Gå til innhold

Hvordan hjelpe venninne som skal skilles?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min gode venninne skal skilles. Mannen hennes ønsker å skilles, men det gjør ikke venninnen min. Forholdet har skrantet lenge, men de har ikke klart å få det til å fungere igjen. Jeg synes til tider det er ganske slitsomt å være venninnen hennes nå som hun skal skilles, men jeg vil jo være der og støtte henne. Hun vil at jeg skal være ærlig med henne, og jeg har prøvd så godt jeg kan å si ærlige meninger, men noen ganger føler jeg at hun fortrenger sannheten og blir irritert dersom jeg sier min mening. Jeg føler at jeg prøver å se saken fra begges side, da jeg ikke ønsker å være en venninne som kun er på side med henne og ikke tør å gi ærlige tilbakemeldinger. Jeg er jo god venn med mannen hennes også. 

Men det jeg synes er vanskeligst å prate med henne om er når hun er lei seg og irritert og sier "hvordan kan han gjøre dette mot meg og barna?". De har to barn, en på 6 år og en på 10 år. Jeg forstår jo at hun ikke helt kan skjønne det, da mange faktisk forblir gift pga. barna, men samtidig så tror jeg barna lett merker at noe er feil når noen er gift til tross for at de egentlig vil skilles. Jeg har snakket litt med mannen hennes også via meldinger. Jeg har bare hørt hvordan det går osv, og han har skrevet tilbake at han synes det er slitsomt når ikke venninnen min forstår at han ikke klarer å være i forholdet lenger. Han føler at han gir opp sitt liv dersom han blir hos henne, og han føler at han er i et ulykkelig forhold. 

Jeg føler at venninnen min kun ser det negative, forståelig nok, men jeg prøver å få henne til å se at det kanskje kan komme noe godt ut av skilsmissen også. Jeg vet jo at hun ikke har hatt det godt i forholdet heller, men jeg tror hun ønsker å forbli gift pga. redsel for hva som vil skje når det blir slutt, i tillegg til det økonomiske og mtp barna. 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette. Kanskje noen av dere har hjulpet en venn/venninne med lignende "problemer"? Hvordan snakket dere om skilsmissen? Var dere ærlige eller bare trøstet dere og hørte på alt han/hun hadde å si? 

Anonymkode: 74dfe...633

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle reagerer sikkert forskjellig på dette, men jeg kan jo skrive litt om hva jeg selv erfarte.

Når jeg og mannen skiltes, var det jeg som ville gå. Men det betyr ikke at det var lett av den grunn. 

Jeg satte umåtelig stor pris på mine venner i denne perioden (og ellers selvsagt). 

De var veldig ærlige med meg, samtidig som jeg visste at jeg alltid kunne si hva jeg følte. Jeg hadde alltid husrom om jeg trengte det.

Det jeg derimot satte mest pris på var at de inviterte meg med på ting, slik at jeg ikke satt hjemme og tenkte for mye. Det kunne være en konsert, en biltur, et kafebesøk, eller bare en middag.

Det var skikkelig godt å vite at jeg hadde noen i mitt hjørne.

Av den grunn så syntes jeg det er viktig at du er lojal mot din venninne. Ikke fortell hennes eksmann ting hun deler med deg.   Det er vanskelig å balansere vennskap mellom begge parter i en slik sak. Ikke bland kortene. Hun må vite at du er til å stole på. 

"En venninne er der for alltid, en venn er der til han finner seg ny dame" -Dette sa ei venninne til meg.. Det er selvsagt satt litt på spissen, men det får en til å tenke litt i hvertfall :)

Skrevet

du må bare finne deg i å høre på i denne første perioden og enda lenger, du kan si ting men vil nok oppleve krasse tilbakemeldinger fra din venninne inntil hun innser sannheten selv. Mye tanker som går rundt i hodet på den som skal skilles og ikke alltid de klarer å tenke klart iallefall ikke første året. 

Gjest Agnetha
Skrevet

Jeg syns det blir feil at du taster med mannen hennes, selv om dere er venner. Det kan få din venninne til å føle seg veldig sårbar og alene. Tross alt har han vel andre venner han kan prate med? Og du trenger ikke få vite hva han tenker og føler. Hvordan ble du venn med han? Via din venninne? Litt av ditt problem med å høre på henne er at du har tillatt deg å gå inn i mannens situadjon og taste med han om det. Du er faktisk i en situasjon som ikke er så smart. Mange vennskap har røke pga slikt.

Som nevnt over her, ta med din venninne på aktiviteter som gir positive stunder. Hun vil ha behov for det. 

Skrevet

Ta henne med på aktiviteter, og hold kontakten med denne eksen hennes til et minimum. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...