L@dy Skrevet 1. november 2004 #1 Skrevet 1. november 2004 Holder på å skrive et formelt (kravbrev) til min tidligere arbeidsgiver om å få ut feriepengene som jeg har opptjent. Jeg har lest på Arbeidstilsynets sider, og dette er første steget mot en eventuell begjæring om konkurs. Håper jo jeg unngår det, men kommer ikke pengene så må en jo. Lønn til gode, har jeg fått, men altså ikke feriepengene. Er det noen som har skrevet noe sånt tidligere? Eller kanskje vet om det finnes noen "forslag" på nett som en kan skrive? Det jeg har skrevet nå er: Krav om utbetaling av feriepenger hos N.N I forbindelse med oppsigelse har jeg krav på å få utbetalt feriepenger som er opptjent under arbeidsåret. Viser her til ferieloven § 11,3. Var ansatt i bedriften fra 0.0.04 - 0.0.04 og feriepengegrunnlaget er på kr: xxx. Jeg ber med dette å få utbetalt opptjent feriepenger på kr: xx innen ( 1-2 uker frist). Vennlig hilsen N.N
14062003 Skrevet 1. november 2004 #2 Skrevet 1. november 2004 Ja, jeg har. Men dette var etter flere purringer (dette er 2. purring skriftlig). Ikke utbetalt lønn og feriepenger Jeg vil nok en gang purre på lønns- og feriepengeutbetalingen, som skulle skjedd Xx som jeg ennå ikke kan se er utbetalt til min konto Xxx pr. dags dato. Det mangler utbetaling for lønn frem til Xx, feriepenger for perioden Xx til Xx, dokumentert kjøregodtgjørelse og dokumenterte telefonutgifter med 1.25% rente på den tiden som utbetalingen er blitt forsinket. I flg. ”Lov om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v.” Kap. XI. Utbetaling av lønn og feriepenger, § 55., pkt. 1 skal ”utbetaling foretas på eller ved arbeidsstedet i arbeidstida eller snarest mulig etter endt arbeidstid.” Etter samme lov, kapittel og paragraf skal ikke trekk i lønn/feriepenger foretas foruten: a) når det er hjemlet i lov, B) for reglementerte innskudd i pensjons- eller sykekasser, c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale, d) når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemsskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond, e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstakeren i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstakeren skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstakeren rettsstridig fratrer sin stilling. f) når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden, Jeg kan ikke se at noen av disse punktene er oppfylt fra Mediasenterets side. Som tidligere nevnt refererer jeg herved også til pkt. 5 i samme lov og kapittel: ”Avregningsoppgave: Ved utbetalingen eller straks etter denne skal arbeidstakeren ha skriftlig oppgave over beregningsmåten for lønn, beregningsgrunnlaget for feriepenger og trekk som er foretatt. ” Dersom lønn og feriepenger ikke blir utbetalt innen den Xx ser jeg meg nødt til å straks gå til Forliksrådet (etter å ha kontaktet fagforening og arbeidstilsynet for hjelp) for å få rettet opp i dette. Jeg vil også gjøre oppmerksom på at i følge ”Lov om gjeldsforhandling og konkurs (konkursloven)” kan jeg begjære bedriften konkurs på grunnlag av ikke utbetalt lønn.
Gjest Malergjesten Skrevet 1. november 2004 #3 Skrevet 1. november 2004 I de tilfelle hvor jeg har skiftet arbeidsgiver - og sluttet midt i året har jeg fått utbetalt feriepenger straks over nyttår i neste år. Altså, hvis jeg sluttet i en jobb i mars 2003 fikk jeg feriepengene først i januar 2004. Slik jeg har skjønt systemet skal opptjente feriepenger i ett år utbetales først neste år. Altså tror jeg ikke du har krav på å få utbetalt feriepenger opptjent i 2004 før i januar 2005, dessverre. § 11. Utbetaling av feriepenger (1) (Alminnelige regler) Feriepenger som er opptjent hos arbeidsgiver det foregående opptjeningsår, utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstaker kan likevel kreve at feriepengene utbetales senest 1 uke før ferien tar til. Deles ferien, skal feriepengene fordeles tilsvarende. Den del av feriepengene som overstiger lønn for vanlig arbeidstid i ferien, kan likevel utbetales i forbindelse med avvikling av hovedferie eller sammen med lønn for juni måned. (2) (Feriepenger for ikke avviklet ferie) XZXZZXZZXZZX osv (3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold) Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør. I utbetalingen kan det gjøres fradrag med et beløp som utgjør 1,4 prosent av det feriepengegrunnlag som er opptjent hos vedkommende arbeidsgiver i det forkortede opptjeningsår 1 mai - 31 desember 1988.
L@dy Skrevet 1. november 2004 Forfatter #4 Skrevet 1. november 2004 Altså tror jeg ikke du har krav på å få utbetalt feriepenger opptjent i 2004 før i januar 2005' date=' dessverre. [/quote'] Jo, en har rett til å få utbetalt feriepenger som en har opparbeidet seg når en slutter i jobben. Les litt lenger ned på ned som du kopierte inn. På punkt 3 om "Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold". Men en må jo skatte for det da. Men det får nå så være. Takk for "innsyn i kravet" ditt 14062003. Var en noen små ting som du hadde skrevet som jeg kan flette inn i mitt krav. Særlig det siste: "kan jeg begjære bedriften konkurs på grunnlag av ikke utbetalt lønn". Nåvel, jeg håper jo jeg unngår det da. Snakket med en på arbeidstilsynet, og de sa det var ok så får en se.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #5 Skrevet 29. juli 2018 Hva med når man ikke er oppsagt men ikke utbetalt lønn, rett og slett på *pur*? Jeg opplever at arbeidsgiver prøver å skvise meg ut, og nå «glemte»(?) de å utbetale lønn. De har en sjanse for utbetaling den 01.08. Skal jeg vente litt eller sende lønnskrav umiddelbart? Anonymkode: 01108...c70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå