AnonymBruker Skrevet 29. mai 2016 #1 Skrevet 29. mai 2016 Sikkert noen som kommer til å bli sinte nå, men er noe jeg har tenkt på en stund. Min forrige hund fikk plutselig er anfall, veterinæren har sagt det mest sannsynlig var et epileptisk anfall. Han falt plutselig om, begynte å snurre rundt og rundt, lå å riste helt ekstremt, frådet fra munnen, og var ikke å få kontakt med, og så døde ban plutselig Tok omtrent 7 minutter, og var midt oppå fjellet så var ikke så mye å gjøre akkurat. Nå har jeg en ny hund, og vi bor ganske nærme legevakten, kan løpe dit på 1 min kanskje. Er så klart ekstremt liten sjansje at noe lignende skal skje med min nye hund, men la oss si at noe veldig akutt skjer, som bare noen få minutter vil være forskjellen på liv og død, kunne jeg da løpt med hunden til legevakten? (For mennesker altså). Vis jeg hadde kommet inn med en hund som lå å ristet ukontrollert og var helt borte hadde de da bare bedt meg om å gå igjen? Og hva gjør man i så fall i slike situasjoner? Selv om jeg hadde vært hjemme med den første hunden, kan jeg ikke se hvordan jeg kunne ha reddet han uansett. Hadde jo ikke rukket å kommet meg til noen dyrlege på 7 minutter. Så eneste sjansjen hans hadde jo vært legevakten. Han var forøvrig bare 4 år gammel, og hadde aldri vært syk tidligere, og i kjempegod form. Noe av det verste jeg noen gang har opplevd. Anonymkode: 91e5e...6c9
Tabris Skrevet 29. mai 2016 #2 Skrevet 29. mai 2016 Du kan ikke dra til legevakten med syk hund. Men det finnes "legevakt" for dyr. Jeg vet ikke hvordan det er der du bor, men her går det på rotasjon hos flere av veterinærklinikkene, som har eget mobilnr man kan ringe utenom åpningstid når det er akutt, også kan man reise inn etter det. 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2016 #3 Skrevet 29. mai 2016 Tok du ikke obduksjon på forrige hund? Høres vanvittig ut at han skal dø etter 7 minutters epilepsianfall. Skulle tro det var noe annet da. Uansett, nei, du kan ikke dra med en hund på legevakten. De bruker helt andre medisiner enn oss, og hva hvis det er noen alvorlig allergiske der? Hva hvis det er kreftsyke barn der med nedsatt immunforsvar? Du ringer veterinærvakt da, og er det bare sju minutter så er det ingenting noen kan gjøre uansett. Anonymkode: 17f30...53c 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2016 #4 Skrevet 29. mai 2016 Jeg tror i utgangspunktet ikke. Har selv studert til veterinær og tanken på det motsatte; at et menneske kom skjelvende inn på døgnvakten der, jeg hadde ikke visst hva jeg kunne gjøre. Ikke har jeg lov å stille noen diagnoser for mennesker heller. Men kanskje strengere den veien. Kommer vel litt an på hva det gjelder, hadde det dreid seg om sårskader hadde det nok gått bra å sy, men kommer jo også an på hvilken lege du kom til. Tror nok dessverre flere hadde sagt; vi kan ikke gjøre noe her. Ville snakket med veterinæren om bekymringen, kanskje du kan få en innføring i førstehjelp for dyr, kanskje ha noe utstyr liggende i verst tenkelige scenario? Anonymkode: 75bf7...2a4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2016 #5 Skrevet 29. mai 2016 Jeg tviler på det. Men skulle situasjonen oppstå, kan du alltids ta en telefon for å spørre. Han her fikk heller ikke hjelp på legevakten da hundens øye falt ut. Sitat I sin nød tok deretter Ovesen kontakt med legevakta i Tromsø. Men de kunne heller ikke tilby noen form for hjelp da det var snakk om et dyr. http://www.nettavisen.no/nyheter/--jeg-fikk-ingen-hjelp-av-veterinrene-fordi-jeg-ikke-kunne-betale-10000-kroner/8449794.html Anonymkode: 401ee...fdc
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2016 #6 Skrevet 29. mai 2016 Bor i Oslo, og er jo en del døgnåpne veterinærer her, men ved helt akutte tilfeller er det jo ingen i nærområdet. Har ikke bil og på natten er det vanskelig med kollektivt, men hadde så klart ringt etter taxi med en gang og håpet på det beste. Er nok ikke sikkert at det hadde vært noe å gjøre med hunden uansett, selv om vi hadde fått hjelp. Men var likevel helt forferdelig å se han ha det slik, og føle seg helt hjelpesløs. Men da tar jeg hvert fall ikke hunden med til legevakten om det skulle skje noe akutt, jeg burde jo tenkt over det med allergi og smitte til syke folk på sykehuset. Og det med at de ikke nødvendigvis vet hva som skal gjøres. I forhold til sår/skader, satt fast ting i halsen som ikke er mulig å fåmælte osv. vet jeg godt hva jeg skal gjøre i forhold til førstehjelp. Men tenkt helt akutte ting, slik som tilfelle med den første hunden min, men hadde vel ikke vært noe å gjøre uansett :/ Han var jo ikke tilstede en gang, kunne ikke se meg eller høre, hvert fall ikke med reaksjon tilbake til meg. Angående obduksjon, var som sagt midt oppå fjellet, 3 timer tur ned til hytten igjen, men jeg brukte rundt 4 timer, siden han var tung å bære på, og litt pauser med gråteanfall fra min side, som sagt noe av det verste jeg har vært med på. Fra hytten igjen var det omtrent 1 time til bilen, og kjøreturen hjem tar 6 timer. Nærmeste dyrlege var jo nærmere enn det. Men jeg ringte veterinæren min mens anfallet pågikk, og vi snakket sammen etter han døde også. Hun mente at det beste hadde nok vært å grave han ned på fjellet, men jeg hadde jo ikke noe å grave med. Så vi ble enige om at det beste ble å gravlegge han på hyttetomten. Han elsket å være på hytten, og da føltes det veldog riktig å grave han ned der også. Så klart hadde det vært bra å finne ut hva det var ved en obduksjon, men var uansett ikke en sykdom som han var smittet med etc., så sånn sett var det ikke så viktig med nøyaktig hva det var. Takk for svar TS Anonymkode: 91e5e...6c9 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2016 #7 Skrevet 29. mai 2016 Lengre reisevei til legevakt er en risiko man tar med dyr. Og syv minutter er kort tid. Jeg bor i Oslo, og dersom kjæresten min døde i løpet av sju minutter hadde jeg ikke rukket til legevakta med han heller, og det er tvilsomt om vi hadde rukket å få ambulanse hjem så raskt. (Dyrlegevakta i Oslo har forøvrig døgnåpen telefonvakt, som du kan ringe til og få bistand via telefon, dersom du er usikker på hva du evt kan gjøre for å hjelpe dyret ditt.) Anonymkode: cece6...1b8
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2016 #8 Skrevet 29. mai 2016 En hund har like lite å gjøre på legevakten som hos en biloppretter, for å sette dette på spissen. Du vil bli avvist, både av hensyn til hygiene, av hensyn til allergikere, og fordi en lege eller annet helsepersonell er til for mennesker ikke dyr. Dyrene har vetrinær for sykdom og ivaretagelse av dyrehelse. Dette burde du klare å tenke selv. Anonymkode: 9e327...3ca 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2016 #9 Skrevet 29. mai 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: En hund har like lite å gjøre på legevakten som hos en biloppretter, for å sette dette på spissen. Du vil bli avvist, både av hensyn til hygiene, av hensyn til allergikere, og fordi en lege eller annet helsepersonell er til for mennesker ikke dyr. Dyrene har vetrinær for sykdom og ivaretagelse av dyrehelse. Dette burde du klare å tenke selv. Anonymkode: 9e327...3ca Jeg klarer å tenke det selv, og hadde så klart ikke komme valsende inn på legevakten fordi hunden hadde hostet litt i det siste... Nå jobber jeg som lærer, men om det hadde kommet noen løpende inn med en døende hund hadde jeg jo gjort det jeg kunne for å redde dyret, så tenkte kanskje om man kom med døende dyr hadde de gjort noe liksom. Eventuelt ute på parkeringsplassen om det ikke var noen mennesker for akutt behandling på legevakten akkurat der og da. Anonymkode: 91e5e...6c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå