Gå til innhold

Bedt om å hente ut skattekort - har ikke jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør på vegne av en venn her. Han er student fra et land utenfor Europa, og jobber ikke ved siden av studiene. Hvor det står:

"Din arbeidsgiver har forsøkt å hente skattekortet ditt for 2016. Du har ikke skattekort. Bestill dette på Skatteetatens nettsider."

Er dette noe han trenger å bry seg med? Han har ikke jobb her, og dermed heller ingen arbeidsgiver. Kan e-posten være feilsendt? 

Anonymkode: 5f314...c15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med skatteetaten. Det er muligens identitetstyveri. Ikke klikk på noen lenker i eposten da. Ta å finn nettsiden eller nummer via google.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør på vegne av en venn her. Han er student fra et land utenfor Europa, og jobber ikke ved siden av studiene. Hvor det står:

"Din arbeidsgiver har forsøkt å hente skattekortet ditt for 2016. Du har ikke skattekort. Bestill dette på Skatteetatens nettsider."

Er dette noe han trenger å bry seg med? Han har ikke jobb her, og dermed heller ingen arbeidsgiver. Kan e-posten være feilsendt? 

Hwr er det helt klart noe som ikke stemmer. Gå inn på skatteetaten.no og finn epostadress der som dere sender spørsmålet videre til. Eposten kan være spam, og ved å svare dirkete på den, er ikke lurt. 

Anonymkode: bab99...491

• Liker 4
Skrevet

Kameraten din kan ringe Skatteetaten på 800 80000. Man kan legge igjen nummer, så ringer de tilbake. Men de bruker å være strenge på å ikke oppgi opplysninger til andre enn den det gjelder. Tror faktisk aldri jeg har fått opplysninger om noen, selv når de sitter ved siden av og bekrefter hvem de er..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville printet ut mailen og gått til skatteetaten og rapportert det. Jeg kjenner til noen som hadde blitt utnyttet, dvs de var registrert som fiktive arbeidstaker hos bedrift som snytte på skatten. Når selvangivelsen kom fikk vedkommende beskjed om å ha tjent penger h#n ikke visste om. Viste seg at firmaet drev med storstilt svindel.

Anonymkode: 7cc0b...455

• Liker 1
Skrevet

Hvis han trenger hjelp mtp språket så spør om det er ok å ha telefonen på høyttaler slik at du kan hjelpe han.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for svar. Han kommer til å høre med dem på mandag. 

Han snakker ikke norsk, men snakker flytende engelsk, så språket er sånn sett ikke noe problem. 

AnonymBruker
Skrevet

Har han hatt jobb i Norge tidligere? Jeg har opplevd at tidligere arbeidsgivere har vært og hentet skattekort etter at arbeidsforholdet har vært helt avsluttet, men uten at de har skattet noe på mine vegne fordi om. Antar at det er fordi de ikke har slettet meg fra systemet sitt eller noe i den dur.

Anonymkode: 0ff1c...307

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være en tidligere arbeidsgiver som har autmatisk innhenting. Dersom han logger inn på altinn vil han se hvilken bedrift det er, og kan evt kontakte dem og be om å bli slettet. 

Anonymkode: 9e6a0...da9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...