AnonymBruker Skrevet 30. mai 2016 #1 Skrevet 30. mai 2016 Her ønsker jeg en saklig debatt med verken kvinnefiendtlige eller mannefiendtlige utsagn. I media snakker man ofte om kvinners problemer, sjeldent om det motsatte kjønns problemer. For og ta et eksempel: En artikkel i Aftenposten der det blir snakket om hvor få kvinner det er innen et yrke: det blir omtalt som et samfunnsproblem. I samme artikkel nevnes det; kun som en opplysning at kvinner tar mer høyere utdanning enn menn. Hadde det vært motsatt og det hadde vært slik at menn tok mer høyere utdannelse enn kvinner, ville det også blitt omtalt som et samfunnsproblem. Jeg er for en kollektiv dugnad der alle stiller opp for hverandre; for faktumet er at begge kjønn møter på problemer. Men hvem gidder å være med på en felles dugnad som kun gagner en side? Etter reform 97, er gutter dårligere stilt i skolesystemet, det er mer lagt opp for at jenter skal mestre. Når disse påstandene først kom, ble de ledd av og hysjet ned av likestillingsforkjempere, men har etter tid blitt et faktum. Av unge gutter i mange vestlige land forventes det at de skal oppføre seg etter en jentestandard. Gjør de ikke det er Ritalin og lignende medikamenter løsningen. Dette er etter min mening et overgrep mot barn, da forskningsrapporter viser at en stor del av disse barna er blitt feilmedisinierte ( I Amerika er 1 av 7 unge gutter på slike medisiner). I gjennom hele min skolegang har jeg opplevd at jentene blir favorisert og lyttet til, det er alltid de som hadde rett, guttene var bråkmakere som man helst skulle sett kunne oppholdt seg et annet sted. Du har også en haug med andre ting som: - Menns rettigheter i barnefordelingssaker. - Kvinner får lavere straff for samme kriminelle handling. - Kjønnskvotering praktiseres bare for kvinner. Kjønnskvoteringsloven for kvinner og menn er to forskjellige lover. (om man først skal kvotere, noe jeg er sterkt imot. Burde man ikke kvotert inn flere menn i barnehagestillinger?) - Menns vold i nære relasjoner gir straffereaksjoner i samfunnet- Kvinners vold i nære relasjoner diskuteres ikke. ( I en rapport fra Storbritania kom det frem at det foreligger en stor aksept i samfunnet for vold mot menn i nære relasjoner). En annen ting jeg lurer på er; det sies ofte at jenter må inspireres tidlig for å velge de "rette yrkene". Altså kan de ikke få velge selv? Jeg har aldri opplevd at det blir snakket om at gutter må inspireres i tidlig alder for å tre inn i de "gode" yrkene. Det er som om jenter hele tiden må skånes om og hjelpes, mens guttene er overlatt til seg selv. Hjelp meg med å forstå dette litt, for dette er ikke akuratt likestilling i mine ører om man kun skal snakke om det ene kjønn. Anonymkode: 5b9cf...80f 14
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2016 #2 Skrevet 30. mai 2016 Med fare for å generalisere så er svaret på spørsmålet kort og enkelt ja. I forhold er det lite fokus på menns problemstillinger. Det har bedret seg litt, men det er fortsatt voldsomt skjevdelt. Men, det er i tillegg litt mer komplekst enn dette, for om man graver litt under overflaten så vil man raskt se hvem som egentlig er likestillingsforkjempere og hvilken del av befolkningen det egentlig kjempes for (i betydning av sosioøkonomisk status). Kort sagt er tendensen at kvinnesakskvinner som oftest er godt bemidlede, ofte med en høy posisjon i samfunnet, og som ofte kjemper for kvinner i tilsvarende situasjon, evt. for kvinner som har potensialet til det. Eksempler på dette er kvotering til prestisjestudier og kvinneandel i styrene i de store norske selskapene. Du finner langt sjeldnere tiltak rettet mot kvinner i en lavere sosioøkonomisk posisjon. Om vi stikker fingeren i jorden, hvor mange kvinner har egentlig evnene som skal til for å gjennomføre et prestisjestudie og skape seg en super karriere ut fra det kontra de som ikke har det, og ennå viktigere - hvor mange kvinner har egentlig potensialet til å bli styremedlem for et av de store selskapene? Og så kan man videreføre tankerekken og vurdere hvor mange menn som har det samme potensialet, og som liksom utgjør det store patriarkatet som stilles opp som motstander for å rettferdiggjøre tiltakene. Svaret er at det egentlig gjelder ganske få av begge kjønn. Det er kun de færreste mennene som overhodet er eller kommer til å bli i stand til å utgjøre noen form for patriarkat og det er de færreste kvinner som noensinne vil sette sine føtter i et styrerom. I praksis ser vi at det er god gammel klassekamp inne i bildet forkledt som kvinnekamp. Man kan si at dette er kvinneelitens kamp for å sikre seg mer ressurser uten at det egentlig kommer ordinære kvinner til gode. Anonymkode: dcf92...0eb 7
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #3 Skrevet 1. juni 2016 Noen fler som vil ha med sin mening her? Eller skal vi la siste svar stå som en konklusjon? Anonymkode: 5b9cf...80f
Gjest O.G. Skrevet 1. juni 2016 #4 Skrevet 1. juni 2016 Jeg synes jevnt over at menn kommer heldigst ut hele tiden.
Dr. A. Kula Skrevet 1. juni 2016 #5 Skrevet 1. juni 2016 3 minutter siden, O.G. skrev: Jeg synes jevnt over at menn kommer heldigst ut hele tiden. Hva med å for en gangs skyld begrunne dine meninger? Å komme med en mening tatt i fra løse luften, uten begrunnelse og eventuelt eksempler, bidrar ingenting til debatten. 9
Maleficenta Skrevet 1. juni 2016 #6 Skrevet 1. juni 2016 Den 30.5.2016 at 21.23, AnonymBruker skrev: Her ønsker jeg en saklig debatt med verken kvinnefiendtlige eller mannefiendtlige utsagn. I media snakker man ofte om kvinners problemer, sjeldent om det motsatte kjønns problemer. For og ta et eksempel: En artikkel i Aftenposten der det blir snakket om hvor få kvinner det er innen et yrke: det blir omtalt som et samfunnsproblem. I samme artikkel nevnes det; kun som en opplysning at kvinner tar mer høyere utdanning enn menn. Hadde det vært motsatt og det hadde vært slik at menn tok mer høyere utdannelse enn kvinner, ville det også blitt omtalt som et samfunnsproblem. Jeg er for en kollektiv dugnad der alle stiller opp for hverandre; for faktumet er at begge kjønn møter på problemer. Men hvem gidder å være med på en felles dugnad som kun gagner en side? Etter reform 97, er gutter dårligere stilt i skolesystemet, det er mer lagt opp for at jenter skal mestre. Når disse påstandene først kom, ble de ledd av og hysjet ned av likestillingsforkjempere, men har etter tid blitt et faktum. Av unge gutter i mange vestlige land forventes det at de skal oppføre seg etter en jentestandard. Gjør de ikke det er Ritalin og lignende medikamenter løsningen. Dette er etter min mening et overgrep mot barn, da forskningsrapporter viser at en stor del av disse barna er blitt feilmedisinierte ( I Amerika er 1 av 7 unge gutter på slike medisiner). I gjennom hele min skolegang har jeg opplevd at jentene blir favorisert og lyttet til, det er alltid de som hadde rett, guttene var bråkmakere som man helst skulle sett kunne oppholdt seg et annet sted. Du har også en haug med andre ting som: - Menns rettigheter i barnefordelingssaker. - Kvinner får lavere straff for samme kriminelle handling. - Kjønnskvotering praktiseres bare for kvinner. Kjønnskvoteringsloven for kvinner og menn er to forskjellige lover. (om man først skal kvotere, noe jeg er sterkt imot. Burde man ikke kvotert inn flere menn i barnehagestillinger?) - Menns vold i nære relasjoner gir straffereaksjoner i samfunnet- Kvinners vold i nære relasjoner diskuteres ikke. ( I en rapport fra Storbritania kom det frem at det foreligger en stor aksept i samfunnet for vold mot menn i nære relasjoner). En annen ting jeg lurer på er; det sies ofte at jenter må inspireres tidlig for å velge de "rette yrkene". Altså kan de ikke få velge selv? Jeg har aldri opplevd at det blir snakket om at gutter må inspireres i tidlig alder for å tre inn i de "gode" yrkene. Det er som om jenter hele tiden må skånes om og hjelpes, mens guttene er overlatt til seg selv. Hjelp meg med å forstå dette litt, for dette er ikke akuratt likestilling i mine ører om man kun skal snakke om det ene kjønn. Anonymkode: 5b9cf...80f Jada kvoter menn i stillinger de får drittlønn i. De vil de sikkert kvoteres inn i. Hva skal gulrota være for å få flere menn til å jobbe i barnehage? Detmed barnefordeling er urettferdig. Det er jeg enig i. Men for å snu den kampen må menn stå mer på og vise at de alltid stiller opp 100 prosent for barna sine og viser at de ønsker mye samvær, og f.eks ikke prioritere karriære foran barna, noe som er sosialt akseptert for menn å gjøre, men ikke for kvinner (likestillingen er ikke helt der på dette området. Ikke bra). Kvinners vold i nære relasjoner. Urettferdigheten her er like mye pga menns holdninger til andre menn som utsettes for vold eller voldtekt fra kvinner. At de er pyser og pingler og ikke ekte menn.... Her må det en generell holdningsendring til som tar vekk tabuet. Skolesystemet i Norge er bare tullete. Enhetsskolen funker ikke. Jeg er mer for å tilpasse læring til hvert enkelt individ 8
Gjest O.G. Skrevet 1. juni 2016 #7 Skrevet 1. juni 2016 Et øyeblikk siden, Dr. A. Kula skrev: Hva med å for en gangs skyld begrunne dine meninger? Å komme med en mening tatt i fra løse luften, uten begrunnelse og eventuelt eksempler, bidrar ingenting til debatten. Vel, hvor er begrunnelsen i HI? Hvor hen var begrunnelsen at barnefordeling alltid går i menns disfavør? Vi har et helt forum med tråder som snakker om hvor mye kvinner strekker seg for at menn skal få ha barna og betale minst mulig bidrag. Hva med at det er bare kvinner som kvoteres inn i jobber? Kjenner mang en førskolelærerinne som ikke fikk jobben pga en mann ble valgt istedet. Og gutter er mindre heldig stilt i skolesystemet mens jenter raser forbi dem? Hvilke gutter er det som ikke får til skolen? Middelklassens? Kanskje det ikke har noe med skolen å gjøre i hele tatt, men med hvordan gutter blir oppdratt og fra hvilke samfunnslag de hører til?
Dr. A. Kula Skrevet 1. juni 2016 #8 Skrevet 1. juni 2016 4 minutter siden, O.G. skrev: Vel, hvor er begrunnelsen i HI? Hvor hen var begrunnelsen at barnefordeling alltid går i menns disfavør? Vi har et helt forum med tråder som snakker om hvor mye kvinner strekker seg for at menn skal få ha barna og betale minst mulig bidrag. Hva med at det er bare kvinner som kvoteres inn i jobber? Kjenner mang en førskolelærerinne som ikke fikk jobben pga en mann ble valgt istedet. Og gutter er mindre heldig stilt i skolesystemet mens jenter raser forbi dem? Hvilke gutter er det som ikke får til skolen? Middelklassens? Kanskje det ikke har noe med skolen å gjøre i hele tatt, men med hvordan gutter blir oppdratt og fra hvilke samfunnslag de hører til? TS Spør i trådtittelen " Går likestillingen kun i kvinners retning? ", og underbygger spørsmålet med tanker rundt ulike områder der det kan settes spørsmålstegn ved nettopp dette. I HI påstås det ikke at "...barnefordeling alltid går i menns disfavør", men drar frem områder der spørsmålet kan være relevant å bestrides, som i punktet " Menns rettigheter i barnefordelingssaker. ". Du er velkommen til å argumentere om TS har et poeng eller tar feil. Det er faktisk ikke lov å annonsere (var det ihvertfall ikke før) med at menn vil prioriteres som underrepresentert kjønn (i motsetning til for kvinner) ifm stillingsannonser, så de stillingene er trolig besatt med bagrunn i personenes kvalifikasjon. Slik det skal være. Om du har sett på statistikker over drop-outs i skolesystemet, karaktersnitt mm. så vil du se at TS har et poeng. Det er overvekt av gutter som ikke fullfører utdannelsen, og jenter har etterhvert høyere snitt. Samtidig som undervisningen er mer teoretisk rettet, det er i dag mye mer teori også i de praktisk rettede fagene som tradisjonelt har appelert til skoletrett ungdom, ofte gutter med interesse for maskin, mekanikk, elektronikk og bygg. Kanskje det har noe med at det snart bare finnes kvinnelige lærere, helt fra barnehagen til videregående? 6
Gjest O.G. Skrevet 1. juni 2016 #9 Skrevet 1. juni 2016 (endret) 29 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: TS Spør i trådtittelen " Går likestillingen kun i kvinners retning? ", og underbygger spørsmålet med tanker rundt ulike områder der det kan settes spørsmålstegn ved nettopp dette. I HI påstås det ikke at "...barnefordeling alltid går i menns disfavør", men drar frem områder der spørsmålet kan være relevant å bestrides, som i punktet " Menns rettigheter i barnefordelingssaker. ". Du er velkommen til å argumentere om TS har et poeng eller tar feil. Det er faktisk ikke lov å annonsere (var det ihvertfall ikke før) med at menn vil prioriteres som underrepresentert kjønn (i motsetning til for kvinner) ifm stillingsannonser, så de stillingene er trolig besatt med bagrunn i personenes kvalifikasjon. Slik det skal være. Om du har sett på statistikker over drop-outs i skolesystemet, karaktersnitt mm. så vil du se at TS har et poeng. Det er overvekt av gutter som ikke fullfører utdannelsen, og jenter har etterhvert høyere snitt. Samtidig som undervisningen er mer teoretisk rettet, det er i dag mye mer teori også i de praktisk rettede fagene som tradisjonelt har appelert til skoletrett ungdom, ofte gutter med interesse for maskin, mekanikk, elektronikk og bygg. Kanskje det har noe med at det snart bare finnes kvinnelige lærere, helt fra barnehagen til videregående? Ok, så når menn blir kvotert inn så er det i bakgrunn i personenes kvalifikasjoner, mens når kvinner gjør det så er de underkvalifiserte? Du hører selv hvor teit du blir? Endret 1. juni 2016 av O.G.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #10 Skrevet 1. juni 2016 Kvinner vil ikke ha likestilling vel de vil ha likestilling men bare når det er til fordel for dem. Anonymkode: 8077f...964 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #11 Skrevet 1. juni 2016 1 time siden, O.G. skrev: Hva med at det er bare kvinner som kvoteres inn i jobber? Kjenner mang en førskolelærerinne som ikke fikk jobben pga en mann ble valgt istedet. Hvordan kan du i det hele tatt bruke det som et forsvars svar? Kompetanse og kvalifikasjoner er ikke så viktig å ta stilling til for deg, eller? Anonymkode: 5b9cf...80f 2
