Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Notatboka
Skrevet (endret)

.

Endret av Notatboka
Videoannonse
Annonse
Gjest Lunasama
Skrevet (endret)

AAP har du krav på ved nedsatt arbeidsevne med sykdom eller skade som årsak.

Hvis du tenker på varig uføretrygd så tar det noe lengre tid, da man ofte må avklares en periode på vanligvis 4 år, for noen kan det ta mye lengre tid.

Ung ufør-tillegget er noe du kan få hvis du i ung alder fikk en alvorlig sykdom som er godt dokumentert som gjør at du ikke hadde muligheter til å få opptjent høyere uføretrygd enn minstesatsen. Dette er kun et tillegg og ikke en ytelse i seg selv, men noe de vurderer om du fyller kravene på AAP og uføretrygd.  

En AAP-søknad ville jeg søkt 3-4 måneder i forkant av bursdag for å være sikker. Det viktigste er at du får en saksbehandler på Nav som du kan kommunisere med. Dette er din kontaktperson som skal behandle saken din på vegne av en rådgivende lege fra Nav. :)

Endret av Lunasama
AnonymBruker
Skrevet

Du må nesten høre med Nav eller legen din hvordan du skal søke. Det kreves en del dokumentasjon før en kan få den type stønad som AAP. Du har ikke rett på AAP men kan søke så er det opp til Nav og bestemme om du oppfyller kravene. Det kan være en omfattende prosess. Siden du er så ung så spørs det jo om du får ung ufør så kjapt siden du "bare" har vært syk i 4 år. Men du bør som sagt snakke med legen hva den mener om du kan blir bedre på sikt. det er ganske omfattende regler og alt avhengiger av hva som er galt med deg.

Anonymkode: 9a424...305

Gjest Notatboka
Skrevet
1 time siden, Lunasama skrev:

AAP har du krav på ved nedsatt arbeidsevne med sykdom eller skade som årsak.

Hvis du tenker på varig uføretrygd så tar det noe lengre tid, da man ofte må avklares en periode på vanligvis 4 år, for noen kan det ta mye lengre tid.

Ung ufør-tillegget er noe du kan få hvis du i ung alder fikk en alvorlig sykdom som er godt dokumentert som gjør at du ikke hadde muligheter til å få opptjent høyere uføretrygd enn minstesatsen. Dette er kun et tillegg og ikke en ytelse i seg selv, men noe de vurderer om du fyller kravene på AAP og uføretrygd.  

En AAP-søknad ville jeg søkt 3-4 måneder i forkant av bursdag for å være sikker. Det viktigste er at du får en saksbehandler på Nav som du kan kommunisere med. Dette er din kontaktperson som skal behandle saken din på vegne av en rådgivende lege fra Nav. :)

Tusen takk for fint og informativt svar! Dette ga meg svar på det jeg lurte på, spesielt det med når jeg bør søke. Syns det er vanskelig å gjøre meg klok ved å lese på nett, muligens fordi min diagnose(ME) er litt i grenseland i forhold til regler og slikt.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Notatboka skrev:

Jeg er 17 år og har vært kronisk syk i rundt 4 år. Har ikke gått på skole de siste 3 åra, da formen er for dårlig. Jeg bor med familien min. Om jeg husker rett så får foreldrene mine pleiepenger (omgsorgspenger?), litt usikker.

Jeg er klar over at jeg har rett på AAP når jeg har fylt atten og lurer på når man skal søke på det? Når kan man få innvilget ung ufør? Og er det andre ting jeg har krav på? Nav.no er en jungel av informasjon og jeg sliter med det kognitive som en del av sykdommen og orker ikke lese meg opp på alt. Blir veldig glad om noen som har mer peiling kan forklare litt for meg.

Alt dette er jo kun om jeg fremdeles er syk om et år, men sånn som det ser ut nå har jeg liten tro på at jeg mirakuløst skal bli frisk innen jeg er 18, haha.

Dette må du snakke med legen din om. Hva du kan få eller ikke få av hjelp fra det offentlige er avhengig av diagnose og prognose. 

En 17. Åring som vil ha ung uføretrygd synes jeg er å se litt vel negativt på situasjonen uansett diagnose. 

Anonymkode: d0b3f...d31

Gjest Notatboka
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette må du snakke med legen din om. Hva du kan få eller ikke få av hjelp fra det offentlige er avhengig av diagnose og prognose. 

En 17. Åring som vil ha ung uføretrygd synes jeg er å se litt vel negativt på situasjonen uansett diagnose. 

Anonymkode: d0b3f...d31

Eneste jeg har uttrykket et ønske om er informasjon :)

AnonymBruker
Skrevet

Husk bare at du kan ikke søke selv. Når du er under 18 år er du ikke myndig og kan ikke signere selv på søknaden. Duvil da trenge en av foreldrenes underskrift for å kunne søke. Skal du søke selv med egen underskrift må du vente til du er 18 år...

Anonymkode: cf5a3...09d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...