Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 17 år ble jeg uheldigvis gravid, selv om jeg gikk på p-piller. Jeg valgte å ta abort, og vurderte aldri muligheten om å beholde, det var uaktuelt.

Nå mange år senere, har jeg og kjæresten blitt prøvere. (Med en annen mann, som jeg har vært sammen med i mange år).

Burde jeg fortelle han at jeg tok en abort for mange år siden? Jeg har ikke fortalt det til han enda, fordi jeg egentlig føler at han ikke har noe med det. Jeg bærer ingen sorg over aborten. Jeg har alltid tenkt at den dagen vi bestemmer oss for å få barn, da skal jeg si det. Jeg har ingen hemmeligheter for han ellers.

Jeg er nok litt redd for at han skal se annerledes på meg hvis jeg sier det. Jeg har fortalt om aborten til noen venninner for lenge siden, så muligheten for at han kan finne ut om det er der, selv om den er liten.

Vil gjerne høre fra andre som kanskje har vært i lignende situasjoner og hvordan deres mann reagerte. Eller bare noen som har et godt råd å komme med :) 

Anonymkode: e4436...726

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har han spurt deg om du har tatt abort? Om ikke er det vel for det er uviktig for han. Personlig ville jeg svart ærlig på direkte spørsmål men tenker det ikke er opplysningsplikt så det. Han har ingen rett til å dømme!

Anonymkode: 85cbf...d21

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du bestemmer dette helt selv. Hvis det faller seg naturlig og fortelle om det, så gjør du det. Personlig ville jeg følt at det var en "stor" ting å fortelle til kjæresten min. Det utdyper jo litt om din fortid, men på samme tid så er det jo deg selv du skal tenke på. Det du ikke vet har du ikke vondt av :)  

Anonymkode: 327b9...e3d

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har han spurt deg om du har tatt abort? Om ikke er det vel for det er uviktig for han. Personlig ville jeg svart ærlig på direkte spørsmål men tenker det ikke er opplysningsplikt så det. Han har ingen rett til å dømme!

Anonymkode: 85cbf...d21

Han har ikke spurt om det, jeg kan ikke se for meg at han kommer til det heller. Men hadde han gjort det, hadde jeg vært ærlig :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hva om dere ikke blir gravide og må utredes? Vil det være mer riktig å si det da mtp hvor feilen mest sannsynlig ligger? At aborten ikke betyr noe for deg nå rent følelsesmessig kan snu hvis du en dag finner ut at dere ikke klarer å få barn. Vi er litt rart skrudd sammen følelsesmessig.

Jeg har barn, har tatt abort og det var helt ok den gangen. Er gift nå med en som er barnløs pga kreftsykdom. Vi har snakket om det at han ikke får barn osv og det går i grunnen greitt for han nå men en kveld kom det allikevel, han ble trist pga tapte muligheter. Da kjente jeg på en ekstremt dårlig samvittighet for aborten jeg tok. Det ble litt tårer og div så jeg hoppet I det os fortalte om det. Er glad for det I dag. Han har fått ett litt mere nyansert syn på abort. Før var det litt sinne og sjalusi mot de som tok abort men nå er det borte fordi han vet at det ikke er så enkelt som han har tenkt.

Anonymkode: 7e3d3...66d

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var 17 år ble jeg uheldigvis gravid, selv om jeg gikk på p-piller. Jeg valgte å ta abort, og vurderte aldri muligheten om å beholde, det var uaktuelt.

Nå mange år senere, har jeg og kjæresten blitt prøvere. (Med en annen mann, som jeg har vært sammen med i mange år).

Burde jeg fortelle han at jeg tok en abort for mange år siden? Jeg har ikke fortalt det til han enda, fordi jeg egentlig føler at han ikke har noe med det. Jeg bærer ingen sorg over aborten. Jeg har alltid tenkt at den dagen vi bestemmer oss for å få barn, da skal jeg si det. Jeg har ingen hemmeligheter for han ellers.

Jeg er nok litt redd for at han skal se annerledes på meg hvis jeg sier det. Jeg har fortalt om aborten til noen venninner for lenge siden, så muligheten for at han kan finne ut om det er der, selv om den er liten.

Vil gjerne høre fra andre som kanskje har vært i lignende situasjoner og hvordan deres mann reagerte. Eller bare noen som har et godt råd å komme med :) 

Du var 17år, gikk på prevensjon, ble likevel gravid, og tok abort. Kan ikke tro at han skulle komme til å se annerledes på deg dersom du fortalte han det! Tror tvert i mot egentlig, at han blir glad for tilliten du har til han, og kanskje han til og med vil tenke at han er heldig som er med deg nå, og at han er heldig for at nettopp du ønsker å få barn med akkurat han? :) Jeg ville uansett tenkt at det var naturlig å fortelle han det, mht at dere at dere prøver. Når man er gravid, er det en del spørsmål som registreres hos lege i forbindelse med graviditet og på fødselskort, deriblant om evt aborter osv. Så da vil jo dette komme fram uansett, tenker jeg. Ville selv ha foretrukket å nevnt dette til kjæresten i forkant, i stedet for at han skulle få det servert hos legen eller på et fødselskort.  :) 

AnonymBruker
Skrevet

Bare sjekk om det vil stå 2.svangerskap på helsekortet ditt, hvis du blir gravid. Hos meg vil det stå 4.svangerskap, men jeg har bare et barn fra før, to spontanaborter. 

Anonymkode: 17ca6...dbf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja legen krysser nok av for at du har hatt abort på helsekortet ditt. Ble hvertfall spurt om det da jeg var gravid. Det er vel bedre at du sier det selv enn at han detter over det senere? 

Anonymkode: 38709...a4b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt det, men det er opp til deg. 

Anonymkode: 3b549...4db

AnonymBruker
Skrevet

Det står i papirene dine, så det kommer nok til å komme opp. Da kan det være greit at han vet det? 

Jeg tok selv abort da jeg var 17 og selv da jeg gikk gravid med sistemann (da jeg var over 30 år) ble det nevnt og spurt om hos legen. Nå var jeg stort sett alene på kontroller, men hvis du har tenkt å ha med mannen din på kontrollene så er det kjipt om det blir nevnt og han ikke vet.

Anonymkode: b2ad2...6e0

Skrevet

Som nevnt over vil dette stå på helsekort ditt når du blir gravid. Det blir krysset av for at det er ditt 2.svangerskap og at du hatt hatt en provosert abort. Vil også sannsynligvis stå tidspunkt for aborten under merknader. Jeg har blitt spurt i tillegg om antall graviditeter på hver kontroll på sykehuset. Sjansen er derfor stor for at han får vite det, så jeg ville sagt det. Men dette er jo lenge siden, han burde ikke reagerte noe negativt på det 😊

Gjest Jessica
Skrevet
5 timer siden, marihihia skrev:

Som nevnt over vil dette stå på helsekort ditt når du blir gravid. Det blir krysset av for at det er ditt 2.svangerskap og at du hatt hatt en provosert abort. Vil også sannsynligvis stå tidspunkt for aborten under merknader. Jeg har blitt spurt i tillegg om antall graviditeter på hver kontroll på sykehuset. Sjansen er derfor stor for at han får vite det, så jeg ville sagt det. Men dette er jo lenge siden, han burde ikke reagerte noe negativt på det 😊

Det MÅ ikke stå der. Du blir spurt, og du har rett til å la vær å svare eller be om at det ikke står oppført der 

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere,

Takk til alle som har tatt seg tid til å svare meg i denne tråden :) 

Jeg valgte å si det til han i dag. Jeg bestemte meg for at jeg ikke ville risikere at han fant det ut på en annen måte, og jeg ville slippe å ha en vond følelse ang dette. Jeg mener fortsatt at det ikke er noen andre enn meg selv som "må" vite det, og at det ikke er riktig å fortelle det i alle situasjoner. 

Men i min situasjon så valgte jeg at det var riktig å si det, og som den fantastiske kjæresten jeg har så tok han det veldig bra. Han spurte meg noen spørsmål rundt det, og vi snakket litt om det. Han forstod heldigvis også, og var enig i at det ikke hadde vært noe grunn til å si det tidligere. Det var mest naturlig å ta det opp nå som vi har begynt å prøve på et eget barn :)

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...