Gjest O.G. Skrevet 1. juni 2016 #12 Skrevet 1. juni 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan du i det hele tatt bruke det som et forsvars svar? Kompetanse og kvalifikasjoner er ikke så viktig å ta stilling til for deg, eller? Anonymkode: 5b9cf...80f Eller du har ikke helt fått med det hva innkvotering faktisk er for noe, for det er ikke sånn at kandidatene ikke har kvalifikasjonene i orden.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #13 Skrevet 1. juni 2016 2 minutter siden, O.G. skrev: Eller du har ikke helt fått med det hva innkvotering faktisk er for noe, for det er ikke sånn at kandidatene ikke har kvalifikasjonene i orden. Det har du rett i. Men de velger nødvendigvis ikke den beste kandidaten for det? Dette var heller ikke essensen i det jeg skrev. Du trakk frem et eksempel hvor du sa at du visste om flere kvinner som hadde blitt valgt bort til fordel for en mannlig kandidat. Kvotering skjer ikke ved hver jobb søknad. Jeg ser ikke helt relevansen med innlegget ditt? Ja de fikk ikke jobben, en mann fikk den, også? Kanskje han passet bedre? At du kjenner noen kvinner som ikke fikk jobb (buhu) endrer ikke det faktum at kvinner kvoteres inn i visse yrker. Anonymkode: 5b9cf...80f 3
Silfen Skrevet 1. juni 2016 #14 Skrevet 1. juni 2016 Menns rettigheter mtp barn, både i forhold og etter forhold, er jo på fremgang, så jeg skjønner ikke helt hva du mener med at det er i kvinners favør. Joda, mye kan gjøres mtp far fremdeles, men ting endres jo ikke over natten. 1
Gjest O.G. Skrevet 1. juni 2016 #15 Skrevet 1. juni 2016 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har du rett i. Men de velger nødvendigvis ikke den beste kandidaten for det? Dette var heller ikke essensen i det jeg skrev. Du trakk frem et eksempel hvor du sa at du visste om flere kvinner som hadde blitt valgt bort til fordel for en mannlig kandidat. Kvotering skjer ikke ved hver jobb søknad. Jeg ser ikke helt relevansen med innlegget ditt? Ja de fikk ikke jobben, en mann fikk den, også? Kanskje han passet bedre? At du kjenner noen kvinner som ikke fikk jobb (buhu) endrer ikke det faktum at kvinner kvoteres inn i visse yrker. Anonymkode: 5b9cf...80f Eller at menn kvoteres inn i visse yrker der flertallet er kvinner og med det går forbi kvinner med bedre papirer. Jeg ser ikke forskjellen så lenge kandidaten er kvalifisert, jeg er for kvotering. Vi trenger en innpisker. Endret 1. juni 2016 av O.G.
Peter007 Skrevet 1. juni 2016 #16 Skrevet 1. juni 2016 Den 30.5.2016 at 21.23, AnonymBruker skrev: Her ønsker jeg en saklig debatt med verken kvinnefiendtlige eller mannefiendtlige utsagn. I media snakker man ofte om kvinners problemer, sjeldent om det motsatte kjønns problemer. For og ta et eksempel: En artikkel i Aftenposten der det blir snakket om hvor få kvinner det er innen et yrke: det blir omtalt som et samfunnsproblem. I samme artikkel nevnes det; kun som en opplysning at kvinner tar mer høyere utdanning enn menn. Hadde det vært motsatt og det hadde vært slik at menn tok mer høyere utdannelse enn kvinner, ville det også blitt omtalt som et samfunnsproblem. Jeg er for en kollektiv dugnad der alle stiller opp for hverandre; for faktumet er at begge kjønn møter på problemer. Men hvem gidder å være med på en felles dugnad som kun gagner en side? Etter reform 97, er gutter dårligere stilt i skolesystemet, det er mer lagt opp for at jenter skal mestre. Når disse påstandene først kom, ble de ledd av og hysjet ned av likestillingsforkjempere, men har etter tid blitt et faktum. Av unge gutter i mange vestlige land forventes det at de skal oppføre seg etter en jentestandard. Gjør de ikke det er Ritalin og lignende medikamenter løsningen. Dette er etter min mening et overgrep mot barn, da forskningsrapporter viser at en stor del av disse barna er blitt feilmedisinierte ( I Amerika er 1 av 7 unge gutter på slike medisiner). I gjennom hele min skolegang har jeg opplevd at jentene blir favorisert og lyttet til, det er alltid de som hadde rett, guttene var bråkmakere som man helst skulle sett kunne oppholdt seg et annet sted. Du har også en haug med andre ting som: - Menns rettigheter i barnefordelingssaker. - Kvinner får lavere straff for samme kriminelle handling. - Kjønnskvotering praktiseres bare for kvinner. Kjønnskvoteringsloven for kvinner og menn er to forskjellige lover. (om man først skal kvotere, noe jeg er sterkt imot. Burde man ikke kvotert inn flere menn i barnehagestillinger?) - Menns vold i nære relasjoner gir straffereaksjoner i samfunnet- Kvinners vold i nære relasjoner diskuteres ikke. ( I en rapport fra Storbritania kom det frem at det foreligger en stor aksept i samfunnet for vold mot menn i nære relasjoner). En annen ting jeg lurer på er; det sies ofte at jenter må inspireres tidlig for å velge de "rette yrkene". Altså kan de ikke få velge selv? Jeg har aldri opplevd at det blir snakket om at gutter må inspireres i tidlig alder for å tre inn i de "gode" yrkene. Det er som om jenter hele tiden må skånes om og hjelpes, mens guttene er overlatt til seg selv. Hjelp meg med å forstå dette litt, for dette er ikke akuratt likestilling i mine ører om man kun skal snakke om det ene kjønn. Anonymkode: 5b9cf...80f Ja det er mye riktig I det du skriver uten å gå I detaljer. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #17 Skrevet 1. juni 2016 6 minutter siden, Silfen skrev: Menns rettigheter mtp barn, både i forhold og etter forhold, er jo på fremgang, så jeg skjønner ikke helt hva du mener med at det er i kvinners favør. Joda, mye kan gjøres mtp far fremdeles, men ting endres jo ikke over natten. Bare når det er manifeste mangler ved mors omsorgsevne, har far en sjanse til å vinne frem i en barnefordelingssak. Hvis begge foreldre fremstår med normale forutsetninger, vinner nesten alltid mor, sier advokat Øivind Østberg. Anonymkode: 5b9cf...80f 3
Gjest O.G. Skrevet 1. juni 2016 #18 Skrevet 1. juni 2016 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare når det er manifeste mangler ved mors omsorgsevne, har far en sjanse til å vinne frem i en barnefordelingssak. Hvis begge foreldre fremstår med normale forutsetninger, vinner nesten alltid mor, sier advokat Øivind Østberg. Anonymkode: 5b9cf...80f Vel, men BY (som jo oftest er far) slipper unna bidrag omtrent med dagens regler. Hører ingen menn er på barrikadene pga det. Og hvorfor vinner mor? Kan det være at hun har prioritert ungene, mens far har prioritert karriere? Endret 1. juni 2016 av O.G.
Silfen Skrevet 1. juni 2016 #19 Skrevet 1. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare når det er manifeste mangler ved mors omsorgsevne, har far en sjanse til å vinne frem i en barnefordelingssak. Hvis begge foreldre fremstår med normale forutsetninger, vinner nesten alltid mor, sier advokat Øivind Østberg. Anonymkode: 5b9cf...80f Skjønner ikke hvorfor du kommer med det der. Ikke har jeg nevnt full omsorgsovertagelse. Nekter du for at menn har større rettigheter enn før mtp samvær? F.eks. 50-50? Det ER på vei fremover, det ER mer igjen å gjøre, det du skriver over her har ingen som helst motsetning med min påstand. 3
Peter007 Skrevet 1. juni 2016 #20 Skrevet 1. juni 2016 Nå tok IKKE TS. opp barnebidrag og barnefordelingssaker I tråden. Men det virker være dette som er blitt temaet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå