Gjest Anonymous Skrevet 1. november 2004 #1 Skrevet 1. november 2004 Herpesmunnsår, hvordan ser de ut? Kommer de alltid på leppene eller i utkanten? Kan de forveksles med kviser?
Pusebaby Skrevet 1. november 2004 #2 Skrevet 1. november 2004 I utkanten. Ja de kan forveksles med kviser og sår og tørr leppe men de svir og "dunker" og kan bli der leenge. Æsj.
enhna Skrevet 2. november 2004 #3 Skrevet 2. november 2004 Tror herpes utbrudd kan komme hvor dom helst på leppene jeg.. Ha hatt både i utkanten, midt på og over hele overleppa.. Har heldigvis blitt bedre med årene.. Herpes utbrudd er nesten som en blemme som fylles opp med en væske, denne blemma sprekker hvis du pirker i den. Til slutt kommer det en skorpe på.. og såret blir mindre før det forsvinner. Utrolig plagsomt!! Jeg mener at det ikke kan forveksles med kviser jeg da.. Det dunker og "brenner" litt i begynnelsen av et utbrud.. Håper dette hjalp litt.
Gjest Anonymous Skrevet 3. november 2004 #4 Skrevet 3. november 2004 Da kan det være det jeg har fått. Kan man ha viruset i flere år før det bryter ut? Har ikke hatt slike sår tidligere. Ikke min kjæreste heller.
Gjest Anonymous Skrevet 4. november 2004 #5 Skrevet 4. november 2004 Jepp, viruset kan ligge i kroppen før det bryter ut :cry: Se på denne du: http://olafia.no/default2.htm
Caramba Skrevet 4. november 2004 #6 Skrevet 4. november 2004 Hvor lenge pleier det vanligvis å gå før man merker at man er blitt smittet? Blir man smittet uansett, eller er noen imun mot viruset?
Livets datter Skrevet 4. november 2004 #7 Skrevet 4. november 2004 Ha hatt både i utkanten, midt på og over hele overleppa.. Jeg og.
Livets datter Skrevet 4. november 2004 #8 Skrevet 4. november 2004 Jeg har tatt vare på et stykke om dette fra Norsk Ukeblad i 2003: "Munsår kommer og går, og er ikke farlige, men likevel irriterende og lite pent. Når du først har fått munnsår, kan du ikke bli kvitt det. Men nye tannbørstevaner og lavendelolje kan minske antall utbrudd. Viruset kan holde seg i"i live" i dagevis på en tannbørste. Kast tannbørsten etter at du har fått blemme på såret slik at du minsker sjansen for nye sår. Når såret er borte, kjøper du enda en ny tannbørste. Legg også tannbørsten et tørt sted hvor viruset ikke trives så godt. Vær også obs på at viruset kan sette seg i leppestift og -pomader (lån aldri leppestift av venninnen din). Apotekene har mange produkter som skal lindre og være til hjelp. En del sverger til fluor-tannkrem på såret og mener dette hjelper. Lavendelolje skal være et meget god tips. Smør på det stedet der såret har begynt å "ulme". Dette kan forhindre utbrudd. Etter utbrudd er det mange som sverger til solhatt. Et kjerringråd er å pensle på myrratinktur. Alle disse naturmidlene må smøres på svært ofte - gjerne hver (våkne9 time - forå ha god virkning. Det er også gjort undersøkelser med sinksalver og -oppløsninger i forkant og i utbruddsfasen. Eksperter mener at sink forhindrer viruset i å formere seg i cellene. Sinkglukonat skal være mildere mot huden enn sinksulfat og fås i helsekostbutikker. Noen synes også nedising på kriblingen i leppene hjelper. Is demper betennelser som kan sparke i gang munnsårene. Såret bør holdes rent og tørt. Det er sjelden noen får puss i såret, men skjer det med deg, bør du kontakte legen din. Blir du solbrent, svekkes immunforsvaret og du blir lettere forkjølet og kan få munnsår. har du først fått sår, bør du beskytte dette ekstra mot solstrålene med solblokk, eller sinkpasta som fås kjøpt på apoteket. Det beste er allikevel å holde deg i skyggen eller bruke solhatt. Stess ned! Dette kan minske antall utbrudd. Unngå å spise sjokolade, erter, peanøtter, gelatin, øl og cola. Disse matvarene inneholder stoffer som viruset trenger for å leve og ha det bra. Legg merke til hva du har gjort i forkant av et utbrudd. Ved hjelp av kartlegging av deg selv kan du finne mønstre som gir deg munnsår." Puuuh....
Gjest Anonymous Skrevet 4. november 2004 #9 Skrevet 4. november 2004 kjerringråd: hvis du merker antydninger til herpesutbrudd (på leppa). Så ta en tresleiv, legg den på kokeplata, så den blir varm. Og ta den så på leppa. Ja det gjør vondt, men det skal hjelpe PS: gjøres på eget ansvar.
Gjest Ninakanin Skrevet 4. november 2004 #10 Skrevet 4. november 2004 Jeg er ikke en herpes-ekspert, men jeg vil tro at det fort kan forveksles med kviser.. Og ja, de kan komme langs hele leppa, ikke bare i munnviken! Man kan faktisk få herpes på øyet, hehe, så hvis du har herpes så vær forsiktig med hvor du tar etter å ha vært bortpå såret. Vask hendene ofte..
enhna Skrevet 4. november 2004 #11 Skrevet 4. november 2004 Jeg anbefaler Zovirax mot herpes, men viktig å smøre på med en gang kriblingen begynner. Eller virker egentlig Vectavir på samme måte.
enhna Skrevet 4. november 2004 #12 Skrevet 4. november 2004 Hvor lenge pleier det vanligvis å gå før man merker at man er blitt smittet? Blir man smittet uansett' date=' eller er noen imun mot viruset?[/quote'] Tror inkubasjonstiden er rundt to uker, men er nok mulig at du ikke får utbrudd med det første. Det virker som om typen min er immun, han glemmer seg som regel bort og kysser meg mens jeg har et utbrudd, men har enda ikke selv hatt et eneste utbrudd.. Urettferdig det der..
ps Skrevet 4. november 2004 #13 Skrevet 4. november 2004 Ikke alle som får utbrudd, men de kan godt være smittet for det. Det gjelder både Herpes 1 og 2.
Caramba Skrevet 5. november 2004 #14 Skrevet 5. november 2004 Kjæresten min får munnsår ca to ganger i året. Noen som vet når han er "kyssbar" igjen etter at han har hatt utbrudd? Nå har han bare to små skorper igjen på leppa, og de har tørket inn. Han fikk utbrudd på tirsdag.. Jeg vil helst unngå å få det............. Håper virkelig jeg er "imun"..... Krysse fingre. Vi er forsiktige når han har utbrudd, men jeg har lest at det også er smittsomt før utbrudd..........
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå