlig blodsirkulasjon i tillegg, så trener en del kondisjon for å få pumpa i gang og bruker kompresjonsstrømper jevnlig (og alltid når jeg flyr).

Fastlegen sier dette er helt ufarlig, da jeg alltid har vært slik. Er forøvrig i slutten av 30-årene, og har da vært slik i snart 40 år uten at det har skjedd noe pga det :) 

Anonymkode: 2de1b...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

PS: snittmålinger (som man gjerne leser på nettet) er kun det, snitt. Jeg har også målt lave verdier på andre ting, på legevakten, men som fastlegen sier: alle kropper er forskjellige og det er slik man får gjennomsnitt. Hun sjekker alltid mot hva jeg har målt tidligere etc og så lenge det ikke er stor avvik mot mitt snitt, så er jeg helt frisk og fin.

Google is not your friend, når det kommer til slike ting. Har jeg lært. 

Anonymkode: 2de1b...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måler man etter trening så er blodtrykket ofte lavere. Og siden du trener en del, så kan dette påvirke målingene. 

Endret av SaraG82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lavt blodtrykk her også, og sliter ofte med kraftige blodtrykksfall når jeg reiser meg osv. Enkel løsning fra legen min, spis mer salt, når jeg er flink med salt, altså spiser ikke ekstremt mye salt, men mer enn før (lager all mat selv), så er jeg mye mindre svimmel osv. Da kan jeg bare bli litt svimmel akkurat under jeg reiser meg opp, før mistet jeg synet, bena kramper seg, og jeg ble liggende på gulvet å riste før jeg ble normal igjen, veldig irriterende. Det er ikke bra med for lite salt heller. :)

Anonymkode: 1437e...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakris virker også blodtrykksforhøyende. Jeg har også lavt blodtrykk og lurer på om min veldige "dilla" på lakris i perioder kan ha noe med det å gjøre :)

Min far og søster har også lavt blodtrykk, dette ligger ofte i familien.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...