Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi er en familie m/3 barn som sliter med dårlig råd. Har det stort sett bra sammen, men savner å kunne gjøre noe med bare henne en gang i blant.

Er selv i full jobb, mens kona ikke har fast jobb.

Hvis jeg foreslår at vi to skal gjøre noe - kino - reise bort en helg e.l. ser hun dumt på meg og lurer på hvordan jeg kan foreslå noe sånt da vi har så dårlig råd..

Hun er med i en forening, som av og til reiser på helgeturer, og det synes hun at hun må kunne..

Brukte for kort tid siden 2000 kr på en slik tur..

Er det smålig av meg å ønske at vi heller kunne brukt noen kroner på oss to?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Nei! Absolutt ikke :)

Det kan være mulig at det hun ønsker er at du bare skal gjøre det, ta en avgjørelse. Uten noe "kan vi...?", "hvor..?", "ska vi...?", "kanskje..?".

Du kan også fortelle henne at dette er noe DU ønsker å prioritere. Dette er noe du TRENGER for å opprettholde litt magi, lykke, glede i hverdagen. Bare en enkel liten ting som å dra på kino sammen. Litt hverdagsromantikk :)

Overrask henne. Og om det er slik at du blir såret over hvordan hun håndterer det med feks "dette har vi ikke råd til..", bla, bla, bla... Så si at du blir det. Kanskje hun tenker seg om neste gang.

Kan jo og hende at om du er av typen som ønsker seg ting "hele" tiden; ny bil, båt, ny mobil etc.. At hun ikke føler skal "sløse" pengene du kan bruke til å spare med på hverdagskos. Ikke vet jeg... :) Men jeg vet det er viktig å ta vare på hverdagsromantikken ;)

Skrevet

NEI!

Det er IKKE smålig! Har dere mulighet til å få "lånt bort" barna en helg? Så ber du henne holde av den helga og finner på noe kos. Trenger ikke koste mye en gang.

Bare fantasien setter grenser....

Skrevet

Når hun kan bruke 2000,- på tur, kan også du bruke det samme på tur sammen med henne! :wink:

Skrevet

2000 kr er mye penger om man har dårlig råd da. Få vekk ungene...send dem på kino med brus og boller..blir billigere det..så mekker du noe godt til dama og har en middag bare for dere. Billig og bra..gjør nok susen det

Skrevet

Tror faktisk ikke det er dumt å ville noe med "bare" henne. Vet at det nettopp er svært viktig å gjøre ting sammen - selv om man har barn. Her i gården hadde vi det slik lenge - gjorde aldri noe bare "oss to". Det slet, men da vi begynte å gjøre ting litt ofter bare "oss to" ble det litt mer sving over sakene igjen, forholdet vokste igjen - og det er viktig om man har tenkt å holde sammen.

Synes kanskje ikke det er så rart om hun reiser bort med sin forrening av og til. Du har jo jobben hvor du får sosial omgang(regner jeg med, kanskje noen reiser også) At hun trenger "påfyll" fra andre mennesker tror jeg nok er temmelig opplagt. tenk litt den veien også om du kan.

Tror det også kunne være nyttig om dere klarte å snakke sammen om at hun bruker 2000 spenn på en helg og du aldri noe. (er det helt sant? Ingen dyre hobbier/interesser på lur?) Dengang vi hadde meget dårlig råd snakket vi alltid om hvordan vi skulle bruke pengene våre - sånn du kjøper kjole/jeg nye ski. Det funket for oss, kanskje for dere også? Uansett det som har funket best er å ha tatt opp igjen å gjøre ting i tosomhet, faktisk så godt at man kan kjenne forelskelse igjen - og det er jo unektelig deilig. Også trenger det ikke bli så dyrt heller - det å være bare to.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er enig i at hun også trenger sosialt påfyll, men det får hun jo i hvertfall delvis en kveld i ukenhvor hun er med samme gjengen. I tillegg er de sammen en 4-5 helger i året som ikke koster mye - Ingen overnattinger.

Jeg ønsker ikke at hun skal slutte med dette, bare ønsker at vi også kunne tatt oss litt tid bare vi to..

Skrevet

kan hun bruke noen hundrelapper mindre på overnattingsturene sine + at du bruker noen hundrelapper mindre på ditt dersom du bruker noe penger for din egen del(eller i jobbsammenheng som du ikke får dekket av jobb?), på hobbyer eller annet?

dersom dere begge bare kutter ned en hundrelapp hver, så har dere råd til en kinotur.

eller dere kan sende barna til venner/familie (burde ikke koste noe/mye om de bor i nærheten?) og ta en dag/kveld/helg bare dere, med noe god mat og noen koselige kveldsturer?

det er viktig å få gjøre sine ting, kanskje spesiellt når man ikke har en fast jobb å sosialiseres via (tenk deg selv om du kun fikk være sosial en gang i uka, ikke noen kollegaer eller noen andre en barna), men det er jo også viktig å sette av litt tid til bare dere. Dersom dere begge har som mål å bevare ett godt partnerskap/ekteskap, så er vel kvalitetstid dere i mellom også viktig.

dere kan vel gjøre koselige ting som ikke er hverdags også med barna?

dra på tur sammen, kanskje til ett sted som har en "endeholdeplass" der barna kan leke litt og dere kan sitte å slappe av sammen og prate? ta en kaffekopp eller bare nyte tiden?

Skrevet

Presten som viet oss fortalte en fin historie når vi hadde samtale før bryllupsdagen:

Et par hadde akkurat fått regninga fra verkstedet hvor de har hatt bilen - *sukk* ble selvfølgelig høy, og dette hadde de egentlig ikke råd til. Var blitt mye sånn i det siste, og som hos alle andre par tæret dette på forholdet. En dag kommer mannen hjem fra jobb og forteller kona at han har skaffet barnevakt hele helga og booket rom på et koselig hotell. Hun blir helt sjokkert og spør hvordan han kan finne på noe slikt når de har så dårlig råd. Da svarer han: Vi tar oss råd til service på bil, vaskemaskin og alt annet - nå skal vi ha service på det viktigste vi har - forholdet vårt!

Jeg synes den historen sier så mye.

Så til trådstarter - dere bør ta dere tid og råd til å finne på noe sammen, ikke bare hver for dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...