Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare si at du hadde glemt et eller annet hjemme, ts.

Anonymkode: 27ccb...90f

• Liker 1
Skrevet

Wow, dette ble en merkelig tråd... Så lenge ts bare sier det som det var så tviler jeg på at hun får noen problemer. Er jo mange som blir satt ut av å treffe på politiet uten at de nødvendigvis har gjort noe galt. Å spekulere i at ts er alkoholiker blir bare tullete. Man må jo forholde seg til det som som ts forteller, hvis ikke så blir jo hele vitsen borte med å diskutere saker og ting på et forum.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvordan det gikk jeg!

Anonymkode: 818db...59f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det spiller ingen rolle om ts var full, hadde glemt førerkortet, hadde et like i bilen, rømte fra et bankran eller ikke var skikket til å kjøre. 

Hvis politiet ikke kan bevise hvem som har kjørt bilen, kan de ikke gjøre noe som helst. At en bil har befunnet seg i nærheten av en trafikkontroll og snudd har ingen betydning hvis de ikke kan identifisere bilføreren.

Dersom det er  noen sammenheng med oppringningen har det nok heller å gjøre med at de ønsker å kontakte eieren av bilen (som man formoder er den som har kjørt) for å spørre om eventuelle observasjoner eller lignende.

Det er ikke alle kontroller som er rutine. Noen ganger ser politiet f. eks. etter et bestemt kjøretøy. Hvis de har observert ts' bil har de enten reagert på avvikende adferd i forhold til kontrollen (og dermed skapt grobunn for mistanke om at kjøretøyet er involvert i det de ser etter) eller de ønsker å snakke med føreren for å høre om eventuelle observasjoner.

Politiet ringer neppe for å sjekke førerkort eller promille i etterkant, for de kan ikke bevise hvem som har kjørt, og dermed kan de heller ikke gjøre noe. Det er bortkastede ressurser.

Anonymkode: 836aa...8d5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner vel ikke et eneste menneske med førerkort som tror de får bot for å kjøre uten.

Anonymkode: 7ab21...74e

Jeg ville ikke brukt dette som en generell regel. I følge lovverket kan du bli ilagt gebyr for dette.

Den som har fylt 15 år kan av politiet eller regionvegkontoret ilegges gebyr for følgende overtredelser:
a)    unnlatt å ha med seg førerkort...
Gebyret er kr 500,– ...

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1993-09-17-855

Anonymkode: f07fd...be4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er straffbart å unndra seg politikontroll.  Uviktig HVORFOR man stikker, og det kan være flere grunner til at politiethar kontroll.  At noen snur gir mistanke om lovbrudd. 

Anonymkode: 7c2b5...f66

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her, det gikk veldig bra 😊

En hyggelig herremann fortalte at de pleier å ringe opp biler som snur, så lenge se ser reg.nummeret. Bilen står jo på meg, så da sier det seg selv.

Han lurte bare på hvorfor jeg snudde og jeg var ærlig og sa som det var om førerkortet. Tilbød meg å komme bort, men at jeg var på jobb akkurat nå.

Han sa det ikke var nødvendig med noen besøk fra meg for jeg hørtes i full vigør ( en del gjenkjennbare lyder på jobb i bakgrunn)

Han bare lo og sa at noen ganger trengs det 2 førerkort 😊

Anonymkode: 7407b...83f

• Liker 33
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får du bot av det er det på grunn av dårlig oppdaterte politifolk. 

Her i mitt område får alle bot for å ikke medbringe førerkort når de kjører. Hvorfor skulle de ikke det? Kanskje det ikke er en prioritert sak der du bor pga mer alvorlige ting å ta tak i, men de har absolutt muligheten.

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En hyggelig herremann fortalte at de pleier å ringe opp biler som snur, så lenge se ser reg.nummeret. Bilen står jo på meg, så da sier det seg selv.

Han lurte bare på hvorfor jeg snudde og jeg var ærlig og sa som det var om førerkortet. Tilbød meg å komme bort, men at jeg var på jobb akkurat nå.

Han sa det ikke var nødvendig med noen besøk fra meg for jeg hørtes i full vigør ( en del gjenkjennbare lyder på jobb i bakgrunn)

Så bra :D

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får du bot av det er det på grunn av dårlig oppdaterte politifolk. 

Jeg ville i hvertfall ikke stolt på en som tydelighvis tror han vet alt om politirutiner... og som ikke er politii. Jeg vet utmerket godt at man kan få bot for å ikke ha med førerkort men at man kan være heldig å slippe bot. 

Anonymkode: 6a8c8...057

• Liker 6
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra alt ordnet seg :)

AnonymBruker
Skrevet

Det spiller ingen rolle om ts var full, hadde glemt førerkortet, hadde et like i bilen, rømte fra et bankran eller ikke var skikket til å kjøre. 

Hvis politiet ikke kan bevise hvem som har kjørt bilen, kan de ikke gjøre noe som helst. At en bil har befunnet seg i nærheten av en trafikkontroll og snudd har ingen betydning hvis de ikke kan identifisere bilføreren.

Dersom det er  noen sammenheng med oppringningen har det nok heller å gjøre med at de ønsker å kontakte eieren av bilen (som man formoder er den som har kjørt) for å spørre om eventuelle observasjoner eller lignende.

Det er ikke alle kontroller som er rutine. Noen ganger ser politiet f. eks. etter et bestemt kjøretøy. Hvis de har observert ts' bil har de enten reagert på avvikende adferd i forhold til kontrollen (og dermed skapt grobunn for mistanke om at kjøretøyet er involvert i det de ser etter) eller de ønsker å snakke med føreren for å høre om eventuelle observasjoner.

Politiet ringer neppe for å sjekke førerkort eller promille i etterkant, for de kan ikke bevise hvem som har kjørt, og dermed kan de heller ikke gjøre noe. Det er bortkastede ressurser.

Min mening er fortsatt at dette ikke er en tråd med beskrivelse av hva som har skjedd. Men det som er klart, er at politiet kan spore opp hvor ts sin mobil befant seg på det aktuelle tidspunktet. (Samt hvilke andre mobiler som var i området.) En bil har normalt sett bare to nøkler, bilen til ts er ikke meldt stjålet m.m. slik at det er klar sannsynlighetsovervekt for at ts har kjørt bilen. En annen sak er om politiet har tatt biled av bilen...... alt dette til sammen vanskelig gjør å lyve seg fra å ikke ha kjørt bilen. 

Anonymkode: 80394...dae

• Liker 1
Skrevet

Bra at alt løste seg. Nå er det bare å sprette flaska.

Skål!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er rart at man trenger å ha førerkorte med seg når alt ligger i en lett tilgjengelig database for politiet. Med et godkjent id kort burde det ikke være noe detektivarbeid akkurat som vegvesenet når bruker automatiske kameraer for å sjekke årsavgift og forsikring ved å lese skilt på biler i fart.

Anonymkode: b5b51...8bd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom politiet stadig skal bruke samband eller på annen måte sjekke om enhver som blir stanset, har gyldig førerkort, vil mye tid og ressurser gå til spille. I fremtiden kommer det sikkert nye og mer effektive hjelpemidler, men i dag er et fysisk førerkort det greieste å forholde seg til. 

Man risikerer for øvrig ikke bot/forelegg, men gebyr, for en slik sak. 

Anonymkode: 6967b...2af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mening er fortsatt at dette ikke er en tråd med beskrivelse av hva som har skjedd. Men det som er klart, er at politiet kan spore opp hvor ts sin mobil befant seg på det aktuelle tidspunktet. (Samt hvilke andre mobiler som var i området.) En bil har normalt sett bare to nøkler, bilen til ts er ikke meldt stjålet m.m. slik at det er klar sannsynlighetsovervekt for at ts har kjørt bilen. En annen sak er om politiet har tatt biled av bilen...... alt dette til sammen vanskelig gjør å lyve seg fra å ikke ha kjørt bilen. 

Det finnes ikke ressurser til dette, og kost-/nytteverdien står ikke i rimelig forhold til hverandre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tydelig at du ikke har snøring på hvordan politiet prioriterer og jobber.

Anonymkode: 82d13...376

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, personangrep og samtlige svar til dette.

Kragebein, mod

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Macro skrev:

Her i mitt område får alle bot for å ikke medbringe førerkort når de kjører. Hvorfor skulle de ikke det?

Dette skjer vel kun i de mest begivenhetsløse disktriktene. Kan liksom ikke se for meg en politimann i seriøst arbeid som bryr seg om dette. :fnise: 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet utmerket godt at man kan få bot for å ikke ha med førerkort men at man kan være heldig å slippe bot. 

I distriktene, kanskje.

Ingen i normalt befokede områder gir bot for manglende førerkort. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...