Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ut i ferie på fredag, og det første som skjedde var at jeg havnet på sykehus. Blir antagelig sykemeldt ei uke, og denne uka skal jeg egentlig dra utenlands. Kan jeg dra som vanlig? En ting er å reise på ferie når man er sykmeldt. Noe annet er vel å bli sykmeldt i ferien sin?

Anonymkode: e639a...625

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan reise hvis ferien var avtalt før du ble sykemeldt, dvs avtalt med jobben, og det er en del av den lovpålagte ferien. Så ja, du kan reise men det er lurt å ringe nav og si ifra.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du uansett tenker å gjennomføre ferien din så trenger du vel ingen sykemelding? 

Eller prøver du å si at du både vil ha feriedagene dine tilbake til tross for at du tar ferie? 

Anonymkode: 2aef8...581

• Liker 3
Skrevet (endret)
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk ut i ferie på fredag, og det første som skjedde var at jeg havnet på sykehus. Blir antagelig sykemeldt ei uke, og denne uka skal jeg egentlig dra utenlands. Kan jeg dra som vanlig? En ting er å reise på ferie når man er sykmeldt. Noe annet er vel å bli sykmeldt i ferien sin?

Om du er frisk nok til å dra på ferie tror jeg ærlig talt legen som behandlet deg er i bedre posisjon til å svare på enn brukerne her inne....

(Sykemeldingen trenger du jo uansett ikke siden du har ferie)

Endret av Gullik
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, Sulosi skrev:

Du kan reise hvis ferien var avtalt før du ble sykemeldt, dvs avtalt med jobben, og det er en del av den lovpålagte ferien. Så ja, du kan reise men det er lurt å ringe nav og si ifra.

Takk for svar! :)

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du uansett tenker å gjennomføre ferien din så trenger du vel ingen sykemelding? 

Eller prøver du å si at du både vil ha feriedagene dine tilbake til tross for at du tar ferie? 

Anonymkode: 2aef8...581

Jeg vet ikke hvor lang sykemelding de skriver ut. Nei, hvor står det at jeg vil ha flere feriedager? Jeg vil bare dra på den turen jeg allerede har bestilt, men vil ikke gjøre noe galt.

KG-brukere greier å lese det utroligste mellom linjene altså..

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Gullik skrev:

Om du er frisk nok til å dra på ferie tror jeg ærlig talt legen som behandlet deg er i bedre posisjon til å svare på enn brukerne her inne....

(Sykemeldingen trenger du jo uansett ikke siden du har ferie)

Jeg la dette under Forbruker og økonomi, og ikke Kropp og helse. Jeg ba ikke om en helsevurdering.

Skrevet

Nekt å ta mot sykmelding, si at du har ferie så du behøver den ikke. Da kan du gjøre akkurat slik du vil. Man er faktisk ikke pålagt å være sykmeldt.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg la dette under Forbruker og økonomi, og ikke Kropp og helse. Jeg ba ikke om en helsevurdering.

Unnskyld, men da forstår jeg ikke hva du spør om. Du har ferie. Hvem skal nekte deg å reise om det ikke er av helsetilsyn?

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, Gullik skrev:

Unnskyld, men da forstår jeg ikke hva du spør om. Du har ferie. Hvem skal nekte deg å reise om det ikke er av helsetilsyn?

Den første personen forstod og greide å svare på det jeg spør om.

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den første personen forstod og greide å svare på det jeg spør om.

Så bra. Jeg forsto bare ikke hvorfor legen skrev ut en sykemelding til noen som hadde ferie (med mindre den hadde varighet lengre enn ferien).

Skrevet

Det som skjer når du avvikler ferie under sykemelding er at nav da ikke utbetaler penger til arbeidsgiver den uka du har ferie. Det er det som skjer rent økonomisk på jobb. Du som sykmeldt turist blir trukket for ferie som vanlig. Tar du ikke ut ferien du har avtalt må du ta den ut senere da det er strammet inn på muligheten til å få slettet feriedager man ikke har tatt ut og da kan det gjerne være like greitt å melde ifra til nav og jobb at man avvikler ferien som planlagt allikevel. Nav setter da sykemelding på "pause" mens du har ferie slik at arbeidsgiver slipper å betale ut to 14 dagers perioder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...