Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge kan en baby på 6 måneder sitte i bilstol? Skulle vært ett sted som er 6 timer unna. Om man legger inn pauser, hvor mange og hvor lenge evt. er det ok da? 

Anonymkode: a7936...7ae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjørte ca samme strekning når vår var seks mnd, så lenge han sov kjørte vi (etter anbefaling fra lege). Hadde vel to pauser på en time hver for å gi mat og la han strekke på seg. Det er veldig sjelden vi kjører så langt, så da fulgte vi bare barnets signaler. Hadde han vist tegn til misnøye hadde vi stoppet oftere.

Anonymkode: 3b086...ac9

Skrevet

Den dauer neppe av å sitte i bilstol i 6 timer, men du kommer jo til å bli gal av å høre på hylingen. I tillegg ville jeg vært stresset over vissheten av at hvis jeg kommer i selv en liten kollisjon så dør bebisen. 

Du må jo ta pauser når den må skifstes, mates eller trenger oppmerksomhet. Hvis den sover godt i bil kan det bli få, hvis den ikke gjør det kan det fort bli mange. Da kan 6 timer fort bli til mange timer. 

Skrevet

Om du ignorerer et av svarene over her, så får du kanskje litt bedre blodtrykk på turen. ;)

Vi har familie nesten syv timer kjøretid unna, og har tatt turen omtrent 5 ganger i året. De første to turene var med spedbarn uten døgnrytme som ammet og vi stoppet for mating og bleiebytter omtrent annenhver time + la inn et lengre stopp hvor vi trillet tur og lot babyen ligge og strekke seg ut i vogna, og bli båret litt for å avlaste ryggen.

Når han fikk døgnrytme, så kjørte vi på kvelden. Da kjørte vi uten stans så sant han sov, om han våknet til og sov urolig så stoppet vi (et par døgnåpne beninstasjoner), skiftet på, og lot ungen strekke litt på seg og fikk mat for å lettere sovne når vi begynte å kjøre igjen. 

Nå er han straks to år, og nattkjøring fungerer ikke lengre, han liker ikke å sove lenge i bilen. Så da kjører vi på dagen, med masse bøker, leker, saft, litt video på et nettbrett. Og vi legger inn to lange stopp (30-60 minutt) for å løpe litt rundt, herje, spise og strekke på kroppen.

Vi har hatt noen sure stunder i bilen, men stort sett har det gått over all forvetning, fredelig og rolig for seg. 

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, amativeReflection skrev:

Den dauer neppe av å sitte i bilstol i 6 timer, men du kommer jo til å bli gal av å høre på hylingen. I tillegg ville jeg vært stresset over vissheten av at hvis jeg kommer i selv en liten kollisjon så dør bebisen. 

Du må jo ta pauser når den må skifstes, mates eller trenger oppmerksomhet. Hvis den sover godt i bil kan det bli få, hvis den ikke gjør det kan det fort bli mange. Da kan 6 timer fort bli til mange timer. 

Da kan man jo ikke ta med babyen i bilen i det hele tatt da. Hvis man  stresser med at man skal kollidere. Ulykker trenger ikke skje på langtur. 

Vi har familie ca 7 timer unna. Tok første turen da mini var ca 4 mnd. Null problem. Men da visste vi at han alltid sovnet på bilturer. La inn et par gode stopp til amming, skifting etc. 

Skrevet

Vi kjørte Oslo-Stavanger og tilbake igjen da lillebror var 2 mnd. Det gikk veldig fint. Han sov omtrent hele veien så vi stoppet kun for mat. Ingen hyling i allefall (da er bilturer betydelig mer krevende når de blir større og mer kravstore).

AnonymBruker
Skrevet

Tenker i utgangspunktet at det ikke er noen begrensning på det. Vi har kjørt Oslo Trondheim sikkert 6 ganger i løpet av minis første leveår. Man tar bare pauser når det trengs og kjenner på det...

Anonymkode: f161a...8c7

Skrevet

Vi hadde kjøreturer på 3 timer med våre, tok med alt som kunne trenges og stoppet når det var nødvendig. Mat, bleieskift og alt som hører med.

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, amativeReflection skrev:

Åh, jeg er glad jeg ikke har like negative holdninger til alt her i livet og ser problemer på den måten, det må være så slitsomt :fnise:

Vi har 8 timer til familien min på vintertid, tok første turen med henne når hun var 3 uker. Da stoppet vi ofte med hensyn til å strekke på rygg og sånn. I tillegg ble det ammepauser, men ellers sov hun. Vi har kjørt mye siden den gang, nå er hun 3 1/2 og fremdeles veldig flink og tålmodig i bil :-) 

Anonymkode: cfa76...6ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...