Gå til innhold

Kan man få genetisk like søsken (tvillinger uten å være tvillinger)?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fikk ikke sove i natt, så hodet mitt begynte å kjøre sitt eget løp og tenke på diverse.

Søsken, de er har jo ofte ganske likt genetisk materiale, litt fra far og litt fra mor. Noen er veldig like, da har de sikkert fått ganske lik andel gener fra hver av foreldrene, mens når de er ulikt kan det være den ene arvet masse fra mor og den andre fra far... Men, er det mulig å arve akkurat likt og få lik DNA og "bli" tvillinger selv om man ikke er født samtidig?

Er klar over at hvis det er mulig så er det veldig liten sannsynlighet, men er jo mange mennesker på jorda, kanskje noen det har skjedd med før?

Anonymkode: 2f360...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Som enegget tvillinger mener du? 

Ja, det er sikkert en mikroskopisk sjanser for at det kan skje naturlig, men ganske usannsynlig. Det er vel mer sannsynlig at et embryo deler seg i petriskålen og legen bare setter inn et og fryser ned det andre?

Anonymkode: 10e7d...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynlighet er gøy! Men aner ikke om det er mulig..

Endret av OppNedPåAlt
leif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, helt komplett umulig å få 2 genetisk like barn, så sant de ikke er eneggede.

Det skjer fordi de er laget av en sædcelle og ett egg for så å dele seg i to.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk ikke sove i natt, så hodet mitt begynte å kjøre sitt eget løp og tenke på diverse.

Søsken, de er har jo ofte ganske likt genetisk materiale, litt fra far og litt fra mor. Noen er veldig like, da har de sikkert fått ganske lik andel gener fra hver av foreldrene, mens når de er ulikt kan det være den ene arvet masse fra mor og den andre fra far... Men, er det mulig å arve akkurat likt og få lik DNA og "bli" tvillinger selv om man ikke er født samtidig?

Er klar over at hvis det er mulig så er det veldig liten sannsynlighet, men er jo mange mennesker på jorda, kanskje noen det har skjedd med før?

Anonymkode: 2f360...b3b

Eneggede tvillinger har ikke akkurat likt DNA, dette er en misforståelse som mange øyensynlig tror er fakta. 

Man kan "lage" nesten identiske tvillinger i prøverørskåla. Når et egg har delt seg til tvillinger kan man sette inn det ene egget og fryse ned det andre. Dette har blitt gort i USA. 

Anonymkode: 44a89...354

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eneggede tvillinger har ikke akkurat likt DNA, dette er en misforståelse som mange øyensynlig tror er fakta. 

Man kan "lage" nesten identiske tvillinger i prøverørskåla. Når et egg har delt seg til tvillinger kan man sette inn det ene egget og fryse ned det andre. Dette har blitt gort i USA. 

Nå svarer jeg antakelig TS på noe helt annet, men eneggede tvillinger laget på den naturlige måten har helt likt DNA.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Man kan vel ikke akkurat arve mer fra mor enn far eller omvendt. Da har i så fall jeg misforstått grundig. Barna arver 50% fra mor og 50% fra far. Hva mor og far utdeler av gener i sædcellen og egget, vil mest sannsynlig alltid variere, da vi er bærere av veldig mange gener... Og så vet ikke jeg hva som skjer videre, med dominante og recessive gener osv.

Så sannsynligheten er der kanskje - men det er større sannsynlighet for at når du stokker en kortstokk, så vil alle legge seg i riktig rekkefølge. Regn litt på den.

Anonymkode: bebcb...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, EvaLena skrev:

Nå svarer jeg antakelig TS på noe helt annet, men eneggede tvillinger laget på den naturlige måten har helt likt DNA.

Det stemmer nok ikke når man ser på tvillingenes DNA. Der vil alltid være ulikheter. Det du her retter meg på er vanlige misforståelser du tydeligvis også har. I teorien vil du nok kunne argumentere for at du har rett, men i praksis så stemmer ikke teorien din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer nok ikke når man ser på tvillingenes DNA. Der vil alltid være ulikheter. Det du her retter meg på er vanlige misforståelser du tydeligvis også har. I teorien vil du nok kunne argumentere for at du har rett, men i praksis så stemmer ikke teorien din. 

Eneggede tvillinger har pr. definisjon samme DNA, da de har samme genom. Begge individene kommer fra en og samme celle og med det samme genomet. Dette er det ingen vei utenom.

Om du mener om det er forskjell på genomet til tvillinger etter 10, 20, 30, 40år, så ja det er det helt sikkert på lik linje med at DITT genom ikke er identisk med det du hadde på uke 5 i svangerskapet så er dette sannsynligvis korrekt. MEN, forskjellen er nok ekstremt liten og hva relevans den har utenom rettsmedisinske sammenhenger er høyst tvilsomt.

Endret av Midgard
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har likt DNA i grunn, memn de kan få egne muatsjoener, Barrlegemer og enotyp. Men de har lik genotyp

Anonymkode: d74c1...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.5.2016 at 12.07, EvaLena skrev:

Nei, helt komplett umulig å få 2 genetisk like barn, så sant de ikke er eneggede.

Det skjer fordi de er laget av en sædcelle og ett egg for så å dele seg i to.

Komplett umulig er det ikke, det er bare fryktelig lite sannsynlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, prt90 skrev:

Det er umulig jo. Den eggcella og sædcella har kjørt.

Flerlinger av et egg. Er den eneste naturlige kloningen.

Søsken kan aldri bli kloner. med mindre de er laget i en lab.

Anonymkode: efde6...603

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er umulig jo. Den eggcella og sædcella har kjørt.

Flerlinger av et egg. Er den eneste naturlige kloningen.

Søsken kan aldri bli kloner. med mindre de er laget i en lab.

Du forveksler fortsatt umulig og svært lite sannsynlig (her snakker vi 1 til 10^37 eller noe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fortsatt? Jeg har ingen kloner i denne tråden. AB har en unik AB kode. Forklar. Hvordan skapes et naturlig klon med år i mellom? Med en annen eggcelle og sædcelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, prt90 skrev:

Du forveksler fortsatt umulig og svært lite sannsynlig (her snakker vi 1 til 10^37 eller noe)

Oi glemte siteringa, spørr prt90:

Fortsatt? Jeg har ingen kloner i denne tråden. AB har en unik AB kode. Forklar. Hvordan skapes et naturlig klon med år i mellom? Med en annen eggcelle og sædcelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, prt90 skrev:

Som i ikke umulig å vinne 7 rette i lotto hver uke i 100 år, bare frykteig lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Midgard skrev:

Som i ikke umulig å vinne 7 rette i lotto hver uke i 100 år, bare frykteig lite sannsynlig.

Uten å ha regnet på det blir det noe slikt ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...