Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

En av mine beste venninner sliter med en form for sosial angst. For meg er hun den tøffe og kloke jenta, men jeg vet at hun sliter på mange måter. Hun sier det på en indirekte måte (da hun aldri har snakket så veldig åpent om føleleser).

Jeg vet hun sliter med enkle ting som å ringe banken/posten/legen osv.

Hun blir stille med en gang det er mer enn meg og min samboer i rommet....

Hun har fortalt at hun ligger våken om nettene fordi hun gruer seg til fremtiden og alt ved den...(ny jobb, videre utdannelse, flytte fra vår trygge lille by osv..)

I sommer prøvde jeg å skaffe henne ny jobb, da hun lenge har klaget på en urettferdig sjef og utrolig dårlig lønn... Jobben jeg skaffet henne var bedre på alle måter, men hun takket nei... av redsel for å si opp, og av redsel for å begynne "på nytt" og måtte bli kjent med nye mennesker...

Vel, det er ikke så lett for meg å forstå alt dette, fordi jeg selv ikke blir nervøs for slike ting...

Men er det noen her som vet hva jeg kan gjøre, bortsett fra å bare være en god venn?

Noen som har egne erfaringer?

Jeg vil ikke be henne gå til legen heller, ikke alene ihvertfall.. da får hun bare enda en bekymring og noe å grue seg til....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det er flott du ønsker å ta tak i dette! Har en bekjent som slet veldig med seg selv lenge uten at noen viste om det og det holdt på å gå virkelig galt til slutt. Men etter et litt akutt behandlingsopplegg går det veldig bra med henne nå.

Vet ikke hvor gammel hun er eller hvor i landet dere bor og skjønner at det ikke er morsomt å belaste henne med bekymringer om legebesøk. Men tror dette må bli veien å gå. Kanskje du kan være med henne og snakke for henne der det trengs? Legen er den eneste som kan gi rekvisisjon til videre behandling hvis hun ikke kan gå privat da, men dette er jo dyrere. Hun trenger profesjonel hjelp og noen må vurdere hva slags hjelp som kan være best for henne.

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Tusen takk for svar... Fint å kunne dele litt tanker...

Hun er forresten 23 og bor i østfold...

Tror nok jeg bør høre med henne om hun vil dra til legen. Men hva skjer etter det? Får hun medisiner? psykolog?... Skjønner jo at det ikke fins en enkel løsning på det her...men vil ikke at hun skal føle seg "syk" og annerledes heller.

Skrevet

Dersom hun ønsker det og er motivert kan hun få hjelp hos en psykolog. Er noen måneders ventetid (hvis man ikke vil betale masse da), men dette er absolutt problemer man kan lindre! Helt sikkert grusomt skummelt for henne, men på sikt kan hun fri seg fra mange begrensninger.... Tror ikke det er så vanlig med medisiner mot denne typen problemer.

Skrevet

Litt vanskelig å si hva som skjer etter legebesøket, men som wix skriver kan hun få tilbud om psykolog, psykiater el. dersom hun er motivert for dette. Det kan godt hende det finnes andre typer tilbud som kan være aktuelt for henne i nærheten av der dere bor. Dette vet legen mer om. Medisiner kan vel bli vurdert, vet min bekjente fikk dette, men er vel opp til henne litt også dette.

Det er mange som lider av angst i forskjellig form. Som wix sier blir nok dette utrolig skummelt for henne, men om hun får hjelp kan det lette henne utrolig i fremtiden. Det er godt at vi lever i et samfunn der det er lov til å be om hjelp. Ikke tenk på det som sykt eller annerledes, det viktigste er at hun kommer seg videre. Kanskje hun kan være mere åpen på det om du er det??

Gjest Anonymous
Skrevet

Sjekk med henne om hun faktisk opplever bekymringene sine som et problem FØR du går til videre action. Å trene seg ut av angst/fobier er en tøff jobb og hun må være ganske motivert for å stå det løpet ut. Og det kan være hun har mindre problemer med sin "annerledeshet" enn det du tror.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...