Gå til innhold

Boligforsikring leilighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har nettopp kjøpt min første leilighet, og lurer på dette med forsikring. Fra før av har jeg kun reise, - innbo og noe grunnforskning via Utdanningsforbundet. Jeg har kjøpt en selveierleilighet, ca 55 kvm, og jeg har ingen barn. Skal på kontraktsmøte og deretter i møte med banken i løpet av uka, og jeg vil gjerne vite litt mer om hva jeg må forholde meg til - før bankrådgiveren presser på meg sin banks boligforsikring. 

Og boligkjøperforsikring bør jeg ha?

Anonymkode: f5518...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du har kjøpt leilighet i blokk, skal du ikke ha boligforsikring. Det er sameiet eller borettslaget som forsikrer selve bygget. Du skal kun ha din egen innboforsikring, og forsikre dine løsøre, diverse eiendeler som møbler, klær og inventar. Dette kan du fint sjekke priser på rundt om selv, via internett.

Boligkjøperforsikring, sier du...mener du da eierskifteforsikring? Det er en trygghet å ha. Jeg valgte å ta det selv, da jeg kjøpte bolig i våres. Føles utrygt uten. Men på den annen side hører man mye negativt og dårlig om disse eierskifte-forsikringsfirmaene....de godkjenner ikke særlig mye av saker, men avviser det meste. Iallfall om man skal tro det som står i media om dem. Uansett valgte jeg å tegne eierskifteforsikring. Jeg vet ikke om du bør velge noe spesielt firma, de er vel ganske like, vil jeg tro.

Anonymkode: ddbe9...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har nettopp kjøpt min første leilighet, og lurer på dette med forsikring. Fra før av har jeg kun reise, - innbo og noe grunnforskning via Utdanningsforbundet. Jeg har kjøpt en selveierleilighet, ca 55 kvm, og jeg har ingen barn. Skal på kontraktsmøte og deretter i møte med banken i løpet av uka, og jeg vil gjerne vite litt mer om hva jeg må forholde meg til - før bankrådgiveren presser på meg sin banks boligforsikring. 

Og boligkjøperforsikring bør jeg ha?

Du kontakter styrelder i sameiet og spør om de har felles bygningsforsikring. Har de ikke det, så må du selv skaffe bygningsforsikring for din eierseksjon. Hadde du kjøpt brl. Bolig så hadde bygningsforsikring vært noe br. Besørget. 

Innboforsikring bør du ha. Hva annet du ønsker å forsikre er opp til deg og dine behov. Har du bunad eller andre kostbare ting må de ha egen forsikring. (Gjenanskaffelsesverdi som overstiger 15 000, betyr at innboforsikringen ikke dekker bunad og andre spesielle ting.) Undersøk der du har innboforsikring. 

En annen sak er at medlemskap i ulike organisasjoner ofte gir gunstige forsikringer. Obos er en slik medlemsorganisasjon. 

Anonymkode: eea72...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  • Er det en selveier leilighet i en enebolig som er seksjonert til 2 leiligheter eller så, så er det villaforsikring dere må ha som da deles på 2 mellom de 2 leilighetene.

Anonymkode: 7b0ee...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar! Det er en selveierleilighet i en bygård, så det betyr antakelig da at sameiet har en forsikring? Og at jeg ikke skal ha noen egen boligforsikring?

Innboforsikring har jeg som sagt, da jeg har leid leilighet noen år.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...